Hlavní stan  |  České vinyly  |  Recenze  |  Rozhovory  |  Odkazy  |  Kapely

Hledané  |  Nabídka  |  Inzerce  |  Poznámky  |  O nás  |  Kontakt  |  English info


>>>   R e c e n z e   >>>   VYPSANÁ FIXA "Detaily"

English version is not available now>>>   E n g l i s h   >>>   

>>> LADISLAV OLIVA | 2011-12-09 >>>

VYPSANÁ FIXA "Detaily"

LP
(2011 San Piego Records)

Zdařilý vinylový reparát

Když před dvěma lety začala firma Monitor-EMI po šestnácti letech znovu vydávat vinyly, vypadalo to na návrat nejlepšího média na mainstreamovou scénu. Během čtyř měsíců vyšly čtyři vinylové tituly, jmenovitě Kabát, Mňága & Žďorp, Tři sestry a Neruda, a tím to zhaslo. Přestože od té doby vyšlo pár počinů, jimž by vinyl slušel, nedošlo na něj. Štafetu převzaly firmy Universal a Sony Music, jež se skrze Pavla Bobka, Tomáše Kluse či J.A.R. také o cosi pokouší, o vinylu opatrně mluví i třeba Sunshine nebo Tata Bojs, ba dokonce se na něm objevila dříve nevydaná stará nahrávka Olympiku. Jinak ale tomuto znovuobjevování klasického nosiče ze strany oficiální scény chybí větší systematičnost, respektive jde o jakési testovací pokusy na bázi "zkusíme to, uvidíme".

Zatím jediná mainstreamová kapela, jež svůj novodobě prvotní vinylový pokus již stačila zopakovat, je Vypsaná Fixa. Dva roky stará gramodeska VYPSANÁ FIXA "Klenot" však asi díky nezkušenosti trpěla jistým neduhem, kdy se nahrávku nepodařilo optimálně rozdělit na dvě zhruba stejné poloviny, takže obalem uvedené dělení na dvě strany neodpovídalo realitě. Pánové se však z toho nejen poučili, proto nyní je vše v nejlepším pořádku, ale současně si uvědomili, že není třeba se držet tradiční černé barvy, ale naopak je možné použít i nějakou jinou, v tomto případě tmavě modrou.

Tato pardubická formace bývá občas označována za vcelku prachobyčejný gympl rock, který nějakou záhadou přežil sám sebe. První tři oficiální alba byla poměrně úspěšná, ale současně ničím výjimečná. Pak se ovšem cosi zázračně zlomilo a přišel až nečekaně zdařilý "Fenomén", kde soubor překročil svůj stín a přišel s neslýchaně pestrou a producentsky dotaženou kolekcí docela silných a nápaditých písní. Umělecky pozvednuté renomé potvrdil rovněž realizačně předražený "Klenot", kvůli jehož pořízení si pánové zaletěli do Anglie. Toto dobrodružství se sice prodražilo a investice do něj finančně nevrátila, ale alespoň lze použít tradiční klišé o získané zkušenosti.

Zažitý dvouletý interval přinesl další nahrávku a zároveň návrat k její tuzemské studiové výrobě. Není divu, neboť minulá na ostrovech točená deska zněla sice dobře, leč nikterak lépe oproti tomu, co lze bez problémů vyprodukovat i u nás. Teze o dramaticky rozdílné kvalitě zvuku z českých a zahraničních studií jsou pouhým mýtem, jemuž někteří Češi rádi věří. Ve skutečnosti záleží nejenom na studiu, ale také zvukaři, producentovi i kapele samotné, jak o tom svědčí i některé špičkové nahrávky několika našich kapel. Jak se totiž ukázalo, zahraniční studio nutně nezaručuje diametrálně lepší zvuk, a jediný větší rozdíl je pouze v tom, že stojí mnohem více peněz.

Producent Dušan Neuwerth je navíc natolik uznávaným mistrem svého oboru, že pod jeho taktovkou tvořené počiny nesou natolik zřetelný a identifikovatelný rukopis, že lze dokonce zaznamenat určité styčné rysy například s Tata Bojs. Leč kapela z Hanspaulky se oproti té z fiktivního San Piega nachází přece jen o třídu výše, čehož jsou aktuální desky jasným důkazem.

Soubor kolem překvapivě slušně vyzpívaného Márdiho se spoléhá na zcela běžný pop-rock, přitvrzený dosud čitelnými punkovými a grungovými kořeny, současně však jemně uhlazený a učesaný do jakési stravitelnější podoby, jejíž lehce vtíravá melodičnost není nijak zásadní přítěží. Většina obsažených písní disponuje značnou lehkostí, zpěvností a přímočarostí, jenže paralelně se z nich trochu vytratil cit pro větší pestrost, takže album jako celek neopouští mantinely tradiční, leč ničím výjimečné rockové písničkovosti. Příjemně plyne a dobře se poslouchá, kormidlem českého bigbítu však příliš nepohne. Poslední tři počiny této kapely sice představují citelné zlepšení oproti starší minulosti, jejich vzájemné srovnání však nabízí nepatrně sestupnou tendenci.

Mezi aktuálně docílené vrcholky lze počítat "Show pana Loba", titulní "Detaily" či hitovku "Vše za 39", pozornost však zasluhuje i zprvu slabikovaný, ale posléze tradičně gradovaný "Nájemník", oddechově přívětivý popěvek "Bibi Balderis" či naopak mírně ostřejší palby "Mentální dávidlo" a "Lujza a Telma". Uvnitř toho všeho lze vystopovat nové myšlenkové perly jako třeba „hrdinové nekecaj a jdou do tmy“, „zákon o zachování velikosti citu nefunguje“ nebo „ten jejich puding se vážně nedá žrát“, jež sice sami o sobě vypadají fádně, ale v daném písňovém kontextu působí zásadním dojmem. Kdo si texty přečte, snadno nalezne celou řádku dalších podivných vyhuleností, které ne každému musí vonět, zde ovšem dobře zapadají do celkového konceptu. Famózním završením je finální poklidný popěvek "Dohasnul", udivující překvapivou informací „tak jo, opustíme San Piego“.

Toho však pánové nemají zapotřebí. Jejich svébytný svět se ještě úplně nevyčerpal, byť v něm již bylo i lépe. Až opětovně dojde na „brutální všechno“, posluchači budou „bestiálně šťastní“ z toho, že ona „krása nesmírná“ představuje takový „fenomén“, zářící jako blyštivý „klenot“, pak nebude nutné řešit „detaily“, že si občas některý rýpající pisálek může myslet i něco trochu kritičtějšího.

Recenze | Hlavní stan


Srpuls.CZ | Vdmusick © Λ-Ω Magick Disk Musick 

NAVRCHOLU.cz
MS IE [Win] 6.0 & Mozilla Firefox [Win] 1.5.0.4 >> 1024x768 pix.