>>>   R e c e n z e   >>>   MÖRKHIMMEL "In The Shadow Of The City"

MÖRKHIMMEL "In The Shadow Of The City"

(2011 Shogun Recordings)

Ve stínu velkoměsta

Téměř po roce od recenze na předchozí počin MÖRKHIMMEL "Sheep In The Labyrinth" jsem zde s další recenzí na moje oblíbené „černokněžníky“ Mörkhimmel. V loňském roce se totiž díky vydavatelství Shogun Recordings dočkal vinylové verze i jejich první počin z roku 2008. Zvuk, seřazení skladeb i celková stopáž zůstaly věrny svému předchůdci, změny doznal jen obal, který je oproti původní verzi černý a s jiným motivem, ale o tom později. Je vlastně fakt, že i název "In The Shadow Of The City" se objevuje až nyní, protože předtím se verze na CD i pozdější verze na kazetě uváděla pouze pod názvem kapely samotné, ale to není až tak podstatné. Mimochodem francouzský label Shogun Recordings má kromé tohoto LP na svědomí i skvělé počiny takových kapel jako Appäratus, Totälickers nebo Lobotomia, a ani v případě této desky label nesáhl vedle.

V úvodu jsem napsal, že obal je celý laděn do černé barvy a vlastně tak plně koresponduje s muzikou téhle mlátičky. Samé stromy, netopýři a Kristova socha, ovšem vše s patřičnou dávkou temnoty. Nechybí samozřejmě vnitřní příloha s texty a černobílou fotografií (jak jinak) obou členů kapely, protože v době vzniku téhle nahrávky tvořili kapelu právě dva lidé, a to Slávek z tuzemských Mass Genocide Process a Maťko ze slovenských Beton.

Pokud jde o hudební stránku věci, Mörkhimmel mydlí mix starého skandinávského black metalu - který se na nahrávce podepsal hlavně ve výsledném soundu - a crust. Kdybych s patřičnou dávkou nadsázky řekl, že mi to připomíná např. rané Darkthrone, tak to neberte jako vtip, protože tohle opravdu zní spíš jako demonahrávka některé švédské či norské kapely z počátku devadesátek. Což je na druhou stranu pro mnohé i kamenem úrazu, protože zvyknout si na tenhle špinavý zvuk a opravdu záhrobní vokál může kdekomu dělat problém. Pamatuju si, že pro mě byl celkem šok, když jsem Mörkhimmel viděl před lety naživo a posléze slyšel tuhle nahrávku na CD, protože rozdíl tam byl opravdu znát. Snad je to především absencí živého bubeníka, který je pro mě - jako pro nepřítele automatických bubeníků - nepostradatelnou složkou každé tvrdé kapely.

Ovšem i tak mohu směle konstatovat, že pro maniaky do zvuku konce osmdesátých a první poloviny devadesátých let bude tahle nahrávka i na vinylu příjemným potěšením, které jim díky již klasickému vinylovému šumu onu dobu přiblíží ještě víc. Doufám, že deska nezůstane ve sbírkách pouze těchto fanoušků, protože vály jako "Endless Wall Of Fuckers", "Lost Battle" nebo "Emptiness" umí při dostatečné hlasitosti hnout sklem leckteré okenní výplně či zdi, ať už v přítmí zaprášené půdy, temné krypty či vlhkosti plného squatu! Ještě snad zbývá dodat, že deska obsahuje celkem osm zářezů, z nichž dva jsou v češtině a zbytek anglicky.

Nakonec mohu oznámit, že vloni se Mörkhimmel opět probudili z hibernace a zpěvák Slávek kolem sebe postavil zcela novou sestavu, složenou např. ze členů profláklých Thema 11 a Mother. Kapela se víc přiklonila k metalu a od podzimu loňského roku ihned začala pilně koncertovat, přičemž stihla i skandinávské turné, kde si zahrála po boku znovuobnovených legendárních britských Antisect. Na letošní rok je navíc slibováno zcela nové LP, které má vyjít pod hlavičkou Insane Society Records, tudíž se máme na co těšit!