>>>   R e c e n z e   >>>   ILLEGAL ILLUSION "Things After Death"

ILLEGAL ILLUSION "Things After Death"

(2012|12|22 Kachnička Entertainment, Piper Records, Venus Flag Records)

Soundtrack postapokalyptické cesty zpustošenou planetou

Jsou kapely, co se zorientují ve scéně úplně přirozeně a fakt, že začnou svoji milovanou hudbu takto vydávat na deskách, ke kterým do té doby, než se černé zlato stalo - zřejmě na jisté období - zdánlivě posledním akceptovatelným fyzickým hudebním nosičem, neměly vztah, jim dokonale věřím. Není jich mnoho, ale mezi jednu z toho mála určitě patří Illegal Illusion, kapela doživotně handicapovaná svým malým rodným městem, která by však z týhle sebou neodmyslitelně a pokaždé zmiňovaný bolístky mohla udělat přednost. Vždyť dokázala svou hudbu za všechny ty roky dostat dál než podobně rozkročené kapely z velkých měst.

Houževnatost, to je vlastnost, kterou lze vnímat jak ve věcech tahající nitky za kapelou, tak v každém úderu do bubnu, tónu, procítěné poloze zpěvu. S předsudky v zádech zní houževnatost jako topornost, ale takhle o ní v žádném případě nemluvím, aby mezi námi bylo jasno.

Aktuální deska je sevřená porce naléhavých skladeb, které lze přijmout jako komplet, anebo nechat být. Tohle je ultrasonický nálet, žádný smlouvání o ceně, ubohý kompromisy, falešná podbízivost nebo zatuchlý mainstreamový rádio. Jestli kapela nikdy nešla cestou přístupnosti, pak se nyní prosekává ostrými mačetami na úplný jádro, který vzápětí drtí na prach.

Recenze, které nereflektují texty, jsou chudými, však není třeba rozebírat slovo od slova, ale sdělit alespoň krátký pohled jako to udělám teď v případě Things After Death - slova jsou propojeny do kratších, často se opakujících statí - otevřených, sebekritických, šroubujících zas až na ono příslovečné jádro člověka a jeho přirozené povahové slabosti formou osobního svědectví, konkrétního a přece jinotajného.

Takhle si představuju poctivou naléhavost soundtracku postapokalyptické cesty zpustošenou planetou. Věci po smrti. Doslova. Tahle iluze je legální, skutečná a opravdová. Indie-noise zmije, kytary s esencí čistýho valivýho hardcore jedu ve strouchnivělejch strunách grunge.

Osobní pocity, který každá dobrá deska musí vyvolávat, bychom měli, teď tedy holicí strojek a fakta. Deska vyšla v kooperaci tří tuzemských labelů, jmenovitě Kachnička Entertainment, Piper Records a Venus Flag Records. První jmenovaný letos debutoval vinylovým splitem, prostřední pravidelně zásobuje vinylový trh velmi limitovanými stokusovými edicemi velezajímavých tuzemských kapel a poslední zaštiťuje samotné Illegal Illusion a tenhle ultimativní vinyl je jejich parádním debutem.

Začneme-li popisem vinylu, spatřujeme nejprve úchvatný dvoubarevný haze-dort, každá kopie je originál podle toho, jak se prolnuly jedna s druhou barvou s tím, že z jedné strany byla do lisu puštěna bílá a z druhé černá umělá hmota. Vkusné středové labely dílo nekazí, korespondují s kulatým tvarem. Vedle desky, která vyšla v současné době poplatném nákladu 150 kusů, nalezne prvních 50 fanoušků dvoustránkový plakát s titulní kresbou "Do středu" podepsaný a číslovaný autorem Markem Škubalem.

Vnější obal je vyroben z opravdu tuhého kartonu, jedná se o tzv. kašírovaný cover, navíc rozvírací gatefold, opravdu krásný, ale ne zcela praktický - chápej, že deska ve vnitřním obalu se do něj bez let praxe nevkládá úplně jednoduše.

Album upevnilo pozici zajímavé tuzemské formace, která si definitivně dělá co chce, a proto zřejmě nikdy nebude osou zájmu rockové obce v širším měřítku. V dobrých klubech, které jsou její scéna, však bude nadále velmi vítána.