>>>   R e c e n z e   >>>   AVARP "s/t"

AVARP "s/t"

(2014 Aleš Vejnar)

Zabývat se. Vesmírem hudby.

Ještě někdo uznáváte žánr recenze? Podle nepatrných ohlasů se rychle vytrácí z hudebního života a pomíjí jako před minutou zaktualizovanej web. Má ten text bejt krátkej, spisovnej, obecnej nebo osobní, aby čtenáře dnes - ve změti informací - zaujal do té míry, že jej dočte do konce? Ať tak a nebo tak, recenze se snažíme - před velký časový odstupy - pořád psát, zachycujeme v nich dojmy z alb a vůbec se jimi snažíme upozornit, zda se tím kterým albem zabývat nebo jej nechat svému osudu.

Avarp. Zabývat se. Tahle deska je jako UFO, který přistane na talíři gramofonu a nějakej čas jej rozhodně neopustí. Ta hudba v těch drážkách je jako vysoustružená pro reprezentativní desku, kterou lidstvo sem tam odešle do vesmíru s tím, že takhle nějak si představuje dorozumívací manévry s těmi, o kterých nic nevíme jistě.

Elektronika s moderním soundem nahraná na prastaré stroje, projekt člověka (nikoliv robota) Aleše Vejnara, který přenesl své hudební vize na bázi elektroniky, rockových beatů a ambientních poloh v desetitrackové album, které lze častovat uspořádaným experimentem. Tracky jsou tak nějak pochopitelně instrumentální, ale mají své mnohé vrcholné okamžiky - ať výraznou figurou refrénu, nebo silným motivem rozechvělým či gradujícím ve většině stopáže té které skladby.

Ty jsou věnovány atmosféře vesmíru, což je po poslechu jasné a není třeba se o tom nikde zdlouhavě přesvědčovat. Sci-fi, syntezátory, klávesy, bicí, kytary, to vše uzpůsobené v celek, kde instrumentálně nic nevyčnívá, kde se jedná o kolektivní hru upřednostňující výslednou zvukovou majestátnost a kvetoucí vizi nad prezentací jednotlivého nástroje. I když prim v tom všem oficiálně hrají právě syntezátory a klávesy v mnoha variacích a historických druzích.

Album vyšlo na klasické černé desce, poctivě vypravené 180 gramy polyvinylchloridu, k tomu rozvírací obal, stejně mocně vybavený inlay, vše na tuhém kartonu. Fetišismu bylo učiněno za dost, stejně jako hudebnímu experimentu, který nebyl prvoplánový a ke kterému se máte šanci dobrovolně a rádi vracet.