>>>   R e c e n z e   >>>   THE BREED "Zeď"

THE BREED "Zeď"

(2013 Aback Records)

Zabijáci v zajetí obehraných frází

Celkově druhé, ale na vinylu teprve první album vyškovských The Breed je dobrým důvodem k tomu, aby nejenom běžný posluchač, ale také zlý a krutý kritik mohl provést jejich srovnání, po dvou letech konfrontovat svá vlastní slova a zjistit, v čem se pánové zlepšili či zhoršili. Ti mezitím trochu pozměnili sestavu, ale jinak se jednoznačně drží svého punkového kopyta.

Před dvěma lety jsem psal, že „debutové album lze považovat za další přírůstek do početného zástupu kapel, jež se pohybují na pomezí hardcoru modernějšího střihu a tvrdšího punku. Podporuje je v tom docela dobrý zvuk, přece jen však nelze přeslechnout, že přes veškerou snahu o řádnou přímočarost a údernost to hudebně trochu dře. Melodický potenciál nelze zpochybnit, přesto jen málokterá píseň disponuje schopností trvaleji se zavrtat do mysli posluchače. Album se tak jeví coby lehce monotónní sled průměrných songů, z nichž sice sálá jistý potenciál a dobrý základ, žel narážející na faktor vokální či interpretační nedotaženosti, o nulové osobitosti nemluvě.“

Také nové album pokračuje v započaté tradici čistokrevného hardcore-punku, působí však ještě o cosi svižnějším a přímočařejším dojmem. Žánrově přiměřenému zvuku by snad neškodilo více průraznosti a útočnosti, komu ovšem vyhovují punkově typické parametry amatérského nadšenectví, měl by být plně spokojen. Přestože pocity určité monotónnosti či průměrnosti stále přetrvávají, vcelku příjemně překvapuje silnější odér staršího pojetí v duchu osmdesátých let. Jeho ztělesněním jsou nenápaditě, ale dobře a věrně zahraní "Zabijáci" od legendárních Telex, svědčící o tom, že kdyby se po třiadvaceti letech dělalo pokračování prastaré kompilace "Epidemie", není pochyb o tom, kdo by na ní rozhodně neměl chybět. Jen to španělské "Outro" by tam moc nezapadlo.

„Anglické texty sem tam doplňuje i nějaký ten český, nechybí překlady do opačného jazyka, obsahová náplň je však podobně odhadnutelná a stereotypní jako hudba. Zcela klasické úvahy o smyslu života, doplněné velmi krotkou a opatrnou kritikou rozličných jevů. Není to špatné, má to myšlenku i jakousi formální úroveň, lze tomu věřit, ale skutečně nejde o nic natolik zajímavého či přímo převratného, co by bylo hodné nějaké výraznější nebo častější pozornosti.“

Oproti minulosti došlo k chvályhodnému pokroku od převažující angličtiny k téměř výhradní češtině, kterou jen v jednom případě zpestřuje azbukou prezentovaná věc od Proudz. Možným vrcholem je text "Ve jménu Boha", včetně výborně fungujícího použití úryvku z kostelního blábolení, kde nějaký pomatený kněz děkuje Bohu za jeho „nezaslouženou přízeň“, což zní skutečně vtipně. Hodně závažně, ale zároveň i netuctově dopadá text s žel chybně uvedeným názvem "Contregan", zatímco ty ostatní se spoléhají na tisíckrát obehrané fráze o tom, že člověk je mechanický otrok či stroj, že prachy dávají pocit falešné svobody, že systém vtlouká do hlav svou propagandu a že hardcorista je sám sebou. To vše může být a třeba i je zcela pravdivé, jenže podáno snad až příliš naivním či křečovitým způsobem. Dříve tak trochu opatrnější společenské kritice sice prospívá její současný ostřejší a jedovatější osten, nedostatek originálních témat však nadále brání pochvale.

„Pánové to myslí dobře, nelze jim upřít snahu a rozhodně jsou mnohem sympatičtější, že někteří staří punkoví vyžilci, o mladé generaci televizních pop-punkerů snad raději nemluvě. Současně však těžko konkurují nejen rožnovským, brněnským, jihočeským či jiným mnohem zkušenějším ostře punkovým kapelám, ale také širokému zástupu extrémnějších crustových a podobných spolků, jejichž schopnost přesvědčivé společenské kritiky stojí na o cosi vyšší úrovni.“

Dva roky stará slova nutno převážně podtrhnout. Staří punkoví vyžilci ještě sice neřekli poslední slovo a jejich poslední alba víceméně ujdou, televizní pop-punkeři však stojí nadále níže, zatímco rožnovská či jiná scéna naopak výše. Míněno samozřejmě z ryze kvalitativního hlediska. Faktor vydaného vinylu je rozhodně skvělý, především texty však stále vykazují rezervu.

Možná vůbec nejlepší složkou celého alba je jeho obal, znázorňující zdařile kreslený výjev, na němž ta největší hovada české politiky, chvályhodně pravicová i levicová, hrají ruletu, zřejmě s lidskými osudy, a přehrabují se hromadami peněz. Na zadní straně je tento lidský dobytek schován za zdí s okem boží prozřetelnosti, uvnitř jsou pak texty a jejich anglické překlady.

Naopak zklamáním je samotný vinyl. První pohled napovídá klasické černé desce, jež by sama o sobě nebyla vůbec žádným problémem, pokud by si člověk při bližším ohledání nevšiml jakýchsi červených, jenže také sotva viditelných cákanců. Jestli se za toto v lisovně něco připlácelo, pak to žel nedopadlo dobře a snaha o vizuální vylepšení se poněkud minula účinkem.