>>>   R e c e n z e   >>>   TOMORROW'S HELL "s/t" | TUMMO "s/t"

TOMORROW'S HELL "s/t" | TUMMO "s/t"

split LP
(2013 Aback Records, Dead Heroes, Nuclear Madness Records, Phobia Records, Rarach Katus Records, Slave Of Beerfoam, Svoboda Records, Waking The Dead Records)

Temný výprask z Moravy!

V letošním květnu se narodilo splitko dvou pekelných vypalovaček z Moravy a i když se přípravám nevyhnuly některé předporodní bolesti, porod byl nakonec bez větších komplikací a deska do inkubátoru rozhodně neputuje! Dokonce si troufám směle tvrdit, že se jedná o jednu z největších pecek letošního roku. Pro lepší charakteristiku tohoto počinu si dovolím drobnou krádež z letáku, který dává o desce znát širokému okolí, tedy cituji: „Sedm výstřelů temnoty, zimy, vzteku a bolesti. Crust versus hardcore/stoner...“ Dál netřeba snad pokračovat, protože jako úvodní charakteristika je to doufám dostačující.

Jsem si stoprocentně jist, že už samotný obal musí praštit do očí. Je celý ručně kreslený a dílem Pavly, kterou sice zbla neznám, ale ten obal se opravdu moc povedl a je prostě brutální! Už jen tomu týpkovi v saku na přední straně očividně moc dobře není a celým jeho tělem prolézá jakýsi had. Vždycky je fajn, když kapela přijde z vlastním originálním řešením obalu a nepoužije slátanin, které nadiktuje google. A ruční práce nezůstává jen u obrázků, protože i veškeré písmo je psací formou, která originalitu tohohle dílka jen dál umocňuje. Kromě toho zde najdeš texty v češtině i angličtině a nechybí ani aktuální sestavy obou kapel. Fotku kapel zde žádnou nehledej, chybí tu a ani by se sem příliš nehodila.

Tomorrow's Hell (TH) nepatří na našich webových stránkách mezi úplně nováčky. Jsou to tuším tři roky, co jsem zde psal recenzi na jejich první samostatný sedmipalec TOMORROW'S HELL "s/t". To ještě mikrofon ničila svým brutálním chraplákem zpěvajda Blanka (dnes Krüger a nově taky Jonestöwn), kterou posléze vystřídal kytarák TH Kubánec, jež dříve drtil struny v Mass Genocide Process. Stejně tak tomu je i u nově příchozího Karla, který rovněž pochází z posledně jmenované smečky. Původně tedy kytarista Kubánec je však za mikrofonem taky za správného „vyslance pekel“ a nečekej tedy opravdu nějaké sonáty či árie. Oproti minulosti kapela ubrala na temnotě a metalu a přidal se mnohem víc crust. Dost mi to připomíná právě novější Mass Genocide Process a nemohu se ubránit pocitu jisté (byť původně asi neplánované) návaznosti. Na svou stranu desky TH umístili čtyři vály s názvy "Burial Ground", "Revenge", jednu bezejmennou a poslední "Sorrow". Od začátku je to crust-metalová jízda ala Švédsko druhé poloviny devadesátých let. Jedna sypačka střídá druhou, jedna kytarová vyhrávka střídá brutální bicí tempo. Zvuk z Hellsoundu opět na výtečnou, hlavně v kytarách, jen ten kopák by mohl být slyšet lépe. Oproti minulosti kapela užívá pouze anglických textů, které jsou na první pohled temné a depresivní, ale jejich ústředním motivem je dnešní společnost a naštvanost ze světa, ve kterém všichni žijeme. Mimochodem, první vál "Burial Ground" je inspirován starým ruským románem Tichý Don od Michaila Šolochova, jež byl oceněn v minulosti dokonce Nobelovou cenou. TH nasadili laťku na vysoko a pevně věřím, že o nic horší je i jejich letošní split sedmipalec s jihlavskými death crustery March Of The Hordes, kterému se podíváme na zoubek třeba zase příště.

Otáčím tuhle krásně červenofialovou desku a o slovo se hlásí Tummo. Tuhle kapelu jsem zaregistroval poprvé před pár lety v dnes už zaniklém pražském klubu Jelení, kde se tehdy předvedli po boku anglických Hammers. Ač nepatřím zrovna k velkým fanouškům sludge metalu či stoner hardcoru, Tummo se mi líbili už na onom koncertně a nejinak je tomu i u téhle nahrávky. Ale ještě nesmím opomenout, že kapele vyšlo před dvěma lety velmi dobré samostatné LP a svou účastí podpořila v loňském roce i sampler BRNO STÁLE V PLAMENECH. Na tenhle vinyl umístila po třech zásecích s názvy "Roots Of Evil", "Cage With No Bars" a "Nothing To Nothing". Každopádně, jak bylo patrné už válem "Hlídač" na brněnské kompilaci, kapela nebere ty pomalé pasáže vždy tak úplně vážně a nedělá jí problém i zrychlit. Tenhle vinyl se nese celkově v rychlejším tempu a místy se jedná o solidní metalovo-hardcorový nášleh. Navíc, léty prověřené studio Shaark se postaralo o skvělý zvuk! A jestliže jsem u TH psal o temných a depresivních textech, pak ta pravá temnota přichází až zde! Texty Tummo jsou poměrně těžko zařaditelné a já snad mohu doporučit především jejich přečtení i s komentářem pod každým z nich, který mají pod svými texty obě kapely. Opravdu nečekej nějaké stupidní halekačky, tohle jsou životní výpovědi, které v sobě bohužel nenesou nic moc pozitivního. Nejvíc mě asi baví "Nothing To Nothing" o novodobých autorech protestsongů, kterým cinkají nemalé zlaťáky v kapse.

Nic víc už netřeba dodávat. Společný počin Tomorrow's Hell a Tummo je velmi povedený a oběma kapelám přeji jen to nejlepší do budoucna a stále dostatek nových posluchačů. Pevně věřím, že se s nimi nesetkáváme naposled a pánové nám předloží ještě další temné počiny ze své kuchyně!