>>>   R e c e n z e   >>>   SAY WHY? "s/t" | IDIOTS PARADE "s/t"

SAY WHY? "s/t" | IDIOTS PARADE "s/t"

(2011|02|20 T.V.G Records)

Česko-slovenské běsnění

Na konci února letošního roku vyšel celkem pěkný sedmipalec skupin Say Why? a Idiots Parade. Ač se tahle deska objevila bez většího rozruchu a mnozí se o tomhle počinu dozvídají až zpětně, jsem moc rád, že mohu udělat recenzi i na tuhle šíleně rychlou řezničinu, protože psát o čem určitě je!

Nejprve tedy něco málo k poněkud psychedelickému obalu, který je vlastně ve stejném duchu jako obal splitka SAY WHY? "s/t" | BASTARDASS "s/t" a je tvořen z mnoha koláží, ovšem tentokrát především v modré barvě. Uvnitř je černobílá fotografie obou kapel a nechybí ani samostatná příloha se všemi texty i s překlady do angličtiny. Deska vyšla jak klasicky na černém, tak i na červeném vinylu - s přiloženým velkým plakátem a plackami obou kapel. O vydání se postaralo v současné době velice rozjeté německé vydavatelství T.V.G Records, které má na svědomí mimo jiné nahrávky takových kapel jako Yacopsae nebo Wormrot.

Trvalo přes rok a půl, než se na vinylových drážkách opět ukázali pardubičtí Say Why?, ale slibovaný sedmipalec je konečně venku. Sestava kapely zůstává stále stejná a pokud by si někdo i přesto naivně myslel, že skupina za tu dobu ubrala něco ze své rychlosti a energie, tak nechť se rozpadne v prach, protože Say Why? pokračují přesně tam, kde skončili na předchozím splitku s americkými Bastardass. Pět „prasopalů“ sviští tak rychle, že nestačíte ani pořádně dočíst slova prvního textu, a musíte si zkrátka tu proradnou desku pustit znovu a znovu, nicméně jistotu, že z toho úplně nezmagoříte vám nedá jak autor téhle recenze, tak ani samotná kapela. Moc se mi líbí texty, za všechny třeba úryvek z válu "Statisíce očí": „Ve vzduchu jsou obavy. Všude kolem kamery. Kdo si tady libuje v tom, že druhý sleduje. Systém co nás chrání, stálým sledováním, na čí je to přání. O co tady jde!“. Say Why? nahrávali i tentokrát v bzeneckém studiu Shaark, a to na jaře 2010. Tenhle grindcore mazec se dvěma kytarama nikdy nezklame a každá jejich nahrávka mě fakt baví!

Zatímco Say Why? jsou v Čechách ve svém extrémním ranku už celkem etablovanou kapelou, Idiots Parade ze sousedního Slovenska mohou u nás pořád působit dojmem čerstvého vichru, ač hrají již od roku 2004. Kapela má za sebou účast na několika kompilacích a na vinylových drážkách jsme ji mohli slyšet dokonce již dvakrát. Naposled na společném LP se starými slovenskými grindery Abortion. Idiots Parade se pohybují někde mezi grind-fastcorem a power violence, kterému dominuje dívčí řev velice pohledné zpěvačky Petry. Stejně jako v případě Say Why?, tak i Idiots Parade mají na své straně desky pět válů, které mají kadenci hodnou řádného kulometu! Texty Idiots Parade na mě působí možná až moc skepticky, ale i tak jsem se do nich rád a s chutí začetl. Nahrávka vznikla v zimě 2010 ve studiu Miro Speváka, který je bubeníkem slovenské alternativní kapely Genevas. Zvukově jsou na tom Idiots Parade o něco hůř, než jejich čeští kolegové, chybí mi větší hutnost, ovšem to neznamená, že by to u téhle nahrávky nějak výrazně vadilo a trhalo uši. Idiots Parade jsou kapela, která určitě stojí za poslech a ač do České republiky nezavítají tak často, tak vřele doporučuji jejich poslech i naživo, protože nedávno mě přesvědčili, že i z pódia jim to v současné sestavě šlape na jedničku.