>>>   R e c e n z e   >>>   AZID "s/t" | HIROSHIMA NIGHTMARE "s/t"

AZID "s/t" | HIROSHIMA NIGHTMARE "s/t"

split LP
(2012 Aback Records, All Out Of Control Records, Black Tower Records, Cestou Na Hřbitov Records, DIY Piraten, Exit Production, G.R.F. Records, Kamčůf D.I.Y. Swět Records, Nuclear Madness Records, Rauha Turva, Vegan Food, War Pigs Records)

Jihočeské podhoubí se hlásí s novou krví!

Ještě na konci loňského roku vyšlo pod masivní kooperací jedenácti zúčastněných labelů tohle jihočeské split LP. Nebyla to až taková novinka, jelikož Hiroshima Nightmare vydání velké desky avizovala dopředu i na internetu a vinyl měl původně vyjít ještě o něco dříve. Je fakt, že v současnosti těch desek vychází opravdu nemálo a takové hardcore/punkové prostředí, ze kterého obě kapely pocházejí, je nahrávkami v posledních 2-3 letech doslova zaplněno. Někdy se jedná o vyložené zklamání, protože motivem kapely je snaha „už se konečně dostat na vinyl“, ale výsledná realizace jaksi pokulhává. Proto si zkrátka myslím, že před vydáním vinylu by si kapela měla vyzkoušet udělat i minimálně jedno demo na kazetě nebo CD-R, které ukáže, jestli má vůbec smysl se do vinylu pouštět. A právě to je mi sympatické u obou jihočeských kapel, protože fungují už léta a tenhle vinyl není jejich první nahrávkou, navíc koncertně jsou také dostatečně aktivní. A dokonce, ona jihočeská scéna nabývá v současné době opět na síle a vedle léty ostřílených matadorů zde vznikají i nové spolky či místa ke hraní. Prim v tomto ohledu patrně zastávají České Budějovice, ze kterých pochází právě Hiroshima Nightmare (HN).

Jako z hororu je do modra laděná strana obalu HN. Je za pět minut dvanáct, noviny při pozorném prozkoumání hlásají, že „jedinou jistotou je smrt“ a vystrašená holčička s hrůzou drží pod peřinou plyšového medvídka. Pěkně namalováno a upoutávající už na první pohled. Azid se pak vydávají odlišnou cestou zpracování, ač i jejich obrázek je namalovaný. Tady najdeš ulici plnou zničených domů, explozi metající lebky a uprostřed povoz s punkáčem držícím vlajku s logem kapely, načež káru táhne zotročený Kristus, policajt a bankéř. Oproti hororovému obrázku HN je tohle spíše úsměvné a s nadhledem, zkrátka každá kapela zvolila motiv, který je ji blíž. Uvnitř obalu se nachází černobílá příloha, kde každá s kapel umístila svou fotografii, texty v češtině i angličtině a info o nahrávání. Velké fotografie kapel jsou jako z módního žurnálu - HN dokonce i se smrtkou v pozadí, pěkné. Mimochodem deska má svou rozvírací stranu na vrchu, tedy obal neupřednostňuje žádnou z kapel a je na každém, kterou stranu si vybere za hlavní.

Jako první jsem najel přenoskou svého gramofonu na stranu HN. Sedm zářezů, včetně úvodního „Intra“ a posun od dřívějšího hardcore/punku do vod spíše thrashmetalových. Jestli počítám správně, jedná se o třetí studiový počin českobudějovických, z nichž všechny byly nahrány ve výborném (a taktéž jihočeském, jak jinak) Hellsoundu. Ovšem zatímco tři roky staré demo CD-R zavání spíš právě hardcore/punkem, už následující split mini CD (MCD) s pacovskými La Migra tepe víc metalově. Na něj HN umístila i vál "Přežít svou smrt", který je podle mě jejich nejlepším songem doposud. I přes určitou hudební odlišnost je sestava už léta takřka stejná, změny doznala jen výměna u bubenické stoličky. A ještě si nedopustím vlastně jednu zajímavost, protože tento vinyl není úplně prvním „asfaltem“. Ještě před ním si kapela připsala do černé diskografie sampler Posloucháte Jižní Čechy 3 a sampler TRIBUTE TO PALLASIT "1992-2012", které by měly být ještě k dostání u vydavatelů, i když u prvně jmenovaného sampleru bych za to ruku do ohně nedal. Každopádně na splitku s Azid HN pokračuje v tom, co nastínila na MCD, jen je to ještě víc thrash, víc techniky, a tempo poněkud zvolnilo. Právě tempo nahrávky je asi jediným mínusem, i když pro mě trochu nepochopitelným, protože co si pamatuji, naživo to kapele zkrátka vždycky sype o něco rychleji; to zvolnění mi tady úplně nesedí. Zvukově je to však paráda od začátku do konce, Hellsound zkrátka umí. Mezi moje tažné koně řadím hned druhou skladbu "Odnikud do nikam" nebo předposlední "Terč", tedy spíš ty rychlejší vály. Další posun ve vývoji, který jsem u kapely zaznamenal, jsou texty, jež se mnohem více dotýkají pocitů a emocí, jako např. v "Kráčíme po cestách bolesti a zmaru": „Kráčíme po cestách bolesti a zmaru / s jediným výhledem na druhou stranu / Kráčíme smrti vstříc do spárů věčnosti / spočinout sevření v náručí marnosti“. Pro kapelu je charakteristický vokál zpěvačky Mařenky, který je stále srozumitelný a textům je většinou rozumět už na první poslech. Pokud to mám tedy nakonec shrnout, tak pro mě dopadla strana HN velice dobře a nebojím se tvrdit, že v současnosti se jedná o jednu z nejzajímavějších kapel, kterou lze na Českobudějovicku slyšet.

Druhá strana desky náleží sušické punkové smečce Azid. Musím se přiznat, že o kapele jsem se poprvé dozvěděl až s plánovaným vydáním tohohle vinylu, tedy mé vědomosti o kapele jsou o dost chudší než v případě HN. Jak jsem se však dočetl na internetu, počátky skupiny sahají do roku 2006, ale název Azid kapela používá od roku 2008. Pod tímto názvem mají vydáno jedno CD-R s názvem "Peklo všechno zdrtí", které vyšlo před třemi lety, tedy shodou okolností ve stejné době jako první demo HN. Azid hrají takový mix hardcore/punku a metalu se dvěma zpěvy. Zatímco hardcore/punk kapele sedí a je slyšet, že v něm pohybuje již s určitou časovou jistotou, pokus o metal na mě působí spíš chaoticky a některé pasáže celkový dojem vyloženě kazí. Mezi takové nejzdařilejší záseky bych zařadil "Pocit bezmoci" a "Lžete jenom sami sobě". Ústředním tématem všech českých textů je pak především kritika dnešní společnosti. Paradoxní ovšem je, že i když i tato nahrávka byla pořízena v Hellsoundu, zní místy nevyrovnaně a není natolik čistá jako strana HN. Azid není úplně můj šálek čaje s rumem, ale jsem zvědav na další počiny kapely. Nedávno jsem je konečně slyšel i naživo a nebylo to špatné, na koncertech je to víc punk, což téhle kapele zkrátka sedí.

Na závěr bych měl doplnit, že deska vyšla v celkovém nákladu 520 kusů, z nichž 100 kousků je velmi povedená limitovka na barevném vinylu s bonusovým CD a plakátem. Pár kusů limitu by mělo být v době vydání recenze ještě k sehnání u kapel, takže zájemci mají šanci získat povedený kousek do sbírky.