>>>   R e c e n z e   >>>   MASTER´S HAMMER "Ritual"

MASTER´S HAMMER "Ritual"

(1991 Monitor)

A ty, zmatený ubožáku, který držíš toto LP ve svých usmolených pazourech, věz, že tímto okamžikem jsi ztracen. Prostřednictvím barbarských zvuků této hudby se nacházíš v Mistrově moci, a znamení rohů vypálené jeho levou rukou a žárem Inferna do Tvé duše Tě bude provázet až do smrti. Otevři oči, hlupáku, protože jsi našel to, co jsi hledal, a naslouchej pozorně!

Místo tradičního nadpisu „jednou větou“ jsem si dovolil na úvod recenze první velké desky Master´s Hammer odcitovat vzkaz fanouškům ze zadní strany obalu. Ten zdobí přírodní výjevy, na líci jen s pentagramem na černé plachtě, na rubu i s muzikanty. Hlavně rub vypadá hodně dobře a jedinou slabinou je těžko čitelné červené písmo. Fotografie zachycují pět šestin tehdejší sestavy, a to jak ve skalách se zbytky sněhu (dodnes populární prostředí pro spoustu kapel), tak nad stolkem, který „již nemůže nám zprávu dát“. Pro pořádek: Storm - vocals, guitar, Necrocock - guitar, Monster - bass, Valenta - drums, Silenthell - tympans a Vlasta Voral - ivories, syntheties. Právě Voral na fotkách chybí, v době pořízení nahrávky byl něco mezi hostem a novým členem kapely a naplno se projevil až na dalším materiálu. Zmínit musím ještě Milana Fibigera, bývalého basáka, který kvůli autorským právům nahrál baskytaru ve třech starších skladbách. Zajímavostí je polep LP - logo je na 2. straně zrcadlově obráceno a v jednom dobovém fanzinu se dokonce objevuje jako jediné správné...

Rozdělení songů na starší a novější má své opodstatnění. Podobně jako v případě debutu Root, i tady tvoří část materiálu monotématický demáč ("The Fall Of Idol"), část pochází ze starších nahrávek ("Finished" a "The Mass"). Plnohodnotnému albu ještě předcházelo umístění songů "Géniové" a "Zapálili jsme Onen svět" na kompilaci Ultrametal, kde mohli ochutnat tvorbu kapely i ti, kteří dosud neměli tu čest prostřednictvím demokazet. „Velký patrný útok“ ale přišel až s „Ritualem“.

Ten otevírá klávesové intro, jehož autorem je Necrocock. Po něm následuje melodický "Pád modly", zpěv je chvílemi takřka bez chrapotu, ale i na ten samozřejmě dojde, stejně jako na delší kytarové sólo. "Každý z nás...!" (původně s dovětkem „zabíjí Boha“) jede pěkně zostra - dusot bicích, táhlé kytarové tóny a Štromův poměrně variabilní vokál - od jekotu přes chrapot po ďábelský chechot. Instrumentálka "Ritual" je také zajímavá, dlouhé kytarové sólo je přímo k sežrání. Pomalejší začátek mají "Geniové", cynický smích ale střídá zrychlení a Štormovi se zpěvem asi pomáhá Valenta (doprovodné chorály a zřejmě také občasný zpěvorecitativ). Dalším klenotem je otvírák béčka "Černá svatozář", po dlouhém instrumentálním melodickém úvodu blackmetalový nářez bohatě podkreslovaný tympány. Zlatý hřeb se skrývá pod názvem "Věčný návrat", nakažlivá melodie refrénu se střídá s masakrujícím nářezem a k tomu dokonale padnoucí slova = kult! Nejstarší "Jáma pekel", jediná z prvního oficiálního dema "Finished" (nultou hrůzu "The Ritual Murder" nepočítám), jede v tempu, které naznačuje její název. Závěrečný "Útok" - to je majstrštyk jako hrom - blackový nátěr, klidnější pasáže, kytarové vyhrávky, chytlavé melodie, chorály, šílený smích, šeptaná recitace, skřehot, temná baskytara, tepot bicích. Master´s Hammer byli první českou metalovou kapelou, která použila tympány (mimochodem výborně nazvučené), které hudbě dodávají temnou, možná středověkou, možná pekelnou atmosféru. K té přispívají i takové drobnosti, jako ozvěna zpěvu ve „Věčném návratu“ nebo rarachovský smích v „Jámě pekel“. O Master´s Hammer kde kdo prohlašuje, že vlastně ani neuměli moc hrát (ostatně Štorm to říkal pořád dokola taky), ale ono o nějaký instrumentální perfekcionismus v jejich případě nešlo. Šlo o atmosféru, a tu pánové vytvořili nedostižnou.

Výrazně k ní přispěly antikřesťanské, satanistické a rouhačské texty, silně ovlivněné mystikou a okultismem. Zpracování temných nálad se povedlo natolik, že dodnes v Čechách nedokázal nikdo napsat lepší slova než před 17 lety Franta Štorm. V jeho případě bych se nebál slova poezie, samozřejmě s náležitým přídavným jménem „obskurní“.

Zvuk alba se pořizoval na přelomu let 1990 a 1991 v ostravském studiu "C" pod dohledem Miloše Dodo Doležala. Dnešním nárokům už samozřejmě do puntíku nevyhoví, ale na dobu vzniku jde o slušnou nahrávku, která tehdy většinu produkcí převyšovala.

Asi je zbytečné, abych se dál nad tímhle nadčasovým materiálem rozplýval, stejně jej zná každý jako své boty. Dodnes na tuhle černou placku přísahá hromada fanoušků i kapel, vyšly už dvě tributní cédéčka, která obsahují většinu skladeb právě z „Ritualu“, v roce 2005 dokonce vznikl jednorázový revival Mistrovo Kladivo ... prostě Master´s Hammer jsou nejkultovnější českou kapelou uznávanou nejen doma, ale i v zahraničí. Je to obdivuhodné zejména vzhledem k českým textům, protože málokterý zahraniční posluchač může ocenit Štormovu poezii. Pro mě je "Ritual" nejlepší českou metalovou nahrávkou všech dob!