>>>   R e c e n z e   >>>   PRŮMYSLOVÁ SMRT "s/t" | RAPSÖD "s/t"

PRŮMYSLOVÁ SMRT "s/t" | RAPSÖD "s/t"

(2011 ABC Distro, Hluboká Orba Records, Papagájův Hlasatel Records, Phobia Records, Totalitarianism Still Continues, Vejmi 666 Records)

Jihlavský nálet

Zkraje léta letošního roku vyšel sedmipalec dvou už roky spřízněných jihlavských kapel. Jelikož mám obě rád, ocenil jsem vydání tohoto počinu a nyní je na světě i recenze, kterou bych rád tohle splitko přiblížil poněkud podrobněji. Vinyl vyšel v kooperaci pěti tuzemských a jednoho slovenského labelu a každá strana zelené desky náleží jedné z kapel. Vše bylo nahráno již v listopadu 2010 v dnes již takřka kultovním jihočeském studiu Hellsound Honzy Kapáka.

Převážně fialovo-zelený obal k počinu vytvořil kytarák Rapsöd Cejny a z jeho přední strany hledí jakási futuristická chobotnice. Uvnitř se nachází kompletní soupiska textů v češtině i angličtině a několik černobílých fotografií obou kapel. Samozřejmě nechybí ani jejich loga (ovšem původní logo Rapsöd se mi líbilo víc) a je tu i zmínka o podpoře Anarchistického černého kříže.

První strana malé desky náleží jihlavské fastcore-grind drtičce Průmyslová smrt. Myslím, že kapelu není třeba blíže představovat, jelikož už má něco opravdu odehráno a na naší scéně není žádným nováčkem. Její zatím poslední počin byl split LP s anglickými Valhalla Pacifists, kde na mě působila poněkud více fastcorově. Na aktuálním splitu je muzika Průmyslovky o něco pomalejší, ovšem ne o moc. Nemám příliš rád přirovnání, ale s často citovaným názorem, že zde Průmyslovka připomíná starší Gride, se celkem ztotožňuji. Kdybych měl vypíchnout nějaký vál, tak určitě zvolím poslední "Pád modly", který má i zajímavý text o stavění a rozbíjení soch, které symbolizují určitou víru nebo režim. Zvuk je díky kvalitnímu studiu perfektní a nemám co mu vytýkat. Všech pět válů zahučí pod jehlou vaší přenosky pekelnou rychlostí, takže opět nezbude, než do tohoto rychlíku naskočit znovu.

Pak hned druhá strana a s ní už jihlavští thrash-punkeři Rapsöd, kteří naše končiny brázdí už také nějaký pátek. Kluci mají za sebou zatím jednu kazetu a jedno CD-R, v obou případech šlo o demonahrávky. Přiznám se, že demo CD-R jsem doposud neslyšel, ale kazetu s jejich prvním demáčem mám doma již dlouho a už tenkrát šlo o velmi dobrý materiál. Mix thrashmetalových kytar, punkové rytmiky a pořádného řevu mě fakt baví a jsem tedy rád, že se konečně podařilo dostat tuhle partičku na vinyl, a s novým materiálem. Některé hlasy o ní tvrdí, že je Municipal Waste pro chudé, ovšem já míním, že Rapsöd jsou především svoji, a ač nehrají nic moc objevného a nového, jedná se o skvělou muziku s texty, které mají stále co říct. Pokud bych si měl vybrat - jako v případě Průmyslové smrti - jeden vál, který mě baví víc z těch dvou, jež tu Rapsöd mají, budou to "Hradby", které jsou jednoduše o „pěknejch sviních“.

Z vydání splitka mám velice dobrý pocit a jen doufám, že se brzo obě kapely opět ukážou s novým materiálem, který nezastíní své předchůdce, ale opět obě posune někam dál.