Hlavní stan  |  České vinyly  |  Recenze  |  Rozhovory  |  Odkazy  |  Kapely

Hledané  |  Nabídka  |  Inzerce  |  Poznámky  |  O nás  |  Kontakt  |  English info


>>>   R o z h o v o r y   >>>

BLACK POINT MUSIC "S jedním vinylem až do důchodu?"

English version is not available now>>>   E n g l i s h   >>>   

>>> BERRY | 2007-06-30 >>>

BLACK POINT MUSIC "S jedním vinylem až do důchodu?"
r o z h o v o r   s   O l d ř i c h e m   Š í m o u

Značka Black Point Music se do české vinylové diskografie zapsala doposud pouze jedním jediným titulem, a to elpíčkem Michael´s Uncle "Svině!!". Minimální počet PVC zářezů však rozhodně nezabránil tomu, abych položil pár otázek člověku, který je synonymem české alternativní scény, který to má v hlavě urovnané jako málokdo, nebojí se vyslovit naplno svůj vlastní názor a miluje vinyly. S Oldřichem Šímou jsem probral kapelu Michael´s Uncle, gramodesky a label Black Point Music.


M I C H A E L ´ S   U N C L E

Sledujete kapelu Michael´s Uncle dnes? Co si myslíte o jejím posledním koncertním comebacku? Navštívil jste v posledních letech nějaký jejich koncert? Jaký jste z něho měl pocit?

Ano, sleduji je stále. M.O. se mi vždycky líbili, nebyl to ten tupej nážez, který předvádí drtivá většina domácích i zahraničních kapel v tomto žánru. Myslím, že M.O. patří k těm několika skupinám, které daly žánru směr. M.O. patrně jen u nás - ovšem, bůhví, jak by to vypadalo, kdyby žili v New Yorku. Měli dva dobré předpoklady pro to, aby něco znamenali - jednak byli dobří a invenční muzikanti, kteří se navíc nebáli experimentů, a za druhé to byla parta, která neměla předsudky a jak hrála, tak žila. Byli divocí a syroví a nebáli se žádných konvencí. Myslím, že by o těch letech mohli dlouho vyprávět. V tomto kontextu nešlo o konvence snobské, umělecko-módní, či módně protikapitalistické (za což by kapitalista dotyčným stejně nic neudělal, protože věděl, že ho to nijak nemůže ohrozit). Tady šlo o hubu v komunisty sešpérovaném písku, kde každý věděl o každém uprdnutí toho druhého a bylo tedy skutečně riskantní dělat to, co M.O. dělali. Tedy nejen chodit oblíkaný jinak (od toho už se průser zpravidla odvíjel), cpát do sebe tuny alkoholu či drog, ale také říkat nahlas a veřejně co si myslím. O společnosti a o politice. To rozhodně nebyla prdel.
Když jsem slyšel na prvním koncertu M.O. Amrita řvát „Včera někdo odprásk´ prezidenta, měl k tomu asi důvod a pak se odbouch´ taky“, bylo to něco úplně nového na domácí půdě. Nebylo to metalové hraní si na bubáky a na boj s Temnotami, který nic neznamenal a pod symboly stejně nicotnými. Nebylo to punkové „jakobyprotestování“. Hoši z M.O. chodili po pódiu v téměř civilních hadrech a vytvářeli jakoby mimochodem to peklo za Amritem, který poskakoval jako nepříčetný a chrlil ty potoky sraček odněkud ze samého nitra. Připadalo mi, že vyblejvá všechnu tu nenávist k bolševikovi nejen za sebe, ale i za ty, kteří se to báli říct nahlas. Nezapomeňme také na to, že v době první sestavy M.O. měla kapela dvě kytary, Stankovu a Jančákovu. Obě byly agresivní, oba to uměli, ale každý hrál zcela jinak. Byla to zvuková stěna, vřava, kterou se bohužel nepodařilo nikdy dobře zachytit. Surová Klainova basa a buben sošného řezníka Jardy Stuchlého, to byla kapitola sama pro sebe. Muselo se to prostě vidět a slyšet naživo.
V průběhu let jsem na M.O. samozřejmě chodil, nejméně se mi líbila sestava i deska bez Amrita. Aktuální posaz i výraz se mi líbí, Amrit se opět chová a zpívá jakoby byl smyslů zbavený, je to pošuk na pódiu, excentrik, který je takový od přírody a proto má právo být umělcem. Není mnoho takových. Také proto mu lze stále věřit. Marně pátrám v paměti, který comeback, ať už domácí nebo zahraniční, jsem takhle přijal. Bez přemýšlení, ihned. Prostě to bylo jako by propast let neexistovala, jako bych jenom propásl pár koncertů a kapela se trochu posunula. Věk nikdo nepřekousne, takže je jasné, že ne vždycky se koncert povede. Taky bolševik zmizel a místo nasranosti na nová svinstva se člověk v letech orientuje třeba na sbírání vláčků nebo porno. Nikdo není tak syrově agresivní a prvoplánově uvěřitelný v padesáti jako ve dvaceti. Maximálně směšný. Ale M.O. se věřit dá.
Comeback M.O. byl možná tak skvělý (alespoň pro mě), protože byl neplánovaný, neočekávaný, prostě přišel sám. Začalo to tím, že jsme vydali na CD staré záznamy Souboru tradičního popu (mimochodem, velice zajímavá, temná parta a osobitá záležitost českého bigbítu 80. let), což byla skupina Petra Stanka předtím, než začal hrát u Michael´s Uncle. Možná by se dalo říct než založil M.O. Ale to je jedno. Chtěli jsme, aby STP vystoupili. Po nějaké době to začalo být reálné, kapela začala zkoušet a hodila se do formy. Na křtu v Akropoli před Vánocemi 2004 čekalo překvapení - ve druhé polovině byl ohlášen koncert M.O.! Málokdo čekal nějaký zázrak, Amrit byl mimo realitu a tak se lidé pomalu trousili ze sálu pryč v očekávání trapností. Ve chvíli, kdy M.O. začali hrát se vše změnilo - peklo, které dokázala trojčlenná parta Stanko - Stuchlý - Klain rozpoutat přisálo zpět všechny, kteří byli v doslechu a nacpaný sál nevěřil svým uším, jak to mládenci po letech rozjeli. Nota bene bez Amrita. To bylo neuvěřitelné! Všechna CD, která jsme měli na místě pro strýčka příhodu, se po koncertě okamžitě vyprodala.
Nedlouho poté se Amrit vrátil do normálního života a kapela, povzbuzená jednorázovým úspěchem, se opět několikrát sešla, aby zkoušela, jestli má smysl vystupovat. A protože se zdálo, že ano, vystupuje. Viděl jsem je několikrát. Když jsou dobře nazvučení, je to jízda.

Jak na začátku 90. let došlo ke spolupráci Black Pointu a Michael´s Uncle?

Na M.O. jsem chodil od 87. roku a časem jsme se znali, protože jsem některé jejich koncerty i nahrával. Takže když jsem po převratu začínal v redakci Vokna rozjíždět kazetovou edici undergroundových kapel nazvanou Black Point, bylo logické, že je oslovím. M.O. tehdy měli čerstvě vydaný vinyl "The End of Dark Psychedelia", který si udělali sami a tak Black Point vydal na kazetě dvě jiné věci. Na A straně byl živák z roku 1987, tedy první program ještě s kytaristou Karlem Jančákem, který poté odešel k Půlnoci a nakonec zůstal v USA. Na druhé straně byla regulérní předlistopadová studiovka "Svině!!". První strana této kazety byla později přifařena na CD "Temná psychedelie" jako bonus. „Svini“ jsme vydali na všech třech nosičích v roce 1992.

Kapele a titulu jste museli hodně věřit - vyšel - jak zmiňujete - na všech třech nosičích (tedy CD, MC a „samozřejmě“ LP) jako jediný titul v historii Black Point? Kolik se prodalo jednotlivých kusů a jak titul zhodnotíte s odstupem patnácti let?

Ohledně nosičů - nešlo o otázku víry. Tenkrát prostě bylo normální vydávat věci na třech nosičích. Jenomže my jsme stihli už jen konec téhle éry. Do té doby jsme dělali pouze MC. Když jsme měli M.O. hotové, přestaly distribuční firmy brát LP. Prostě se LP přestala prodávat. Přišlo to velice rychle, během několika málo měsíců. A když říkám přestala, tak opravdu přestala. CD se udělala tisícovka a v současné době první náklad dojíždí, kazet se prodalo cca 400, LP zhruba také tak.


G R A M O D E S K Y

Pokud se nemýlím, nic dalšího z vaší široké nabídky jste na vinylu nevydali? Proč? Gramodeska v té době končila? Nebyl zájem? Špatná zkušenost?

Všechny důvody, které nabízíte, jsou akceptovatelné. Dnešní renesance vinylů je o něčem úplně jiném a přestože bych strašně rád vydal některé naše tituly na LP, cítím, že zatím není možné, abychom jich prodali takové množství, aby se zaplatily alespoň náklady. Chtělo by to nějaký gramofonový klub, kde by si členové mohli předem objednat z možných kandidátů na vydání, dostali by na to třeba nějakou zvýhodněnou cenu za závaznou objednávku, mohly by v tom jet i prodejny nebo distribuce. Na základě počtu předobjednávek by pak vydavatel mohl LP vylisovat a věděl by, že alespoň výroba bude pravděpodobně pokrytá. S normální distribucí totiž dnes nemůžete počítat, protože prodejny nejsou na vinyly zařízené a běžní spotřebitelé považují LP za přežitek. Takže možnosti byť nabídky, natož prodeje, jsou velmi omezené.

To je jistě velmi zajímavá myšlenka. V současné punk / hardcorové scéně už nějakou dobu celkem úspěšně funguje model více vydavatelů na jeden titul. Náklady se rozdělí, distribuce má větší záběr, … Mohlo by tohle v budoucnu nějak fungovat i v případě Black Point? Jinými slovy - myslíte, že by se našly domácí, respektive zahraniční labely podobného ražení a eventuálně i smýšlení?

Ne. V době novodobého raného kapitalismu v Čechách jsem byl také tak naivní, že jsem si myslel, že by mohl spolupracovat např. Black Point, Indies a Rachot, což v té době byly značky svým zaměřením velmi podobné. Dokonce jsem inicioval schůzku ohledně takové možné spolupráce. Narazil jsem na nezájem, nepochopení a především na české hamounství a sobeckost. Jen JÁ a můj píseček, nikoho jiného nepotřebuji, hlavně aby mě ten druhý nepředběhl, pročpak on se asi chce se mnou paktovat, copak asi za tím je?
Už tehdy se stačilo podívat na ty velké. Spolupracovali vždy mezi sebou, sdružovali se, podporovali, měnili si zboží, vyměňovali licence, společně dobývali trhy. Nemám náladu někoho přesvědčovat, že to je pro všechny strany výhodné, když je sám slepý a hloupý. Znamenalo by to neustále problémy v kooperaci s takovými lidmi. V zahraničí to bylo a je běžné u malých i velkých, teď se od vás dozvídám, že i u nás to už funguje i mezi těmi malými. Zaplaťpámbu. Já už jsem jaksi stranou tohohle hurástylu, takže mě se to netýká. Možná bohužel. Ale bohužel také vím, jak většina malých funguje. Je to trochu bordel a hlavně plno bezkoncepční práce bez výhledu do budoucna.
Neříkám, že moje budoucnost je růžová, ale snažím se, aby to nebyl průser. Black Point má v současné době tolik aktivit a zainvestovaných projektů, že si prostě nemůže dovolit spřáhnout se s kdekým v naději, že to třeba půjde.
Zahraniční firmy jsou daleko dál (alespoň ty tzv. nezávislé) ve svém komerčním neurvalství, než je i tady zvykem. Takže my sice s některými spolupracujeme, ale musíte být pořád ve střehu.

Na svých webových stránkách nabízíte mj. několik stovek titulů na gramodeskách napříč rockovými žánry. Jaký je zájem? Prodávají se spíše starší, původní vydání, reedice či naopak novinky? Prodej vinylů je více efektivnější přes internet nebo v kamenné prodejně?

Více vinylů prodáte samozřejmě v krámě, lidi si to můžou osahat, podívat se na stav, obal atd. Ale i přes e-shop se prodá nezanedbatelné množství. Každé vydání má své příznivce, stejně tak reedice nebo novinky. Ale je to omezený okruh lidí. Zájem jde napříč žánrovým spektrem. Chodí k nám lidé zajímající se výhradně o českou scénu, chodí k nám fanoušci blues a chodí k nám i hledači pokladů. Ti nalézají své desky většinou v ojetinách. Ale nemyslím tím jenom opravdové skvosty, třeba některá LP Supraphonu, která nikdy nevyšla na CD. Jsou i jiné vzácnosti. Jaká je radost středoškoláků jdoucích na mejdan, najdou-li LP Michala Davida za 10,- Kč! Řvou smíchy už jen při pohledu na obálku…

Váš osobní vztah k vinylům je jistě více než kladný. Sbíráte je nějak systematicky? Čím je vaše sbírka specifická?

Vinyly sbírám přes 30 let, budete se ale divit, nemám jich moc. Několikrát jsem celou sbírku prodal, když jsem měl pocit, že toho je moc a ve skutečnosti jen pár desek za něco stojí. Ostatně tenhle pocit mám z celého umění, ale nemůžete mít doma jen jednoho Van Gogha a jednoho Warhola. Nevýznamný krajinář z Jižních Čech je schopen namalovat místní krajinku takovým způsobem, že by ji Slavíček těžko udělal lépe. Což je vlastně případ toho Van Gogha…
Co tedy sbírám? Klasiku si člověk pomalu dává dohromady znovu a znovu - Zappa, Pink Floyd, Jethro Tull, Led Zeppelin, Hendrix, Janis Joplin, Doors, Patti Smith, Sex Pistols, Nina Hagen, mám rád MC5 a Throbbing Gristle. K tomu elektronickou scénu - Residents, Kraftwerk, sháním rané Chrome, Tuxedomoon, Killing Joke. Klasiky jazzu a blues - Coltraine, Armstrong, Hampton, Ella Fitzgerald, mám jich asi stovku. Mám také dost desek s francouzským šansonem a něco s Tomem Jonesem, ten mě vždycky bavil, vždycky to byl takovej bejk, parní válec. Něco trochu z vážné, ale hlavně takovou tu odpočívačku - Haydna, Mozarta, nějakého Vivaldiho a pár kousků Beethovena, Holsta a Orffa. Kupuji edici Supraphonu, ve které vycházely hudby národů celého světa. A Krčkovy věci. Poslední dva roky mě zase drží Maďaři a Poláci. Opět jsem nakoupil Locomotiv GT, Omegy, Illes, bolševika Niemena, SBB a všechny ty ostatní borce 60. a 70. let. No a pak českou scénu. Tu mám de facto celou tak, jak jsem vždycky chtěl. Vlastně jsem z ní nikdy nic neprodával. Tedy Konvergencie, Kuře v hodinkách, Kryla, Město Er, první tři LP Olympiku, Zvonky zvoňte, všechny ty podstatné desky 60. a 70. let. Pak už těch podstatných bylo citelně míň. Vincent Venera, třeba, nebo komplet Plastic People.
Nevím, jestli je to systematické sbírání, řekl bych, že sbírám co mám rád. Ten stylový rozptyl (zapomněl jsem ještě na mluvené slovo) je možná tak široký proto, že beru desku jako medium, ze kterého se můžete něco dozvědět, které vám něco může dát. Může vás udělat kulturnějším. Je to jako když máte živou babičku a můžete se jí ptát jaké to bylo za jejího mládí, z jaké rodiny vlastně jste, jaké to všechno tenkrát bylo a co si myslí o tom všem teď. Když babička umře, nedozvíte se nic. Staré archívy a fotky, to není babička, která ví přímo všechno to, co chcete vědět. To je dobré k tomu, abyste mohl pochopit co vás zajímá, sebe, potažmo pak i tento svět. Desky jakožto záznamy lidského snažení jsou pro mě vlastně takovou babičkou, jejíž informace je dobré znát. Člověk by měl prostě vědět co nejvíc, aby se mu třeba pak nepřihodilo, že volí Paroubka.

Kolik je v Praze v současné době fungujících kamenných obchodů s nějakými (na počtu teď nezáleží) plus minus rockovými gramodeskami? Pozorujete je? Spolupracujete? Navštěvujete je občas? Nebo dáváte přednost právě internetu?

Nevím, kolik je v Praze obchodů s gramodeskami. Na desky narážím náhodně po bazarech, inzerátech, na internetu nebo v katalozích našich dodavatelů. Ať už domácích nebo zahraničních. Tak jednou za čtvrt roku chodím do Morrisonova bazaru na Národní. Tam vždycky strávím dvě hodiny než všechno projedu. Chci vědět o všem, co tam mají. Pak se tam vrátím třeba ještě za pár dnů. A odnesu hromadu věcí. Někdy ale neodnesu třeba půl roku nic. V tom je to sběratelské kouzlo. Že nikdy nevíte, na co kde narazíte, jakej špek se vám vyvrbí pod rukama. Nebo naopak máte strašnou chuť koupit si nějakou novou desku - ale na žádnou, kterou byste opravdu chtěl, prostě nenarazíte. Tak to necháte a ono to přijde třeba za další dva měsíce.

Tak tyhle pocity mají asi všichni sběratelé gramodesek podobné, ne-li stejné! Existuje nějaká deska, u který se Vám opravdu rozbušilo srdce nebo roztřásla kolena? Máte třeba rád různé rarity, vyhledáváte je? Dnes se vydává spousta takových „pastí na sběratele“ a musím se přiznat, že do nějaké občas sám zahučím…

Pasti na sběratele mě nechávají chladným, protože u převážné většiny z nich je jasné, že jde právě a jenom o pasti na sběratele. Mě se roztřesou kolena spíš z opravdových rarit. Potkal jsem třeba první vydání "Living in the Past" od Jethro Tull, tu knihu s velkými fotkami a s podpisy hudebníků. Bohužel to bylo značně orvané a desky nehratelné. Ale i tak jsem dlouho předlouho uvažoval, nemám-li tu věc koupit. Nekoupil jsem. Ale nelituji toho. Když už se nějak rozhodnu, většinou mě to zpětně nebolí. Nebo jsem potkal v bazaru první vydání Rolling Stones "Sticky Fingers", Warholův obal s rozepínacím zipem kalhot. To byla řacha! Tedy ne finanční, ale radostná!
Léta jsem sháněl 1. album Zappových Mothers of Invention "Freak Out". Prostě se koncem 70. a začátkem 80. let nelisovalo ani venku a pokud se ukázalo na burze, bylo ceněno na 1500,- Kč i více. To bylo moře peněz, konkrétně byl to tehdejší plat učitele. Až někdy skoro v polovině 80. let můj známý někde v přístavním krámku v Göteborgu tuhle desku potkal, bohužel v kompletu s dalšímu jinými šesti alby. Chodil tam každý den asi 14 dní, a tak dlouho prodavače přemlouval, aby mu ji prodal samotnou, že mi ji nakonec opravdu přivezl. Nové "Freak Out" i s emblémem Verve na titulce! To bylo něco!
Pak jsem měl velkou radost z první desky německých Faustů, která vyšla na průsvitném vinylu a měla rovněž průhledný obal z rentgenového snímku ruky. Nevím, jestli mám originál první vydání, myslím na 99%, že asi ne, ale to mi vůbec nebrání v tom, abych byl rád, že tuhle věc mám. Nebo jsem jednou na městě potkal člověka, který nesl pod pažím desku německých Neu a evidentně byl jiného zaměření. Prodal mi ji za tři pětky a ještě mě považoval za blázna. LP sice na jednom místě skáče, ale jinak je v dobrém stavu. A hlavně jej už v životě neseženete.


L A B E L

Zmínil jste, že vinyly na Black Pointu zatím pravděpodobně nebudou na pořadu dne, i když byste moc rád. Věříte, že se to změní? Jaký eventuální kandidát z vašeho katalogu by byl nejžhavější? Mají vůbec zájem samotné kapely či interpreti? Masírují Vás v tomhle ohledu?

Kapely mě nemasírují, s jedinou výjimkou. Mikoláš Chadima u každého nového alba koketuje s myšlenkou paralelní verze na LP. Zatím pořád ještě váháme.
Mám vytipovaných několik titulů BPM, které bych udělal a které by byly, jakožto LP, bezpochyby nádherné. První Echt! třeba, ten obal Karla Halouna s vnitřním fotem kapely u stolu, to je krásná, jaksi samozřejmě povedená věc, jakých není moc. Nebo první album skupiny Činna, také to dělal Karel a také je to úžasné. Tam by to navíc chtělo takový ten opravdu tvrdý karton, ze kterého byly některé desky ze 60. let. Aby se to věkem ošoupalo a získávalo to tu patinu starého obrazu. A nejlepší by bylo udělat tomu porézní povrch jakoby z rybích šupin. A jsou tady i jiné, daleko exkluzivnější možnosti a nápady, které nechci veřejně ventilovat. Ono se pak totiž snadno stane, že takové nápady se objeví jinde a nějaká progresivní firma je vydává za své.

Třeba poslední deska Už jsme doma "Rybí tuk" vyšla na vinylu u polských Nikt Nic Nie Wie. Byl jsem před pár měsíci na jejich koncertě v Blatné a věřte nebo ne, po skončení šly gramodesky na odbyt, že jsem jenom zíral! Možná, že ta doba je zpět. Lidé za své peníze touží i po originálním formátu hudebního nosiče, tedy vinylu nebo v případě CD digipacku...

Tady je několik věcí, které je třeba oddělit. Jednak - když se něčeho po koncertě prodá 5 - 8 kusů, máte ihned dojem, že to jde dobře na odbyt. Ale pořád je to jednom těch 5 - 8 kusů. Což samozřejmě nemusí být případ vašich UJD. Ale i 20 kusů, což je na normální koncert už poměrně dost, není v kontextu celého nákladu mnoho, uvážíme-li, že ostatních prodejů je minimum, neb prodejny LP neberou. Potěšitelné rozhodně je, že lidi na koncertech desky opět kupují, to je bez debat.
Digipack je kapitola, o které vám asi každý vydavatel řekne následující - každá kapela chce digipack, ale vydavatelsky je to průser. Kapele to připadá noblesnější, má pocit, že to je teprve to pravé ořechové a že i to CD bude úplně jinak hrát. Jenomže z vydavatelského hlediska není snad nešťastnějšího formátu. Digipack je o dost dražší než obyčejné tiskoviny a krabičky, to v první řadě. Za druhé, když už jej na prodejně otevřou a zákazník si jej neodnese, většinou zůstane CD neprodané. Důvod je ten, že u digipacku se prakticky ihned začnou objevovat stopy „obnošenosti“. Skoro ihned se šoupnou hrany, pak rohy a nakonec plochy. Stačí CD několikrát vyndat a zandat do digipacku a je bezpečně neprodejné. Přidejte k tomu v Čechách zaběhnutý způsob komisního prodeje, vynásobte počtem prodejen, které si CD vezmou a máte ihned několik stovek drahých digipacků na vyhození.
To platí i v případě, že máte zavírací ochranný obal na digipacky. Jen to „stárnutí“ zpomalí. A to nemluvím o úmrtnosti digipacků ve velkoskladech, protože nejsou tak odolné jako normální CD, kde stačí vyměnit plexisklo a máte zase novou desku.
A nakonec - většina prodejen nemá na digipack zavedené lifty nebo hrabáky, takže je má někde zvlášť, pod sklem pultu nebo na podobně pitomém místě, kam zákazníka ani nenapadne, aby se podíval.
Takže mě digipack připadá trochu jako podvod na posluchače. Něco si koupí, dá za to poměrně dost peněz a jemu se ta věc začne velmi rychle „kazit“. A je prostě blbost, aby si zákazník vystavoval digipacková CD ve vakuovém prostoru neonem ozářené vitríny a pouštěl si jednou vyndané CD z mp3 nahrávky. To už bychom byli zpátky v 70. letech, kdy si někteří majitelé LP své miláčky pouze jednou přehráli na cívkáč, aby si je nezkazili, a z toho je pak poslouchali a nábožně hleděli na obal vystavený za sklem. Pamatujme, že si hudbu lidi kupují pro radost, takže by z ní měli tu radost mít a užívat si ji včetně obalu. A ne, aby jej museli opatrovat - jinak z něj bude za pár měsíců provozu hadr. Takže já nejsem velkým příznivcem digipacku. I když musím přiznat, že některá CD v tomto provedení vypadají nádherně...
Někdy suplujeme digipack tunýlkem, který se navléká na plexisklový CD box. Vypadá to také dobře, je to bytelnější a navíc je tam pořád ještě ochrana těch vnitřních tiskovin. Důležité je, aby výtvarno tunýlku nějak korespondovalo s obalem, ale nekopírovalo jej otrocky.

Na jakých principech funguje váš label? Jaká má kritéria pro vydání starého nebo naopak nového koně? Co všechno vás ovlivňuje při výběru kapely či interpreta?

Jé je, to je strašně jednoduché a složité zároveň. Jednoduchá odpověď zní - snažíme se vydávat kvalitní věci. Jenomže takovouhle odpověď vám dá každý.
Kvalita ve smyslu kvalitní umění byla dávno odsunuta a nyní je kvalitou to, co má na mysli sebevědomý vydavatel. Takže Česká muzika vydává kvalitní hudbu, protože si ji kupují miliony. Majors vydávají kvalitní hudbu, protože ji dokáží nacpat do rozhlasu a TV po celém světě a opět si ji kupují miliony - které ani na chvilku nepochybují o tom, že jde opravdu o kvalitu. Nebo jste už viděl člověka, který by řekl - To jsem si ale dneska koupil prima sračku! Ten poslední Collins, to je báječná hloupost! - a měl radost z toho, že je idiot?
Ne, každý chce naplnit své sebevědomí svou výbornou hudbou. Potíž je v tom, že tzv. odborná kritika už dávno není tím, co má v názvu a tak se veze na ocasu vydavatelských úplatků a pilně píše o sračkách, jaké že jsou to skvosty. Nebo si to - v horším případě - opravdu i myslí. Zákazníkům je to v podstatě jedno, ale na druhé straně, když si průměrný spotřebitel ve třech čtyřech plátcích přečte, že někdo vydal výbornou desku, je pravděpodobné, že si ji půjde koupit. Dnes je to navíc posunuto ještě dál - ti z publicistů, kteří vědí, že jde o sračku, to nikam nenapíší. Prostě se tím nechtějí vůbec zabývat, zdržovat nebo špinit. A také, mohlo by být zaděláno na konflikt... Takže aktivní působení na vkus spotřebitele je de facto plně v rukou kreténů, jejichž společným jmenovatelem je nevzdělanost a mentální deficit - neboli hlupáctví. Neschopnost globálního pohledu a z něj plynoucí analýzy a syntézy v širokém multikulturním spektru umění celého světa napříč časem i místem. To jsem to hezky řekl - tedy řečeno česky - když někdo píše o bigbítu, měl by znát jeho prazáklady v Americe i Evropě, měl by znát jeho propojení s výtvarným a filmovým uměním, literaturou i módou, měl by vědět, jak se jednotlivé druhy umění ovlivňovaly, měl by vědět, jak se v nich odrážel sociální a politický vývoj společnosti i změny v psychice lidí.
Potkáte-li známého a celkem respektovaného kritika, který nemá páru, kdo je Captain Beefheart, asi nemá smysl se s ním bavit o hudbě. Možná o vepřovém.
To byla malá odbočka o kvalitě hudby a nekvalitě těch, kteří o ní píší a tak ovlivňují ty, kteří si ji chtějí nebo nechtějí koupit. Jen bych dodal, že znám asi 4 (slovy čtyři) výjimky v českých hudebně publicistických kruzích, o kterých si nemyslím, že jsou debilové. Není to málo?
Kvalita. Jednou jsem si dal tu práci a zabýval se tím. Zjistil jsem, že bych vydal cca 1 titul za rok, kdybych chtěl opravdu dělat jenom kvalitní muziku. Takže i já mám rezervy, z druhé strany je právě proto produkce BPM opravdu mizivá. Stále se mi jaksi nechce vydávat každého pitomce, který se snaží tvářit zajímavě. Komerčně je to samozřejmě kontraproduktivní. Ale to se asi holt nedá nic dělat.
Při výběru satelitu, který chci vydat, se také velmi zaobírám kvalitou lidí v kapele. Musím přiznat, že raději nevydám skupinu umělecky kvalitní, avšak složenou z lidských sráčů. Není to příliš dobrá obchodní vizitka, vím o tom. Dobrý obchodník se přece dohodne s každým, že? Jenomže já se nechci dohodnout s každým jenom proto, že on je debil a já z toho můžu mít prachy. Stává se mi to průběžně celých 17 let, co mám BPM a stalo se mi to i nedávno. Jak jsem očekával, umělec se velmi brzy ukázal u konkurenční firmy. Která se vždycky dohodne s každým a je na umělce hodná. Přeložím - neřekne debilům, že jsou debilové, když z nich může mít peníze...
Proč to nedělám, když je to vlastně základ jakéhokoliv obchodu? Protože když si na loď vezmete debila, jedete s ním. To znamená, že musíte celou plavbu být ve střehu, co debil provede. Jestli nepřevrátí loď. Jestli si na vás nevezme právníka, protože mu někdo nakuká, že ho vydavatel určitě šidí. Jestli nepodělá pracně vypracovanou konstrukci reklamy a image nějakým svým chytrým interview. Jestli nezačne otravovat, že chce být často v TV a jezdit zahraniční turné - protože je přece velká hvězda. Jestli si nenahraje svůj koncert na mp3 a nedá si ho - aniž by vás informoval - na své stránky ke stažení. Jestli nebude chtít dávat bezplatně vaše práva na jeho nahrávky stejně imbecilním časopisům, které se pak svými CD přílohami zdarma snaží zvýšit prodejnost svého plátku. Jestli nebude chtít pro své album neúnosně přihlouplý obal a bude vás stát spoustu energie a řadu týdnů, než se dohrabete k nějakému kompromisu. Ze kterého nebudete mít radost ani vy, ale ani umělec. Který pak bude každému na potkání vytrubovat, že obal měl být super, ale firma jej předělala - a tím zkazila. Jak měl vypadat původní obal si ale kdokoliv jen stěží dovede představit a umělec se tím samozřejmě nechlubí...
Plavba s debilem je plná dobrodružství, bohužel pro vydavatele často ztrátového. Život je krátký na to, aby jej člověk trávil dohadováním s debily. Ty peníze, které to může přinést, nejsou důležité. Ty se dají vydělat i jinde a jinak.



Pozn.: Rozhovor byl veden formou e-mailu během května a června 2007.

 

Vinylová diskografie Black Point Music:

1992  M.O. "Svině!!"  LP

 

Rozhovory | Hlavní stan


Srpuls.CZ | Vdmusick © Λ-Ω Magick Disk Musick 

NAVRCHOLU.cz
MS IE [Win] 6.0 & Mozilla Firefox [Win] 1.5.0.4 >> 1024x768 pix.