>>>   R e c e n z e   >>>   UŠTKNI "Oči šelem" / "Protijed"

UŠTKNI "Oči šelem" / "Protijed"

(2013 Papagájův Hlasatel Records)

Trochu jiný punk z Rožnova

Rožnov skýtá typicky punkově-alternativní podhoubí, kde se pořád něco děje, i když to nemusí být za hranicemi malebného beskydského kraje zprvu znát. Kapela Uštkni pro mě byla ještě před rokem velkou neznámou, snad jsem je zaznamenal v nějakém punkovém fanzinu, a tuším, že hráli s Tragedy v Točníku před dvěma lety, ale k podrobnějšímu seznámení jsem se dostal až poslechem tohoto vinylu. V tiskové zprávě k jeho vydání jsem se dozvěděl, že kapela funguje od roku 2007 a tahle deska je vlastně dvojalbem na jednom vinylu, protože obsahuje jednak materiál z roku 2011 s názvem "Oči šelem" - který nebyl doposud nikdy vydán - a dále album "Protijed", které bylo nahráno v roce 2009 a o rok později se dočkalo vydání na CD. Specifikovat čtenáři styl, který Uštkni hrají, je úkol značně nelehký, protože snad všechny rožnovské punkové kapely, které jsem doposud poznal, hráli a hrají punk tak nějak zcela „po svém“ a nejinak tomu je i v tomto případě. Lze slyšet směs punku, undergroundu i alternativního rocku, což z Uštkni nedělá další tuctovou punkovou kapelu, ale nutí posluchače spíš pozorně naslouchat takřka každému tónu.

Obal je rovnoměrně rozdělen mezi zmíněná alba: "Protijed" zdobí fotografie kapely, "Oči šelem" pán, kterému oči zakryl předek auta, což vlastně není v kontextu loga značky automobilu a názvu desky, vůbec nesmyl, ale nechám na každém, jestli si tam tenhle skrytý podtext najde nebo ne. Rozkládací vnitřní příloha taktéž odděleně odkazuje na obě alba a obsahuje české texty i fotografie členů kapely přímo z koncertu. Černý vinyl pak zahaluje pouzdro s velkou fotografií kapely. Sympatické zpracování, za které se Uštkni určitě nemohou stydět.

K recenzování jsem si vybral nejprve novější materiál "Oči šelem", jež kapela nahrála v létě 2011 ve studiu UnArt ve Slavičíně, kde v minulosti spáchali své nahrávky třeba Mass Genocide Process nebo Yarvar Cocha. "Oči šelem" znějí díky tomu syrověji a skutečně punkově, což se mi líbí víc než starší a poněkud alternativnější "Protijed". Hned na úvod přichází punková "Benzínoví narkomani", kterou považuji za jednu z mých oblíbených, stejně jako např. "Bílé stádo", "Mříž" (Není satan, není kříž. Realita je jen blízká mříž, za níž svět se tetelí.), nebo "Hranice", kterou zpívá především bubenice Lenka (Rozmezí, pomezí, hranice, ušlapaná cesta, vánice, hledat cizí stopy časem omrzí, kdo je sám se sebou – ten vítězí.). Na druhou stranu vůbec špatně nezní ani undergroundová "Poznámka ke složení mas" nebo "Reality Show". Když to tak poslouchám, Uštkni ve mně silně evokují teplickou či pražskou punkovou scénu první poloviny osmdesátých let, a ač to kapela nikde neuvádí, jsem si téměř jist, že starý československý punk byl (a možná doposud je) pro kapelu velkou inspirací.

Druhou stranu uvede song "Za oknem zvolna bledne tma", který dobře vystihuje hudební rozmanitost Uštkni. "Protijed" dává větší prostor saxofonu a nahrávka ze „slavného“ klubu Vrah v Rožnově z léta 2009 na mě působí méně punkově, pomaleji a zvuk je také o něco slabší, než u prvně recenzovaného materiálu. Na druhou stranu nejde o nějaké zásadní vybočení mezi starší a novější nahrávkou, a kdyby byly všechny písně nahrány znovu najednou, patrně bych těžko poznal z jakého alba je ta která skladba původně. Z alba "Protijed" mě baví hlavně svižnější "Temnota", "Stereotyp s citem" nebo úplně poslední "Čas". Stejně jako u předchozí strany se v několika místech dělí o zpěv zpěvák Kav s basákem Ctibem, který působí taktéž v rožnovské kapele Telefon, a za bicíma sedící Lenkou, která se - tuším - objevila před lety v jednom dokumentu České televize o současných pankáčích u nás. Za zmínku snad stojí ještě barvité texty, které však nepostrádají na punkové naštvanosti a touze něco sdělit.

Zajímavá kapela, dopsal jsem recenzi, gramofon přestal hrát a já se těším, že si tuhle desku pustím ještě několikrát. Pokud narazíte na tenhle vinyl někde v prodeji, doporučuji po něm sáhnout, protože Uštkni určitě stojí za bližší seznámení.