>>>   R e c e n z e   >>>   KOMUNISTI "Dlouhá zima"

KOMUNISTI "Dlouhá zima"

(2011 Silver Rocket)

Bizarre Bazaar

Letos poprvé - v historicky druhé rozsáhlé vlně renesance tuzemských vinylů - šeptají opatrné hlasy, že některá vylisovaná alba jsou zbytečná. Která konkrétně už nikdo nevysloví, natož napíše. Na povrch scény tak nyní sem tam pomyslně vyvře tichá řevnivost mezi fanoušky i labely, ale co chcete, na tržnici už je málo místa pro stánky, nicméně všichni sběratelé se tam s řádnou rezervou stále vejdou. Tak nevokecávej, jsou teda ty Komunisti na vinylu zbyteční? Dokud jsem tuhle desku nedržel fyzicky v rukou a uších, byl jsem přesvědčený předsudky, že právě tak. Ta fošna má prvoplánově notně provokující pachuť, se kterou ve chvíli prvního střetu koliduje její civilní, ale maximálně působivý grafický design (třeba s tuzemskou premiérou - vnitřním obalem z tuhého kartonu).

Málokterá skupina nutí chudáky recenzenty vymezit se nejprve k jejímu názvu. Komunisti, to je nějakej jolly joke, myslím si doteď. Snad mi to nepošlou, přeříkávám v duchu jiskerskej slib, načež Raketa telepaticky kontruje, že deska je na cestě. Nechtěje se s kontroverzním názvem jen tak konfrontovat, oddaluju skládání myšlenek, ale fajn, deska teda jednou vyšla, postav se ke gramofonu čelem.

OK, komunisty samozřejmě nemám rád, ty kurvy mi sice časově zasáhly jenom dětství, ale pamatuju si na ně dobře, důsledky jejich zvrácený ideologie se negativně promítaly do naší rodiny, cítil jsem ten zbytečnej strach, ten odér duševní bídy, ten umělej, šedivej marast všude okolo.

A nyní, dobrovolně sestoupit do Pekla s Bonusem navrch? Dlouhá zima? Do prdele, tak dej tu jehlu sem! Vinyl je plnej coverů? Písniček původem od tuzemskejch hardcore-punkovejch kapel? Těm klukům už není nic svatý! Za prvý název, za druhý forma. Ale, ty vole hele, je. Obsahu se nedotknou. Svéráznou formou upozornili, vyznali se a posunuli poselství starejch přísnejch českejch kapel, který kromě nonkonformní muziky bojovaly texty a osobními postoji, jimiž formovaly generace svých posluchačů a mladších kapel. A taky Pekla s Bonusem. Nikdo z nich nechtěl komunisti.

Jestli čekáš ostrý kytary, rašplí a chlastem ošetřovanej řev a všechna krásná klišé okolo, pak se týhle desky nedotýkej. Je udělaná vzhůru nohama, nabízí zcela novej rozměr, o kterým se ti nezdálo ani když sis se svou dívkou naposledy užíval života v podkresu mainstreamovejch popovejch balad. Tohle je ostrej hardcore slisovanej do kompaktní elektropopový desky. Znáš-li originály a jsi trochu nad svým stylem, stejně nebudeš úplně doma, neznáš-li a nejsi, zůstaneš nadobro bezdomovcem. Vyzdvihovat největší hity by bylo možný, ale nebudeme si hrát na odborníky z rádoby velkejch serverů bez veřejnejch počítadel, že jo. Povšechně deska zurčí jako průzračný horský potok, sem tam s prudkou zátočinou nebo delším jezem v širém prostoru.

"Dlouhá zima" není zásadně výrazné album, nicméně mu nelze upřít občasný poměrně velmi příjemný poslech a jistojistý duch něčeho prazvláštního, co z něj dělá vyčnívající položku v nedalekém poli shromážděných vinylů.