>>>   R e c e n z e   >>>   R e p o r t y   >>>   UMAKART, PRIESSNITZ - Křest soudtracku filmu Alois Nebel - 23. 9. 2011, Divadlo Archa, Praha

UMAKART, PRIESSNITZ - Křest soudtracku filmu Alois Nebel - 23. 9. 2011, Divadlo Archa, Praha

Po letošním jarním zážitku s brutálně přeplněnou Akropolí jsem se ten páteční večer vydával do Archy trošku s obavami. Ovšem na křest soundtracku k filmu Alois Nebel asi nedorazily všechny vlaky a Archa tak byla zaplněna sice velmi slušně, ale hybatelně.

Začátek večera připadl na UMAKART, sporadicky koncertující kapelu Jana P. Muchowa, Jaromíra Švejdíka a Dušana Neuwertha a zároveň jednoho z autorů hudby k filmu. Netradiční zahájení koncertu, kdy kapela hrála za plentou na kterou se promítaly siluety muzikantů, bylo poměrně efektní, navíc Umakart zahájili neobvykle Pradědem z repertoáru The Bombers, dalšího projektu kolem Priessnitz. Sice je pravda, že jsem ho nikdy tak úplně nestrávil, ale umakartová verze byla docela fajn. Padá plenta a objevuje se kapela s Jaromírem Švejdíkem v čele. Umakart po sobě za celou dobu své existence zanechali zatím bohužel jen jediné CD "Manuál", ale když zněly "Město", "Brněnský drak" nebo "Může se stát", člověk si uvědomoval, že je to jedna z nejlepších sbírek písní a tanců za poslední dekádu. Další umakartové obložení by určitě neškodilo.

Nicméně, křtil se soundtrack k Aloisi Nebelovi a na pódium se povedlo dostat i Václava Neckáře, který si s Umakartem přišel zazpívat dnes už hitovou "Půlnoční". Těžko říct, jestli bylo nejistější Švejdíkovo hvízdání začátku písničky nebo zpěv evidentně dojatého Václava Neckáře, ale dohromady to působilo až skoro kouzelně a vygradovalo v bouřlivý aplaus celé Archy. Na "Půlnoční" očekávaně navázal samotný křest. Na na pódiu se - kromě vydavatele komiksu o Aloisi Nebelovi Joachima Dvořáka a autora předlohy Jaroslava Rudiše - objevila jako jeden z kmotrů i Marie Rottrová, která na soundtrack nazpívala s Umakartem další výbornou píseň alba, "Stínohry". Křtilo se stylově Šerákem, proběhly pugéty, prostě paráda.

Následovalo autorské čtení Jaroslava Rudiše z jeho knihy Konec punku v Helsinkách s podkreslením kytary Petra Kružíka z Priessnitz. Z mého pohledu věc, která na koncert prostě nepatří. Až budu chtít jít na autorské čtení, půjdu na autorské čtení, ale jako součást koncertu ho velmi rád oželím, zvlášť když se tematicky ani nepojí s večerem...

Helsinky ale začal bičovat jesenický déšť a po chvíli už zbyl už jen on, vítr, mlha, lesy a vnitřní démoni. PRIESSNITZ. A protože zima ještě nekončila, vydali jsme se společně s kapelou, Janem, Jeremiášem, Malým chlapcem a Tanečnicí, s Larisou a Rybičkami v podpaží, Parkem a potom dál za svitu Hvězdy k Jezeru. Dotklo se nás to, ale Nebolelo. Ráno byl sice Nebel, ale mlha se roztrhala a vysvitlo Sluníčko. Prostě, Mimosezóna. Nebo to byly Sny...?

UMAKART

UMAKART

UMAKART