>>>   R e c e n z e   >>>   INSANIA "Kult hyeny"

INSANIA "Kult hyeny"

(2010|04|29 Magick Disk Musick)

Přišel čas, kdy je třeba zvýšit hlas!

Striktně limitovaná ručně číslovaná luxusní edice. Těžký 180gramový vinyl. Bonusový song. Exkluzivní sprejerská šablona. Vnitřní obal s kompletními anglickými překlady textů. Zvukový záznam v rozlišení 24 bitů. Obal z nejtvrdšího kartonu, který údajně nezničí ani úder kladiva, což však raději nezkoušejte. Půlcentimetrový hřbet, jenž intenzivní žlutostí svítí ve sbírce. Zhruba takto nějak lze přesně citovat či volně parafrázovat reklamní slogany k tomuto albu, z nichž většinu připomíná také obalová přelepka. Zatímco samolepka s recyklačním pentagramem a textem „Vyšlo v edici 1.L164 2L4“ (1.liga zla) je na obal nalepena zcela patřičně, onen reklamní štítek může někomu trochu vadit. Být deska zatavena ve fólii a nálepka až na ní, bylo by to lepší řešení, ale i takto se s tím lze smířit, takže budiž.

INSANIA aneb 1N54N14 se již u druhého alba v řadě dočkala nádherné vinylové edice, což se u této kapely jeví jako zcela nutný a potřebný krok. Tím spíše, že soubor si i po tolika letech na scéně dokáže uchovat ohromnou dávku originality, osobitosti, tvůrčí invence a tedy i vysoké kvality. Byť v případě této nahrávky se jeví, že texty jemně převyšují muziku. Ta je sice zvukově excelentní a riffově velice poutavou náloží tradičně neortodoxního metalcorového crossoveru, který krásně zařezává do uší, jen se zdá, že kapela se jakoby až příliš ponořila do textové složky, zatímco tu hudební jen velmi nepatrně zanedbala. Co totiž kompletu nejvíce chybí, je tempová pestrost a rozmanitost, takže prakticky téměř všechny skladby si spokojeně předou v lehce monotónním středním rytmu, bez výraznějších náznaků nějakého zrychlení či zpomalení. Lehce tvárněji se jeví Polyho vyzrálý hlas, který dokáže jak patřičně zdrsnět v jedné sloce úvodní skladby "Peklo jsou ti druzí", tak skrze následující "Čas nízkých pudů" jemně zatahat za ouško výškovým protahováním koncových slabik. Občas zpěv zazní bez kytarového rámusu v pozadí, což dotyčným pasážím nijak neubírá na přesvědčivosti. Jako již zcela samozřejmá se jeví také oživující klávesová složka. Ve spojení se stále výrazným melodickým potenciálem se ovšem všechny přednosti i drobné neduhy srovnávají a po pár posleších je možné skladby vzájemně rozeznat, byť především díky opět famózním textům.

„Přišel čas, kdy je třeba zvýšit hlas, i kdyby nám to všem mělo srazit vaz. Takže už žádný zasněný romance, jen ostrej protest proti kultuře mas.“ Slovní náplň skutečně opustila někdejší občasnou zasněnost a patřičně navýšila svou údernost. Svědčí o tom především prvoplánově ostré slogany jako „Pověsíme celebrity, do hajzlu spláchnem jejich hity“ nebo „Joe se rozhod poslat bombu do všech komerčních rádií, když v éteru zkoumal jejich vkusný výběr melodií“. Tyto výkřiky zcela splňují svůj účel, ale naštěstí nehrají žádnou hlavní roli, neboť jinde vyjadřovaný protest dokáže být mnohem chytřejší a důvtipnější, přesto nesmírně razantní. Znovu to schytavá Bůh, který „je podvodník, ukázal vztyčenej prostředník“ a protože „lijem olej do ohně, od toho tu je“, tak „Bůh nás poslal k čertu, specielně mě“. Jakožto zcela zásadní se jeví poznání, že „peklo jsou ti druzí, my rozhodně ne“, podobně jako částečně obdobné tvrzení „jsem zrůda tak potměšilá, že mě ani v pekle nechtěj, ani v pekle ne“. Ostatně, on i „ráj není, jak ho znáš, ráj patří hyenám“, přičemž je-li řeč o zvířatech, lze potvrdit, že z textů smrdí skutečně všudypřítomné „charisma krysy“, „noblesa zmije“ či „potkan v hlavě“, k čemuž v posledním případě dopomáhá také Samir Hauser. A to jsou tu i další silné skladby, zejména "Syčáci z foglarovek", "Volný radikál" a hlavně téměř závěrečná "Písnička psaná na oprátce", která s podporou až popově vstřícné melodie vše dovádí k naprostému myšlenkovému rozuzlení a vyústění: „Jak se tak na tebe dívám, můj styl se ti líbit nebude. Mě nepřinesl čáp, ale netopýr a mám charisma chřestýše. Z mediálních ikon se mi dělá zle a nesdílím tvý stádní nadšení. Já jsem vyděděnec týhle kultury a její černý svědomí.“ Opravdu, toto album stojí prvořadě na skvělých až jedinečných textech. Přes veškerý kritický náboj je v nich pořád taková porce chytrosti a humoru, že je lze brát místy i vážně, většinou však s patřičným nadhledem a nadsázkou, čímž v konečném součtu kapela pořád má co říct.

Zvláštní přidanou hodnotou, jež na CD chybí a je tedy pouze a jedině na LP, je cover veleznámé písně "Timebomb" od skupiny Chumbawamba. Pánové zachovali nejspíš původní strukturu, jen ji patřičně přitvrdili, aniž by narušili její výrazný zpěvně melodický charakter. Nijak překvapivé, přesto zdařilé zpracování, jež sice nemůže překonat nedostižný "Máj", ale pěkně navazuje na výborné starší covery od Master's Hammer či Suicidal Tendencies, které oba vyšly na dnes již zcela nesehnatelném minialbu "Jazz-Ethnic Anarchy".