>>>   R e c e n z e   >>>   R e p o r t y   >>>   MASTER'S HAMMER, CULT OF FIRE - 13. 6. 2017, Praha - Futurum

MASTER'S HAMMER, CULT OF FIRE - 13. 6. 2017, Praha - Futurum

Ať udělali Master's Hammer jakejkoliv krok ve své povšechně černému kovu zasvěcené kariéře, vždycky vzbuzovali krajní emoce obou pólů - respekt i nepochopení. Ovšemže vždycky byli svoji a emoce je víceméně nechávali volnými, a nejinak je tomu i u věčného koncertního návratu, který proběhl oficiálně jako jakousi komorní předpremiérou necelé dva měsíce před velkým pódiem v pevnosti na nejmonstróznější open air metalové události v České republice.

Ještě ve starém tisíciletí František Štorm prohlásil, že pokud děláš tvrděmetalovou hudbu po třicítce, zjednodušeně nejsi v pořádku. Ale jenom blbec nemění názory nebo jenom blbec je v lajně, tak byl koncert jen otázkou času, byť už naděje mnoho fanoušků opouštěla.

Jejich urputný volání ruku v ruce s vytrvalostí promotérů byla vyslyšena a vzpomínce na divoké mládí učiněno zadost.

Hrálo se převevším z prvních dvou oficiálních desek, nesmrtelných opusů kolujících mezi blackmetalovým druhem a v jeho krvi v mnoha verzích a reedicích, včetně těch pirátských. K mému potěšení došlo i na comebackové desky, byť takřka vždy formou vybraných, ale dokonale výživných jednohubek.

V celistvosti zvuku a kompaktním setlistu příznivec hravě shledal, že tyto fungují naprosto rovnoceně jako téměř blahořečené žalmy z konce 80. a zkraje 90. let. Pozoruhodné a silné poznání. Fanoušci se tedy klidně mohli rozdělit na dva generační tábory - těm, co bylo 15 v začátcích kapely a těm, co bylo 15 při comebacku. Ale starci před pódiem pochopitelně převyšovali.

Co do koncertní sestavy, lze mít výhrady, ale není vůbec nezbytné jimi začít. Pomineme-li nepominutelného Štorma - mozek a duši toho všeho, jednoznačně největším srdcařem za ním byl bubeník Kapák. Hrál s úplným přehledem a užíval si to jako jeden ze svých životních koncertů. Navrch je už delší dobu platným členem kapely. Stejně jako Silenthell za tympánem, byť tam fungovala spíš nostalgická nota a jakási nezbytná dekorace koncertní sestavy. Kytarista Blackosh dával smysl, se Štormem mají za sebou mj. společné vinyly, tak není divu, že neváhal svůj kytarový um propůjčit jeho kapele. A dával to jak král, uvolněně, bez náznaku křeče, přirozeně. Kontroverzním elementem se mohlo jevit angažování baskytaristy Henycha. Byť tady formoval blackmetalovou scénu a nemálo k jejímu rozvoji a bohatství přispěl, v Master's Hammer působil jako jakýsi přiznaný záskok z trochu jiného světa. Žvýkání, roztleskávání publika a přání dobré noci - bez toho všeho si koncert dovedu představit a vyzněl by ještě lépe.

První polovinu jsem měl trochu problém se zvukem, všemu sice bylo jednotlivě rozumět, včetně veškerých textů ceděných bez větší ztráty jiskry, ale jako celek to všechno nebylo úplně ideálně stmelené. Toho jsme se dočkali až ve druhé polovině setu, a za sebe nejsem schopen říci, zda tím, že se zvuk skutečně zlepšil, nebo jsem si prostě jen zvykl.

K pódiové dekoraci a show snad tolik: nebylo jí málo. Zatímco čestní hosté Cult Of Fire rozsvítili pódium asi 170 svícemi a přesunuli na něj jeden středně velký obchod s indickými dekorativními předměty, zahalili se v kápě a škrabošky a odsloužili regulérní černou mši, Master's Hammer tak byli na očekávaném protitahu. Dají to minimálně rovnoceně? Ještě než se k nim dostanu, ztratím pár slov o svědectví svého prvního koncertu Kultu ohně, tajemné skupiny, která absolutně nic neponechává náhodě a je přísným protipólem experimentálních performance. Všechno je tu - do každého pohnutí prstem a pokynu černé rukavice kněze v popředí - promyšlené. Což je jistým trumfem vzhledem k hudbě, která zhruba po 40 minutách nepřináší už nic neslyšeného či oživujícího - fanoušek tak snáz vydrží celé relativně dlouhé vystoupení. Bez ohledu na drobné rýpnutí, evidentně související i s očekáváním headlinera večera, jde o celkově výraznou, instrumentálně zručnou kapelu, o který se díky všem aurám ze všech možných světových stran prostě mluví a mluvit bude.

Škaboškám a indickému harampádí kontrovali Master's Hammer silikonově pevným poprsím obnažených společnic, které se jejich vystoupením libovolně procházely s maskami i bez, se spodním prádlem i bez a podtrhovaly status volnomyšlenkářství, svobody a přeneseně satanismu v jeho prazákladní podobě. Byť to celé místy mohlo hravě působit jako rozjeté ošetřovatelky z klipu Rammstein, drželo se to svý myšlenky.

Koncert ve výsledku makal. Jako další důkaz potvrdil neooddiskutovatelný fakt, že na co Štorm sáhne a do čeho se ponoří, to dotáhne k vrcholu. A tady není nejmenších pochyb, že ten večer pár black metalistů regulérně ejakulovalo.

Playlist Master's Hammer:

0) Intro
1) Pád modly (1990)