>>>   R e c e n z e   >>>   FETCH! "Parfum & Koteka"

FETCH! "Parfum & Koteka"

(2011|12|17 Silver Rocket)

Rámusící vize světa

Kurva, za voknem je podzim, tak je čas začít psát recenze na desky, který mám perfektně naposlouchaný. Aneb není nic podivnějšího, než když se někde objeví recenze v den vydání alba, případně ještě dřív - těm z principu nevěřím ani autora.

Když jsem měl ještě kapelu, párkrát jsme s Fetch! hráli, neskutečně skromní chlápci, ze kterých jejich polomatematická definice rocku vycházela tak přirozeně, jako v září přijde podzim. Pak vydali u stříbrňáků split 7" EP s Elektročas, podle mýho nedoceněnej kus, krásnej rozcestník na cestě, artefakt, umělecký dílo. Kolega Oliva byl příkrého názoru, Fetch! se mu zřejmě úplně netrefili do vkusu. Vizte jeho dobovou recenzi FETCH! "Kiasu" | ELEKTROČAS "Errantry In A Circle".

Vidím a slyším před sebou pořád ty koncerty, ale mám-li nyní vyřknout slova k velký debutový desce, kterou - považme - Fetch! původně nechtěli ani vydat - začnu tím, že tohle není prvoplánová muzika, u který si po první straně řekneš skvělý a s posledním tónem máš dopsaný slova, který sis začal formovat v hlavě ještě předtím, než se kapela vůbec rozmyslela stisknout tlačítko REC.

Rád píšu recenze s odstupem, mám pocit, že tu desku dobře znám a že slova, co uvedu, budou platit i během dalších let. Dobře tedy, Fetch! neservírujou hity, ale špinavej, hlučnej noise punk se zádovou nášivkou underground. Pořád se mi někdo ptá, jestli dneska existuje současnej underground a jakej má smysl? Fetch! a jejich dlouhohrající debut jim může být jednou z naprosto přímých odpovědí. Nikam se neženou, nepotřebují si nic dokazovat, jen předkládají svoji rámusící vizi světa.

Songy nemají ideální zvuk, je zastřený, klidný, odkazující do ztlumený garáže a k začátkům, ale skladby jsou naléhavé, rytmicky krájející, uspořádané, kumulující pomalé a běsné pasáže. Zvuk singlu je jinde, kdyby v něm byla celá tahle deska, hodnocení by vyšlo výš. A pokud by byl sound víc nahlas (rozuměj, nikdy jsem fošnu neposlouchal potichu), teda víc hlučel a rámusil, skladby by se vybarvily daleko pestřeji, v plný parádě.

Krátkej text jako singlovka "Kiasu" má jenom první song, a v tom je možná ono jisté vymezení se vůči jednoznačným skladbám, jakou byla právě singlovka s často se opakujícím, úsečným textem. V textech se zrcadlí civilizační krize současnýho světa, a třicátníka, co už nemá nespoutanou sílu sixteen vzdoru, ale pořád dobře ví, co všechno je tady špatně, a dovede plivnout.

Obal vyšel ve třech různých barevných variacích (žluté, červené a fialové), deska pak nákladem 200 kusů. Opět perokresba, už vlastní styl. Žádnej inlay, texty na zadní straně obalu, minimalismus, ale dojemnej. Do týhle desky se dostat doporučuje deset z deseti truskul fanoušků freneticky lomozících kytar, kterejm se dneska při vyslovení spojení noise rock spolehlivě zatmí před očima.