>>>   R e c e n z e   >>>   LYSSA "El Clasico"

LYSSA "El Clasico"

(2011|12|17 Silver Rocket)

Kufr nebo život

Jedině smrt ve světě nespěchá. A Lyssa. Nevím, co mi na tomhle sloganu z větší části jenom ukradenym Kryptoru, přijde tak geniální, ale k recenzi druhýho elpíčka trojlístku, kterej je mimo veškerý všední dění, přilne jako hmyz k mucholapce. Lyssa je mucholapka, my chytráci z Recenzentova hmyz kroužící chvíli okolo a po pár otočeních (přirozeně vinylem) dosedáme. To je docela dobrej úvod, ale není v něm ještě dost startovních metafor, tak hele, v drážkách vinylu je života dřeň, která cáká z drážek od přenosky jak rozbředlej sníh v době oblevy od kol tvý zrezlý káry cestou do práce.

Špičková dřevní nahrávka evokující dávné doby před vaším letopočtem, kdy když jste řekli noise, vybavil se vám špinavej hluk, když jste řekli rock, nikdy se vám nevybavili Rolling Stones a když jste ty dvě slova spojili, nechtělo se vám do tý škatulky rovnou nablejt.

Mistři slova, tajný ikony všech novinářů, který se neumějí vyjádřit krátkým textem, tedy skoro všech (kdybych byl opravdickej novinář s průkazkou, tak i mý). Zkus s lehkostí spojit jenom pár slov, ušpinit je vazbící kytarou, podmlátit je bubnama z průmyslový špionáže a omotat nekonečnou basou. Jsou to hymny, no a co a jasně že jo ty vole, tady to prostě je!

Některý nahrávky nejdou poslouchat potichu, aby byly srozumitelný, tahle jo. Ale když seberete odvahu, zabarikádujete domovnici a zatočíte kormidlem volume o 200 stupňů doprava, roztaje i ten nejchladnější tweet informující o současný velmi nízký teplotě u vás za oknem. Počne inferno, černá a bílá, víc nechce znát. Slova naléhavost a údernost rázem dostávají zcela novej rozměr. U vás v pokoji, stejně jako ve stejnou chvíli před vašima vstupníma dveřma.

Černobílej je i minimalistickej, působivej obal, obratem způsobí malou velkou nápovědu, o čem tak deska asi je, pak si ji ale dejte z černýho vinylu a nakonec prolistujte nestandardní přílohu, obří komiks. Zjistíte, že jde o koncepční album, který na prvních deset čistejch poslechů může působit zcela civilně, příběh je pak jako důvtipnej bonus. Anebo jinak, lze jej pochopit v obou rovinách. Drsnej konkrétní příběh, krutej život. Život je příběh, nic se neděje jen tak. Dostáváš víc. Nikdy však víc než El Clasico. Kufr nebo život.