>>>   R e c e n z e   >>>   INSANIA "Rock´n´Freud"

English>>>   E n g l i s h   >>>

INSANIA "Rock´n´Freud"

(2008-06-17 Magick Disk Musick)

Růžová andělská hydra

Dne 29. 3. 2008 se 20letá astrálně-hardcoreová hydra Insania konečně dočkala zcela zasloužené ceny Anděl. Po dvou dřívějších neúspěšných nominacích s alby "Trans-Mystic Anarchy" a "Out" získala ocenění nahrávka "Rock´n´Freud" a totožné album později, 3. 5. 2008 zvítězilo také v anketě Břitva 2007.

"Rock´n´Freud" byl původně vydán pouze na CD na jaře 2007 a pro svůj fanzin Bažina jsem o něm napsal toto: Proti nedávné době Insania přestala užívat aristokratického přídomku ke svému názvu, zachovala si ale naprosto výsostné postavení v rámci tvrdé hudby, spočívající v originalitě či osobitosti ve všech směrech. Úchvatný je již obalový výjev, kde časopisem listující a bonboniérou se krmící blondýna na růžovém pozadí sedí na hajzlu u vany plné krve, však neméně působivý je též booklet s utopeným Freudem, požíranou můrou nebo hořícím Brnem. Slogan hlásající „Nevěříme v ďábla, ale ďábel věří v nás“ se okamžitě zařadil do zlatého fondu nesmrtelných replik a prvně ryze české texty jsou tradičně excelentní, byť ne vždy. Ve spojení s hudbou se nejvíce povedly rozené hitovky "Disneyland vyděděnců", "A budiž tma!" či "Je mrtvá", dále magicky dvojhlasné "Sin Is In" nebo rozjímavé "Tenhle vesmír je jen náš", jemuž tvoří protiklad punkcoreově svižné vypalováky "Večer, kdy Freud zpíval basem" a "Kakofonie ohně". Zde je navíc nejlépe znázorněn posun v užití kláves, které minule moc nenadchly, zato nyní důrazněji zasáhly do struktury skladeb, jež posunuly do velmi pozoruhodných zvukových rovin. Přestože závěrečná třetina alba již trochu uvadá, celkově se podařilo zplodit opět velesilný materiál. Navrch je pak připojeno něco málo videonahrávek.

17. 6. 2008 se po několikaměsíčních přípravách konečně dočkala realizace také vinylová verze tohoto počinu. Gramofonová deska vyšla v limitovaném nákladu 500 kusů jako debutový a navíc ručně číslovaný počin Berryho zbrusu nového Polyvinylchloride E-shopu & Labelu Magick Disk Musick. Titul je současně návratem kapely Insania na vinylový formát po 11 letech a s připočtením éry tělesa Skimmed již její 9. gramopoložkou. Oproti původní CD verzi pochopitelně chybějí videobonusy a zmíněný booklet je nahrazen vnějším a vnitřním obalem, jinak se však víceméně vše shoduje. Můj pohled na vysokou hudební, textovou i obalovou úroveň se vůbec nijak nezměnil, přesto však vinylové vydání nabízí specifičnosti, jež je třeba okomentovat a náležitě pochválit.

Již prvotní pohled na obří formát je přenádherný. Jak kvůli samotnému zobrazovanému jevu blondýnky v růžovém prostředí, tak vzhledem k neklamnému to znamení dechberoucího to faktu vinylové edice. Přední i zadní obal takto krásní způsobem, jak to dokáže pouze a jedině dvanáctipalcový vinyl. Neméně působivě vypadá také vnitřní obal, na obou stranách kombinující veškeré již dříve známé bookletové motivy včetně všech textů. Růžovobílé přední výjevy tak vedle změti můr a krve nabízejí třeba náhled do časopisu, jenž přistihl kapelu při spiritistické seanci, zatímco vzadu se skýtá potemnělý výhled na Brno v plamenech, úchvatně kontrastující s oknem růžového pokojíku, zcela nepochybně právě toho s onou rozkošnou blondýnou. Ta je i po obou stranách etikety, umístěné uprostřed překrásné bílé desky.

Celý tento počin je nejen důkazem trvanlivosti gramodeskového fenoménu, ale také dokonalou ukázkou jeho vizuální působivosti, neboť skutečně jen takto mohou plně vyniknout obrazové přednosti graficky pozoruhodných děl, o čemž si jiné hudební nosiče mohou nechat jen zdát. Na druhou stranu je víceméně chvályhodné, že většinou takto vycházejí ty nejvybranější hudební lahůdky, k nimž popisovaná již zcela nepochybně náleží. Titul se současně stal horkým aspirantem na přední, ne-li nejvyšší umístění v určitých anketách. Hraje i vypadá totiž opravdu perfektně!