>>>   R e c e n z e   >>>   EVIDENCE SMRTI "s/t"

EVIDENCE SMRTI "s/t"

(2011 Insane Society Records)

Vývoj správným směrem

Zatímco vloni vyšel Evidenci Smrti na vinylu materiál z demonahrávky staré více než dva roky - viz. EVIDENCE SMRTI "Demo 2008", v letošním květnu kapela vyvrhla na svět zcela nový materiál, který je pomalejší a metalovější, ale rozhodně nenudí, ba naopak. Navíc výborný zvuk jihočeského studia Hellsound udělal také svoje, a to nemluvím o přibrání druhého kytaristy. Nezbývá tedy, než se na tenhle počin podívat podrobněji.

Ač je grafické zpracování obalu oproti loňskému počinu zcela odlišné, motiv smrti se objevuje i zde a vůbec - celková temná atmosféra - včetně rozbouřené oblohy - působí opravdu dobře. Uvnitř nechybí příloha s výčtem všech textů i jejich anglickými překlady. K přečtení jsou tam i komentáře ke každému textu, které určitě stojí za pozornost. Navíc je ke každé desce přiložen i plakát s motivem, který má kapela tuším i na svých oficiálních tričkách.

Hudebně je Evidence Smrti opravdu už více do metalu, ubylo syrovosti a přibylo hutnosti, ale ze svého projevu kapela nic zásadního neztratila, protože punkový přístup a jasný projev si stále zachovává. Důkazem může být i fakt, že do Evidence se před dvěma lety zapsal kytarista od brněnských hardcore-punk zvrhlíků Intruderss, který má na tvorbu kapely výrazný vliv - kytary jsou propracovanější. Těch celkově osm válů jsou dobrým palem na uši a nechybí ani „smrti“ temnota čišící především z muziky, ale i textů. Jako host se ke kapele ve studiu přidala i zpěvačka Janey, která si vystřihla několik vokálů. Nejvíce je její zpěv slyšet na druhé straně, kde si Evidence odskočila pro inspiraci do USA, a to hned k jedné z největších legend crust-punkové scény, tedy ke kapele Nausea. Evidence Smrti udělala velice slušný cover jednoho z nejlepších válů od americké smečky a mj. fakt, že přeložila a nazpívala „Kyberboha“ kompletně v češtině, je velmi dobrá práce, která mě - jako příznivce českých textů - velice potěšila! Vůbec texty Evidence Smrti stojí za zmínku, jelikož jsou často jiné, než bývá v této muzice zvykem. Víc než klasické texty z nich cítím poezii, která mě i při psaní této recenze nutí o lecčem přemýšlet a určitě nebudu sám, koho tyhle texty chytnou u srdce. Za zmínku určitě stojí slova skladby "Zapomeň", která je celá o ztrátě dětských snů pod nátlakem především práce a vydělávání peněz: „Zapomeň na dětství, tak naivní jsi byl, síla a moc je motor, fantazie jen bláhová víra.“ Evidence Smrti udělala opravdu skvělý debut a deska stojí za poslech i několikrát za sebou, protože už od prvních tónů „Intra“ až po závěrečný zvuk baskytary v posledním „Vzestupu elity“ je to deska, která není jen pouhým tlacháním na téma crust-punk či thrash metal pro nové tisíciletí. Vzhledem k tomu, že kapela hraje teprve od roku 2007 (vznikla na troskách brněnské úderky Basto) a tahle deska je vlastně jejich první regulérní velkou nahrávkou, musím uznat, že bezejmenné LP má fakt koule a dokáže uspokojit, a to jak fanoušky crust-punk úderek jako třeba Instinct Of Survival či Concrete Sox, tak metalové maniaky ala Bolt Thrower či Sodom. Debut Evidence Smrti stojí za poslech a samozřejmě pak za přidání do sbírky leckterého maniaka. Jen tak dál!