>>>   R e c e n z e   >>>   sampler PRAGUE & DISORDERLY "Compilation"

sampler PRAGUE & DISORDERLY "Compilation"

(2011 ABC Records, Člověk, Emergency Records, L'Inphantile Collective, Nuclear Madness, Prasep, Slavery And Resistance, Togue Sol Distribución, Úchylná kost, Véva Records, Wolfdrunk)

Praha mrtvá není!

Připravovala se dlouho, ale od začátku letošního roku je konečně venku! Tahle kompilace pražských převážně hardcore / punk a crust / punk kapel je možná jakousi pomyslnou odpovědí na vinylové kompilace mapující jihočeskou nebo brněnskou scénu. Stálo to mnoho úsilí, času i peněz, ale nakonec se vše podařilo dovézt ke zdárnému konci a dnes před sebou držím desku nazvanou Prague & Disorderly "Compilation", která vyšla kooperací nejrůznějších vydavatelství, prodejců i samostatných lidí. Zastoupeno je zde celkem osm kapel, z nichž šest se ozývá z vinylových drážek zcela poprvé, a každá kapela přispěla dvěma výseky své tvorby. Nezbývá tedy než si tuhle nahrávku trochu blíže rozebrat.

Přední strana fošny je vyzdobena erbem, který je jakousi „punkovou“ variantou tradičního pražského erbu, jež je vidět na kdejakém místě v Praze. Ovšem musím podotknout, že tahle kresba se vydařila a líbí se mi víc, než ona zmíněná tradiční klasika, ale to už ať si každý posoudí sám za sebe. Dále je zde pochopitelně výčet všech kapel a vložená příloha, kde každá z nich dostala prostor a využila jej po svém. Nejlepší „kapelní“ grafiku zde mají patrně Cripplekorps a Gomora. Mimochodem, každá skupina tu má i svoje texty a většina má uvedeno i místo vzniku svojí nahrávky, což je další informační pozitivum.

Celou hudební smršť otevírají Angry Brigade, kteří se na tuzemské scéně pohybují už od roku 2003 a stále mydlí hardcore / punk s anglickými (dříve českými) texty, byť kapela změnila několikrát své složení a oproti minulosti v ní působí už jen jeden samostatný zpěvák. Musím se ovšem popravdě přiznat, že mě oba vály od Angry Brigade příliš nedostaly, ale pokud vás baví směs melodického punkrocku a hardcoru, pak vás to možná bavit bude. Každopádně na mě je to takové nemastné, neslané - dřívější tvorba s českými texty mě zkrátka bavila daleko víc.

Následuje Gomora, které nedávno vyšel starší materiál jako split LP s pardubickými Life Possession. Připomněl jsem to zcela záměrně, jelikož zde Gomora umístila dvě ukázky ze své současné tvorby a rozdíl je opravdu znát. Kapela je mnohem vyhranější a oba dva songy jsou hrubý sypec, který mě fakt baví! Směs crust / punku, d-beatu i metalu, a to pěkně syrově! Myslím, že o Gomoře bude ještě dost slyšet, protože má našlápnuto fakt slušně, navíc zní solidně i na koncertech, kterých však bohužel nebývá mnoho do roka. Zajímavostí určitě je, že zpěvák a tahoun Gomory Havran je bývalým zpěvákem Demarche (kteří zde také mají zastoupení), ovšem Gomora mu určitě sedí víc a jeho hrubý (až blackmetalový) hlas se do téhle muziky fakt hodí!

Cripplekorps, kteří hrají již několik let, přicházejí jako třetí. Ozývá se baskytara, následují bicí, kytara a začíná svižný hardcore / punk. České texty a sborově odzpívané refrény. Není to špatné, ale kapela na mě vždy působila daleko lépe naživo, než na split CD se Sanitär nebo právě zde na kompilaci. Navíc se přiznám, že druhý vál ("Proti nim") mi spíš zapadá do repertoáru punkových kapel jako např. příbramský Soukromey pozemek, než k chaos hardcore / punku ala Cripplekorps. Jednoduše - chybí mi tu jejich nasranost, kterou znám z dřívějška.

První stranu uzavírají V.O.H. (neboli Victims Of Hate), kteří hrají několik let a na svém kontě mají dva oficiální CD nosiče. Kapelu znám už docela dlouho a je zajímavé sledovat její vývoj od jednoduchého punku, přes nasraný hardcore / punk a místy i crust, až k tomu, co kluci valí dneska. Ono je totiž těžké někam je dnes zařadit, slyším tam hard core, metal i crust, ale oproti poslednímu CD, které jsem doslova opěvoval a dlouho nevyndal ze svého přehrávače, na mě kapela působí poněkud rozporuplným dojmem. Není to špatné a rozhodně to má to šťávu, pořád jsou tu i kvalitní české texty, ale něco tomu prostě chybí. Možná je to oním příklonem někam až do vod metalcoru nebo crossoveru, který mi u V.O.H. opravdu příliš nesedí.

Druhou stranu otevírá jméno Scheiss Böhmen. Kapela hraje hardcore / punk s jedním válem v němčině a až druhým v češtině. Scheiss Böhmen je na této kompilaci jediná kapela, se kterou jsem se doposud nesetkal, ale jako rozjezd déčka (B strana je označena písmenem D, áčko písmenem P) to špatné rozhodně není.

Další v pořadí jsou žižkovští pankáči Demarche, pro které je tenhle vinyl už třetím umístěním ve vinylových drážkách. Demarche na mě působí stále skvěle a není jim snad ani co vytknout, protože kdo umí, ten zkrátka umí! Výborný hardcore / punk a anglickými texty. Jen mě trochu mrzí, že kapela jako jediná zařadila na kompilaci dvě starší nahrávky, z nichž jedna na vinylu v minulosti dokonce vyšla! Oba vály jsou tedy již přes dva roky staré. Nezbývá než opět nekonečně volat po velké desce, protože Demarche by si jí už opravdu zasloužili!

Třetí na druhé straně je skupina Ginnungagap. Nejprve jsem k ní byl dost skeptický a nikdy jsem nebyl příliš fanda toho jejího špinavého hardcore / punk / crustu, ale nyní mě kapela opravdu překvapila! Je to fakt dobrý a podle mě dokonce patří Ginnungapap jednoznačně k tomu nejlepšímu, co pražská kompilace nabízí! Také by nebylo od věci udělat nějaký sedmipalec nebo splitko, protože Ginnungagap by si to po letech hraní určitě zasloužili!

Nachýlil se konec desky, který mají ve své režií Sanitär. Tahle kapela mydlí mix crustu a metalu a i když hraje teprve zdánlivé dva roky, je složena z lidí, kteří mají za sebou celkem bohaté působení v několika záhrobních smečkách, a vyhranost je tedy fakt znát! Sanitär zpívají obě písničky v angličtině a vzhledem k tomu, že je tohle zatím jejich teprve druhá nahrávka vůbec (první byla split CD s Cripplekorps), pak tedy klobouk dolů! Jen zvuk bohužel nedopadl úplně nejlépe a kapele víc ubírá, než přidává, ale jinak je to fakt jízda! Doufám, že se i u Sanitär časem dočkáme nějakého dalšího přírůstku na vinylu.

Jsem přesvědčený, že tahle kompilace se poměrně povedla a určitě stojí za poslech. Přiznám se, že nejsem příliš velký příznivec nejrůznějších samplerů, kompilací nebo výběrů kapel z daných regionů a měst, ale svůj účel a smysl určitě mají. Navíc je skvělé, že díky téhle desce má mnoho lidí možnost úplně poprvé slyšet kapely, které u nich v regionu běžně nehrají.