>>>   R e c e n z e   >>>   CLIMAX "No Time For Heroes"

CLIMAX "No Time For Heroes"

(2012 Angry Voice, Cecek Records, Emergency Records, Filferro Records, PoGohai Records, Ravachol Production, Triste Bufon Anticompany, Tu Pa Tu Tu Pa Records, Voltage Records)

Není čas pro hrdiny!

Čas letí neúprosně a letos je to už deset let, co se v Českém Brodě nedaleko Prahy dala dokupy tahle kapela. Za tu dobu vyšlo Climax několik nahrávek, z nichž asi nejzajímavější je tři roky staré CD "Zločin bez trestu", které zachycuje tvorbu kapely zejména v letech 2008 a 2009. Climax znám snad ještě z dob, kdy měli na kontě jen první demo a jejich koncerty jsem měl možnost několikrát navštívit. Když si pustím tehdejší nahrávky Climax, působí na mě přinejmenším úsměvně. Ano, z tehdejší tvorbou má kapela dnes už opravdu pramálo společného, protože se toho událo dost a dost a kapela prošla opravdu znatelným vývojem. Když se v roce 2010 Climax téměř rozpadli a ze čtyřčlenné sestavy zůstal jen kytarista Miki, neměla budoucnost kapely zrovna na růžích ustláno a vypadalo to na delší pauzu, ovšem nakonec za mikrofon povolaný Broumis, za bicí usednuvší Dan (oba z mosteckých Assassins) a basu drtící Alan z táborských K.Z.O., byli sestavou, jež se trefila přímo trefou do černého, a kapela opět začala zkoušet a dávat dohromady staré i nové vály. Dnes Climax hojně koncertuje, loni proběhlo menší turné po Evropě a jakýmsi pomyslným shrnutím celého toho všeho je černý sedmipalec, který letos spatřil světlo světa!

Černobílý obal desky je od titulní strany plný fotek, ať už z koncertů či mimo ně. Takže současnou sestavu si můžete prohlédnou opravdu dosyta a možná i dopita, jak věstí zadní strana obalu, haha. Každopádně tu najdete rovněž texty ke všem čtyřem peckám, a to i - s dnes nezbytnými - překlady do angličtiny.

Jestliže Climax v předešlé sestavě valili víc crustově, pak vězte, že současná sestava to valí spíš jako svižný hardcore-punk vzor anglická škola. Musím se přiznat, že mi to takhle u Climax sedí nejvíc, a jak jsem nastínil už v úvodu, je to zřejmě ta nejlepší cesta, kterou se kapela doposud vydala. Na druhou stranu jsem moc rád, že mezi čtyřmi vály, jejichž celková délka je něco pod deset minut, zařadili kluci i jednu starší pecku "Consume Then Die", která je podle mě stále jedna z nejlepších, co kdy kapela vytvořila. Zajímavostí může být fakt, že existuje i ve starší verzi ještě s bývalým zpěvákem Kráťou, ale nikdy nikde oficiálně nevyšla. Zle na tom však nejsou ani ostatní vály jako "Falešná identita", "Cesta strachu" a úplně poslední "Born In Prison", která má skvělý text o tom být sám sebou a nestát se ovlivněný stádem. Zpěvákovi je povětšinou rozumět, vše je nazpíváno v češtině, a to i přes dva anglické názvy válů, což je jedině pozitivní, protože české texty mi do téhle muziky určitě sedí. Rozepisovat se tu o nich však příliš nechci, protože si každý jedinec bude muset dát alespoň malou práci s poslechem nebo přečtením v bookletu, a tak to má taky být! No a celkový pozitivní dojem podtrhuje i velmi dobrý zvuk ze studia Stereo Mysterio, které vytvořilo zatím zřejmě nejvyvedenější sound ze všech dosavadních nahrávek Climax. Tedy sečteno a podtrženo, nová nahrávka Climax se opravdu povedla a nezbývá než dodat klasické Buy or die!