>>>   R e c e n z e   >>>   VYPSANÁ FIXA "Klenot"

VYPSANÁ FIXA "Klenot"

(2009 San Piego Records)

Fixa z vinylu jako vzácný klenot

Nedávno kdosi prohlásil, že revolucí v šíření hudby nejsou ty různé módní prapodivné formáty, které ani nemají obal, všelijaké ty takzvané empétři a podobné nesmyslné blbosti. A že skutečnou revolucí bude, až nějaká česká mainstreamová kapela konečně zase jednou vydá vinyl.

Kýžená revoluce proběhla v říjnu, kdy do černých drážek byla zaznamenána Vypsaná Fixa. Jde po šestnácti letech o tuzemský rockový titul, který lze nalézt v oficiálních prodejních žebříčcích a jenž přitom existuje v gramodeskovém formátu. Tehdy na podzim 1993 vinylově stačil vyjít Alkehol, Hagen Baden, Mňága & Žďorp a potom už nic. Jen výjimečně nějaký ten popík, folk či hip-hop, ale nic vyloženě rockového a přitom prodejně žebříčkového. Tvrdých vinylů samozřejmě vyšla celá řada, ale pouze v metalovém, punkovém a především hardcorovém podzemí.

Mainstreamový nezájem o vinyl, který vloni prolomila až Lucka Vondráčková, tak konečně našel i rockovější pokračování a snad ne poslední, protože se proslýchá, že po více než 16 letech se má k vinylu znovu vrátit Kabát.

Vinylový "Klenot" vypadá i hraje výborně. Obalový motiv je dokonce širší, protože zatímco na CD je ta holka vidět kousek pod pás, což je tedy pěkná podpásovka, na LP až téměř po kolena. Vzadu jsou víceméně jen slovní údaje a uvnitř čtyřstranný vnitřňák, který z jedné strany nabízí texty a fotky, zatímco z té druhé pexesově opakovaný totožný motiv.

Tak trochu nemilou skutečnost, že dle obalu i etikety úvodní song strany B ve skutečnosti uzavírá stranu A, možno přičíst zřejmě nezkušenosti kapely s formátem, u nějž je třeba předem počítat s dělením na dvě přibližně stejně dlouhé strany a podle toho sestavit pořadí písní. Zato pochválit lze fakt, že kapela opustila velkofirmu a počin si vydala sama.

Album "Klenot" by se klidně mohlo jmenovat "Luxus" nebo "Přepych", přičemž by neustále byla vystižena jeho tvůrčí podstata. Kapela se vydala nahrávat do Londýna, kde za ní stáli dávno již osvědčení producenti Dušan Neuwerth a Jan P. Muchow. Mixu se ujal muž s opravdu příhodným příjmením Guy Fixsen a celá tato sranda stála hodně přes milion korun. Jestli to mělo smysl, je sporné. Album zní nepochybně skvěle, to bezesporu ano, leč nezdá se, že by znělo nějak extra lépe než minulé album "Fenomén" či obecně vzato značná část nahrávek z českých studií. Čili se nabízí poznání, že by se klidně mohlo natočit u nás, nejspíš by to znělo stejně dobře a navíc by se hodně ušetřilo. Domněnky o výrazném zvukovém rozdílu českých a anglických studií jsou jen hezký mýtus, jemuž někteří Češi rádi věří.

„Trochu chytřejší Kabát“, „rockovější Mňága & Žďorp“ či „pozdní ozvěna Nirvany nebo Pixies“. Například takto a zřejmě i všelijak podobně byla Vypsaná Fixa v minulosti označována. Že tomu může být i jinak, vydatně naznačil "Fenomén", kde se někdy ostrý a jindy jemnější kytarový základ zdařile prolnul s elektronickými prvky. V tomto směru není "Klenot" žádným dalším posunem k experimentům, ale spíše potvrzením vlastních rockových kořenů. Kapela přesto nijak nestárne a velice časté označení „gympl rock“ tak zůstává v platnosti. Stejně jako ona pro kapelu tolik typická výrazová ležérnost a ledabylost.

Když se vstupní "Naše nebe" rozvine do punkově ostré gradace, je to jasná a později dostatečně stvrzená známka převažující kytarové dominace. Takto vyzbrojená je nejen výrazná hitovka "Holka s lebkou", ale také další neméně poutavé písně, z nichž "Panenka Chou-chou" a "Sirény" těží hlavně z důrazně strojové rytmiky, zatímco "Velká láska" či "Duchové" spíše z odlehčené, zahuštěné plošnými nálety zbustrovaných kytar. Mezi vrcholy rozhodně patří i rapovým závěrem vybavený titulní "Klenot", kde stejně jako mnohde jinde vládne poměrně silný refrén. Přeslechnout nelze ani psychedelický nádech, jenž naznačuje "Psychokuna" a potvrzuje "Okresní knihovna", navzdor značné délce a rozvláčnosti další vrchol kolekce. Snad jen oba folkovější popěvky zůstávají ve stínu těch minulých. Nedostatkem některých písní je také občas trochu křečovitý přechod mezi slokou a refrénem.

Naprosto osobité zůstalo slovní sdělení, již tradičně postavené na jakoby nahodile uspořádaných myšlenkách, mezi nimiž dobře vynikají časté prvky vzájemného souznění („Já jsem mimo a ty taky, budeme mít klub“, „Dej mi dárek, budem bratři“), náznaky historek i mňágo&žďorpské bezdění („Budík tiká na stole, baterie má ještě na několik let, venku je svět, z kterýho nikdo nepřijde, něco tady nehraje, nehraje nic a nic se nikam nepohne“), záchvěvy fotbalových priorit („Liverpool hraje doma, a to se jí moc líbí, když trapný AC Milán dostane tři góly“), a tu a tam i nějaká ta zásadní filozofická otázka („Kam zmizí kofein z kávy bez kofeinu?“). Čili přesně to, na co je fanoušek kapely zvyklý. Milým překvapením jsou nejen zajímavě vymyšlená jména Tatranka Kofeinová a Klenot Eskortová, ale především věru překvapivý odkaz na zapomenutou českou kapelu Dirty Pictures.

Při srovnání s poněkud chemičtější nahrávkou "Fenomén" je sice zřejmé, že kapele vyhovuje spíše syrovější rock, přesto byla předchozí deska kupodivu trochu lepší, neboť obsahovala ještě větší počet skutečně výrazných písní. Nicméně i "Klenot" je potvrzením velice dobré tvůrčí formy a také toho, že Vypsaná Fixa je momentálně albově lepší než třeba Wohnout. A co je hlavní, konečně se nachází na historicky základním hudebním nosiči.