>>>   R e c e n z e   >>>   KRABATHOR "Only Our Death Is Welcome..."

KRABATHOR "Only Our Death Is Welcome..."

(1992 Monitor)

První česká deathmetalová deska! A první oficiální nářez v angličtině!

Původně heavymetalový Krabator (ještě bez „há“) se na sklonku osmdesátých let minulého století přetransformoval v thrash a později deathmetalový soubor, prezentoval se několika demonahrávkami a zahrál i na památném Death Metal Session II v listopadu 1988. Po návratu Chrise a Bruna z vojny bylo do názvu kapely doplněno „há“ a obnovený Krabathor pořídil v roce 1991 krátce po sobě dvě verze téhož dema - českou pod názvem "Pocity detronizace", resp. anglickou "Feelings Of Dethronisation". Po pražském koncertu v létě 1991 dostala kapela nabídku od firmy Monitor na natočení alba. To bylo nahráno v listopadu ve studiu Propast, vyšlo v březnu 1992 a dostalo název "Only Our Death Is Welcome...".

Moc dobře si vybavuji den, kdy jsem se s albem poprvé setkal. Dorazil jsem k Rámusovi, z jehož obydlí se ozýval pořádný rámus... V jeho království pak posedávalo několik kamarádů, jeden z nich držel v ruce obal od LP a pravil: „Voni jako zpívaj anglicky, jo? Svině!“ Ani já jsem z toho radostí neskákal, anglicky jsem neuměl a češtinu velebil. Ale Krabathor měl v té době jasno, angličtinu preferoval a díky Petrovi Hanzlíkovi, který se pod album podepsal jako producent, se podařilo přesvědčit šéfa Monitoru Vladimíra Kočandrleho a angličtinu - snad pod dojmem případného prodeje do zahraničí - prosadit.

Kapela se rozhodla zvěčnit na desce 4 skladby z dem, 3 zbrusu nové songy a pro zpestření 3 instrumentální intra. Rozvržení skladeb na albu potěší pořádkumilovné jedince - na straně A jsou umístěny starší kusy z „detronizačních“ dem, na B straně pak novinky.

Hned první intro, majestátní "Royal Crown", navozuje tu správnou atmosféru před vypalovačkou "Psychodelic", po které bez vydechnutí následuje další rubanice "Eternal". I přes to, že celé album je nářezem plným brutality, ve většině skladeb se najde místo i pro chytlavé melodie, většinou v podání sólujících kytar. Ale v "Convict To Contempt" hrají důležitou roli i klávesy hostujícího Petra Ackermanna. Ten vyšperkoval už tak výbornou kompozici skvělou mezihrou, která načíná dlouhou atmosférickou pasáž plnou krásných melodií. Po krátkém oddychu v podobě nepříliš povedené overtury je tu "Pacifistic Death"! Hymna, která se dočkala i klipové podoby. Skočná pasáž po standardním úvodu se okamžitě zarývá do paměti (na koncertech fungovala jako rozbuška pro nejdivočejší skokany), refrén pak dokonává dílo zkázy... A první strana skonává stejně jako pacifista.

Béčko otevírá sáhodlouhá ponurá střednětempová kompozice "Preparing Your End", ve které potěší hlavně postupně se rozvíjející sólo. A tempo se nezvyšuje ani na počátku následující "Killing My Wrath", až po chvíli přichází kvapík s Chrisovým řevem. Ale stejně si nemůžu pomoci - starší songy byly chytlavější, pestřejší... A nejlepší motivy v "Killing..." jakoby z "Pacifistic..." vypadly. Novější kusy jsou možná promyšlenější, ale chybí jim jiskra a tah na bránu. Jistě, sólo v "Preparing..." je opět luxusní záležitostí, ale proti první straně je ta druhá v jakémsi útlumu. Krátká, strašidelná klávesová mezihra "Worried Childhood" uvozuje asi nejlepší song strany B, "Madness Of The Dark Shadows". Hned od začátku je skladba interesantní - táhlé kytarové tóny, změny tempa, dusot bicích, hrdelní řev - tady už nechybí nic.

Zvuk z Propasti je samozřejmě poplatný době pořízení. I když se vše podařilo slušně ozvučit a také mix je v podstatě „rozumný“ do té míry, že všechny nástroje jsou dobře slyšet, chybí tomu „koule“. Ale proti některým tehdejším nahrávkám rozhodně jedna z nejlepších produkcí - Petr Ackermann prostě dělal, co uměl.

Přední stranu přebalu zdobí obrázek od Martina Zhoufa, který proslul hlavně ilustracemi pro sci-fi časopis Ikarie nebo jako dvorní malíř obálek románů Dicka Francise. Obal ale nedopadl kvůli tiskárně dobře, barvy jsou vybledlé a kresba tím ztrácí na útočnosti. Ale nekrotrojrožec, který se poprvé objevil na obalu dema "Total Destruction" v roce 1988, se opravdu povedl vyladit na výbornou a na dlouhou dobu se stal symbolem kapely. Zadní strana obalu obsahuje koncertní fotografie členů kapely, vnitřní obal potom texty v původním znění, české překlady a nezbytné děkovačky.

Album "Only Our Death Is Welcome..." se právem řadí k pilířům českého extrémního metalu raných devadesátých let. Skladby z něj patřily až do ukončení (přerušení?) aktivit kapely k nejžádanějším i na koncertech a ani po 18 letech neztratily na přitažlivosti. Kvartet Christopher (kytara, zpěv), Bruno (baskytara), Hire (kytara) a Kopec (bicí) definoval pojem český death metal, Krabathor se časem vypracoval v respektovanou kapelu i v zahraničí, ale to už je jiný příběh...

Pozn.: Dodnes si nejsem jistý, jestli se tenkrát jednalo o vtip ze strany kapely, ale spíš to tipuju na čiré korektorské diletantství Monitoru: na obou labelech vinylu je uveden titul doslovně "Only Your Death is Welcome"... (Berry)