>>>   R e c e n z e   >>>   INGROWING "Suicide Binary Reflections"

INGROWING "Suicide Binary Reflections"

(2013|04|20 Maximed Records, Nasphyr Personal Demon Records)

Čtyři sebevraždy stačí, pánové

Českobudějovická grindující sebranka Ingrowing určitě patří mezi tuzemské stálice extrémního žánru, její vinylová produkce ale vykazuje četné rezervy. Jednu z nich napravuje skutečnost, že druhé album z roku 2001 se po dlouhých dvanácti letech konečně dočkalo své gramodeskové verze, jež umožňuje znovu vzpomenout na tuto solidní nahrávku či její dobové vnímání.

Právě před oněmi dvanácti lety jsem na adresu tohoto alba napsal:
„Jen nepatrný posun od grinddeathového ke grindovějšímu výrazu a z toho plynoucí menší zvuková hutnost odlišuje současnost Ingrowing od nedávné minulosti. Vše ostatní zůstává při starém. Vlakin řve a dáví se, co hrdlo stačí, a vyspělí muzikanti jej v tomto konání vydatně podporují. Po vcelku zajímavém intru "Suicide…" se rozjíždí promyšlená kytarová palba, těžící především ze střídání hlasových poloh. Jen stěží lze vyzdvihnout kterýkoli song, protože všechny jsou vzácně vyrovnané, nicméně "Binary Reflections", "Chemical Emotions" nebo "Biomechanized Earthflutes" k vrcholům určitě patří. Stejně jako legrácka "D.C. Sucks!!!" s roztomile tenkými hlásky na konci. Právě takových věciček by mohlo být přítomno trochu více, nahrávku by to jistě nevídanou měrou zpestřilo. Přesto lze ocenit všudypřítomnou brutalitu a naprosto strhující stoprocentní nasazení. Vše stylově dokresluje moc hezký, i když poněkud neoriginální obal. Souhrnně řečeno – ani posun, ani propad, ale rozhodně potvrzení vydobytých pozic. A to není vůbec málo.“

Po dvanácti letech lze vcelku potvrdit výše uvedená slova, delší časový odstup je však umožňuje lépe zařadit do historického kontextu a tím dojít k poznání, že také zde jde o standardně dobrý počin této skupiny, naprosto zapadající mezi její ostatní alba, minialba či singlové splity, mezi nimiž nijak neční. Nahrávka nijak moc nezestárla, přesto lze tvrdit, že jak extrémní hudba, tak i samotná kapela se za tu dobu nepatrně posunula, takže to, co tehdy stačilo, by dnes nemuselo. Což ale nemění nic na tom, že takovýto způsob grindového nářezu se nešťastným být nezdá.

Pokud některý song zaslouží výraznější pozornost, pak hlavně "D.C. Sucks!!!" Tehdy šlo o pokračování přátelské války s ostravskými kolegy Disfigured Corpse, kteří na své album z předchozího roku zařadili kratičký štěk "Vlakin Is Dead", na nějž logicky bylo třeba odpovědět. Poměrně zábavná přestřelka pak vydržela ještě několik let, přičemž „třískalovci“ při nejbližší příležitosti kontrolovali citací názvu filmu "Čtyři vraždy stačí, drahoušku". Zcela zjevně reagovali na titulní obalový motiv právě tohoto alba, kde morbidně vtipní „vlakinovci“ páchají skutečně právě čtyři rozličně pojaté sebevraždy, konkrétně tedy zastřelením, oběšením, motorovou pilou a podřezáním ve vaně.

Obal vinylové edice žel nedopadl úplně nejlépe. Právě ony dobové sebevražedné motivy jsou malinko neostré, podobně jako koncertní fotky na zadní straně. Navíc není zřejmé, proč je jeden song obalově prohozen s jiným, ačkoli reálné pořadí na černém vinylu se shoduje s původním kompaktem. Přičemž jde o ten nejjednodušší rozkládací obal, nikoli tedy mnohem častější a lépe vypadající dvojalbový obal s jednou nebo dvěma kapsami, ale pouhý jeden přeložený papír, uvnitř doplněný texty. Nevypadá to rozhodně nijak moc luxusně, přesto se s tím víceméně lze smířit.

Co je podstatnější, po picture disku "Cyberspace" a klasickém vinylu INGROWING "Sunrape" jde o velmi vítaný krok k vinylové kompletizaci tvorby kapely, zvláště s připočtením faktu, že aktuálně vychází také společný kotouč s nedávnými minialby "Aetherpartus" a "Heads Or Tails". Pokud se k tomu připočítají singlové splity s Malignant Tumour, Haemorrhage, Exhumed a picture s Impetigo, zůstává mimo vinylový nosič už pouze album "Cloned & Enforced", živák z Itálie a několik starých a většinou kazetových splitek. To všechno proto zůstává vhodným námětem pro budoucnost.