>>>   R e c e n z e   >>>   IMIAFAN "s/t" | MACHINEPOP "s/t"

IMIAFAN "s/t" | MACHINEPOP "s/t"

(2006 4MG Records, Electronic Obsession)

Syntezátory útočí

Chtělo by se vykřiknout: „Sláva, naše kapela má splitko se Švédy!“ Jenže od rozdělení Československa už uběhl nějaký ten pátek, takže ta naše kapela vlastně není úplně „naše“. Pravda je taková, že v ruce držím split EP dvou zahraničních projektů – slovenského Imiafan a švédského Machinepop. Na každé straně dva tracky, tak hurá do toho – uvařit dobrý černý čaj, jemně usadit vinyl na talíř gramofonu, rychlost 33, krátký pohled na stroboskop, drobné dostavení rychlosti a přenoska může dolů (některé rituály nelze brát na lehkou váhu).

Z reproduktorů se ozývá úvodní decentní praskání a já se nořím do sedačky a s povedeným inlayem v ruce (zde netradičně umístěném vně zcela černého obalu), očekávám první tóny. A ty vůbec nezní špatně. Znejistím, zda jsem tam omylem nedal ty Švédy. No co si budeme nalhávat, určitá předpojatost k tomu, co máme „doma“ a vyzdvihování všeho západního (v tomto případě spíše severního) je nám vlastní. Ale proč? Vždyť tady nejde o žádný souboj, splitko většinou dělají spřátelené projekty, takže klídek. Ověřuji si, že skutečně poslouchám slovenský projekt Imiafan a mám z toho radost – tohle by mě mohlo bavit. Po chvilce sice trošku začíná nudit monotónní basová plocha, ale pozornost pro změnu přitahuje nápaditý rytmus ve stylu starého electra – včetně zvuku všech rytmických nástrojů, pěkně zapadajících do směru, který před mnoha lety vytyčili němečtí Kraftwerk. A asi nebudu daleko od pravdy, když si troufnu tvrdit, že Kraftwerk jsou jeden z hlavních vzorů projektu Imiafan, protože hned v zápětí na mě útočí robotický hlas vocoderu. Zvuk syntezátoru modulovaného lidským hlasem k téhle muzice prostě patří a i zde působí jako vhodné oživení jinak trošku jednotvárné hudby. Kromě pohodové mezihry a přidání několika zvuků, se žádné další zvraty nekonají. Nevadí, poslouchá se to dobře a při přeřazení na nižší vjemovou rychlost úspěšně doposlouchávám první skladbu "Toothpaste" do konce. Po úvodní písni strany Imiafan přichází závěrečná s názvem "Televízor". To je trošku nevýhoda malých EP desek, které se sice (jako i v tomto případě) dají mírně natáhnout rychlostí 33, ale i tak je času málo. Druhá skladba je šikovně napojena na první a začíná rovnou zpěvem – bez jakýchkoli úvodů. Baví mě o něco víc a zřejmě právě díky povedenějšímu vocoderu a pak určitě zajímavějšími nápady a zvoučky. Ale opět mi přijde, že poměr mezi nápady a časem není úplně v pořádku. To je samozřejmě můj subjektivní názor a každý se na to může dívat jinak.

Takže jak hodnotit? Jednoduše – srovnáním s mistry. Pokud jste jako já zmlsaní kraftwerovskou výběrovkou "The Mix", budete muset pomyslnou laťku kvality o nějakou příčku snížit. Na druhou stranu, kdo zvládne poslouchat stará alba Kraftwerk od začátku do konce, Imiafan by se mu měli líbit hodně. Co se týče zvuku, ten je na poměrně vysoké úrovni. Na inlay jsou i informace o použitém vybavení. Imiafan uvádí jediný syntezátor – Korg Micro, nástroj simulující staré analogové technologie, který je známý především povedeným vocoderem. Ostatní zvuky zní také velice slušně, i když ten „virtuální“ charakter z něj cítit je. Nicméně to nejdůležitější je mezi židlí a nástrojem a u Imiafan se to potvrzuje v tom lepším slova smyslu. Kdyby mi někdo tvrdil, že bicí jsou z nějakého originálního automatu z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, klidně bych mu na to skočil. Celkový dojem: 7 z 10 (10 jsou nejlepší skladby Kraftwerk).

Tak a jdeme na druhou stranu platně – pozdrav ze Švédska jménem Machinepop. Název napovídá, že u electra zůstaneme a zběžný pohled na seznam nástrojů, se kterými byly skladby nahrány, dává tušit, že je na co se těšit. Za takové vybavení by se nemuseli stydět ani The Prodigy (SCI ProOne, Roland SH09, Moog Taurus, ...) a přiznám se, že pro staré analogové stroje mám slabost. Úvod zní slibně, první zvuky naznačují, že půjde skutečně o starou školu, uvidíme, jak se to rozjede. Tak! ...a teď nevím, co dál napsat. S otevřenou pusou jsem vyslechl oba tracky a není mi dobře. Až na pár povedených zvuků je to jedno velké neštěstí... Jedná se o nějaké prehistorické electro (opět s vocoderovým zpěvem) bez jakékoli pozitivní atmosféry. Poslouchatelnost nula. Disharmonie a rozladěné nástroje ve mně vyvolávají pocity, jaké by mohl mít člověk, který po poklesu radiace vyleze z atomového krytu a místo Země, kterou znal, vidí měsíční krajinu a zničená města. Možná je to jen hudební styl, který nechápu, ale z mého pohledu tomu prostě chybí nějaká základní muzikálnost.

Dal jsem si pár dní pauzu a s odstupem jsem zkusil celý vinyl poslechnout znovu. Zatímco především druhé skladbě Imiafan přicházím víc na chuť, u Machinepop se nic nezměnilo a možná je to i horší. Pokouším se přenést přes disharmonie a zjišťuji, že ani po rytmické stránce to není žádná sláva. Zvuk kopáku je udělán tak nešťastně, že se ztrácí v ostatních nástrojích a to málo, co mohl úderný rytmus zachránit, mizí v prachu. Je mi z toho smutno. Takové krásné a inspirativní nástroje a výsledkem je něco, co se bojím pojmenovat. Škoda, i ten název se mi líbil (navzdory tomu, že se jedná spíše o machine - underground). I když se určitě najde někdo, komu se tento počin trefí do vkusu, já to tedy nebudu. Celkový dojem 2 z 10 (a to ty 2 body jsou za těch pár pěkných zvuků).