Sušický rockový puls  LX. ( 6/2006 )

 

[ vyšlo v Sušických novinách č. 10/2006 dne 19. 5. 2006 ]

 

Mortifilia vylisována,

Orchestra a Slax vypáleni

 

… aneb recenze aktuálních hudebních nosičů sušických rockových kapel

 

Ve třech nedávných dílech jste si mohli přečíst rozhovor MORTIFILIA "Debutové album "Redemption" je zároveň debutem sušické rockové scény", profilový článek SLAX "Fakt hustý country!" a příběh ORCHESTRA "Raketový start nejmenšího sušického orchestru". Všechny tři články byly zveřejněny na základě vydaných hudebních nosičů, jejichž recenze jsme připravili pro jubilejní, 60. díl seriálu.

 

 

 

 

M  O  R  T  I  F  I  L  I  A
Redemption
CD 2005
(Mondongo Canibale Records)

O  R  C  H  E  S  T  R  A
Orchestra

CD–R 2005
(Orchestra)

S  L  A  X
…tak trochu hustý country…
CD–R 2005
(Slax)

 

 

 

Celých dlouhých sedm let musela čekat houževnatá divá horda MORTIFILIA masakrující svět svými ataky z podzemí šumavské Sušice na svůj debutový výtvor, jež se však nakonec podařilo vydat u španělského labelu. Album prošlo křtem v loňském listopadu a předcházely mu celkem tři šmrncovní demokomplety. V recenzi na ten minulý s názvem "Christ Hunt" (jeho titulní kompozici a skladbu "Sacrificial Gore" z něj použila kapela v novém hávu i na tomto albu) jsem mimo jiné vyjádřil myšlenku, že zpívající kytarista František Knetl, kytarista Petr Turek, baskytarista Standa Makrlík a bubeník Pavel Vrba tříbí vše, co již bylo v žánrové subdivizi zvané death metal vyřčeno. To prakticky platí i pro jejich oficiální prvotinu. Přičemž nadále, a možná ještě ve větším měřítku než tomu bylo předtím, platí též ta skutečnost, že z kapely sálá žánrový entuziasmus. Nicméně ten nabral snad ještě větší rychlost a razanci střemhlavým směrem do staré školy švédského death metalu. No a výsledkem toho se stalo, že v jihočeském studiu Hellsound (patří spřízněným Avenger) se čtveřici nakrásně podařilo odlít, vykovat a následně vycizelovat agresivní, energický a přímočarý, letálně kovový a festovní materiál severského střihu prosycený razantním motorickým rytmem, jímž se jako ta pověstná červená nit vinou rychlost, melodika. Při jeho vstřebáváni zcela zákonitě musí zasvěcenému, extrémně laděnému a žánrově ortodoxně smýšlejícímu auditorovi opět, stejně jako tomu bylo u předcházejících demopočinů, vytanout na mysli takové jiskrné pojmy, jako jsou kupříkladu Dismember (ten snad ze všech nejvíce), Unleashed, Vomitory či třeba ale též Entombed nebo Edge Of Sanity (ba, ba, ani göteborgské technologie kalení smrtící oceli nejsou sušickým na žádný pád cizí). Tedy stejné brutální podladění, obdobná, disonancemi zneklidnělá harmonická sazba, efekty v dynamice, zkrátka a dobře vše, co jsme vždy v těch severských závanech smrtonosného muzicírování obdivovali. Já se nyní klaním protřelým hudebním rafanům jménem MORTIFILIA za onen zde předvedený žánrový esprit a ekvilibristiku, za suverénní ovládnutí jednak formy a jednak danému žánru přináležejícího kompozičního řemesla. Inu, u všech ďasů, po pravdě řečeno s obdivuhodnou mazáckou nonšalancí a plamennou finesou se to animal impudens vyštafírovalo. A pak ta infernální chuť...
VRATISLAV ŠANTROCH

Duo ORCHESTRA se pohybuje zdaleka již nejen v sušické rockové scéně teprve zhruba rok a na většinu posluchačů působí v dobrém smyslu slova jako zjevení. Je to však logické, pospojujete-li dobré muzikanty, kteří co do nástrojového obsazení značně neobvykle a přitom nadmíru dobře souzní. Dva studenti pedagogické fakulty si mezi sebe rozdělili elektrické housle a bicí a výhradně s těmito nástroji produkují experimentální alternativně instrumentální hudbu oscilující po plus minus rockové ose mezi téměř thrash metalem a skoro vážnou hudbou.
Kapela, respektive takto orchestr vyrukoval hned zkraje své oficiální existence se stejnojmennou demo nahrávkou, která však - alespoň co do zvuku určitě - nedosahuje takových kvalit jako živé koncerty. Nenahrávalo se studiově, nýbrž "na koleně", ovšem vzhledem k tomuto faktu není zvuk úplně špatný, chybí mu však podstatné komponenty jako hutnost, dynamika či bezprostřední náboj. Nahrávka tak o to citelněji upadá po několika skladbách do monotónních vod a posluchač se přestává soustředit, byť by jistě bylo na co. Houslista Vlk si vyhrává s efektovými krabičkami, jednotlivé zvuky vrství a nahrávku jimi probíjí, a tomu zdárně sekunduje Plánička se svou bubenickou artilerií ovládanou takřka intelektuálně.
CD-R demo je nabízeno v obale s průměrně zvládnutou grafikou, rozzrněným motivem počinu a základními informacemi. V případě instrumentální kapely by neškodilo napsat ke každému názvu pár slov a nastínit tak motiv songu, pakliže nebyl záměr skupiny nechat výklad zcela na posluchačově fantazii. Na stejnojmenném demu naleznete osm skladeb víceméně odpovídajících výše uvedenému popisu. Uvažuje-li ORCHESTRA do budoucna o dostupnosti své tvorby širšímu okruhu potenciálních posluchačů, pak doporučuji obsadit post zpěvu kýmkoliv současné tvorbě přístupným a vnímavým, stejně jako místo dalšího rytmického nástroje, tedy basové kytary.
Ať tak a nebo tak, každopádně se jedná pouze o demo, díky němuž kapela svým originálním projevem oslovuje posluchače a mj. na jehož základě poměrně hojně koncertuje. A o to jde (v tuto chvíli) především. Svůj účel plní (ruku v ruce se selfmanagementem, který - soudě dle počtu již odehraných a právě plánovaných koncertů - v případě této kapely naštěstí funguje!). -FBB-

"My jsme Slax - bandička co přijela zahrát - voprášit kulturu - možná i pár hippíků na+rat...". Tak přesně takhle začíná druhé oficiální demo kvinteta SLAX, neortodoxní hardcorové party ze Sušice, která se jím hlásí po necelých dvou letech od jeho předchůdce.
SLAX opět potvrdili, že se zcela definitivně našli a nějakých výrazných změn se nyní nadějeme snad jen ve zvuku zaznamenaného materiálu. Opět se nahrávalo v Hellsound Studiu mistra Jana Kapáka a výsledkem není jen tak nějaký obyčejný sound, nýbrž "naprostý sonický buldozer", který přehrnuje a šest stop pod zem zatlačuje veškeré minulé nahrávky. Přece jen ale vyhrabme nyní tu předchozí, "Hard Core Music For Beautiful People" a pojďme alespoň lehce porovnávat... V nedávném profilovém článku kapelník Tony zmiňoval asi nejzásadnější rozdíl mezi oběma počiny, kterým je celková skladba materiálu. Zatímco "Hardcore..." bylo členitější, "Country..." je víceméně kompletem. A je třeba mu dát za pravdu. Nyní se nevybíralo zpětně ze starých pecek, ale skládalo přímo za účelem vydání konkrétního dema. Z povedeného kompletu vybočuje cover verze "TV Superstar" od nikoho menšího než největší sušické legendy Brainworker (poslední model sestavy byl téměř totožný s dnešním složením SLAX) a pátý track "Bioshock", ve kterém se kapela povážlivě přiblížila současnému neopunkrocku. To především díky Macánově velmi melodickému zpěvu v refrénu. Zpěvák na sobě vůbec zapracoval, tedy nejen mohutným zvukem je nahrávka výš. Co do textů, mohl bych mít opět dílčí výhrady k určitým obratům a spojením, ale celek je dostatečně a jasně sdílný: Žijeme ve světě, který nás s+re, ale úplně se tomu nepoddáme!
Jednoznačně hotová kapela SLAX pořídila více než ideální nahrávku pro prezentaci. Její další osud nyní leží zcela v rukou managera! Magie, to je výzva, tak do toho! -FBB-

 

 

 

 

Zvláštní poděkování zaslouží Vratislav Šantroch a magazín WHIPLASH [ http://www.whiplashmag.net ],

ze kterého byla převzata recenze MORTIFILIA "Redemption".

CD MORTIFILIA "Redemption" je k dostání za 250 Kč v sušické prodejně hudebních nosičů Gibon v Mostní ulici, CD-R ORCHESTRA "Orchestra" a CD-R SLAX "...tak trochu hustý country..." za 60 Kč, resp. 100 Kč v sušickém hudebním klubu Tradiční kloub v ulici T.G.M.

 

Sušický rockový puls online

(ankety, koncerty, návštěvní sešit, inzerce, odkazy, archiv, ...) >>>  http://www.srpuls.cz

 


[ Headquarters ]   [ Sušický rockový puls ]

[ Návštěvní sešit | Poznámkový blok ]   [ Odkazy ]   [ Koncerty ]   [ Sušická rocková pouť ]

[ Aktuální díl ]   [ Ankety ]   [ Archiv ]   [ Recenze ]   [ Inzerce ]   [ Kontakt ]

 

Srpuls.CZ © 1996-2007 Sir Rex PULS Productions 

NAVRCHOLU.cz