>>>   R e c e n z e   >>>   TÖRR "Witchhammer"

TÖRR "Witchhammer"

double LP
(2007|09|25 Monster Nation)

Dvacetiletá cesta do pekla

Možná si někdo řekne, že to není zase tak dlouho, ale pro mě je to síla - svoji vůbec první regulérní recenzi na českou nahrávku jsem napsal v roce 1993 a týkala se tehdy novinkového CD "Kladivo na čarodějnice" od nikoho jiného než Törr. Čtrnáct let jsem měl za to, že tenhle titul nikdy nevyšel jako klasická deska, ale z letošního rozhovoru s Vlastou Henychem jsem byl vyveden z dlouholetého omylu. Vinylová deska vyšla současně s CD a MC, ale nikdo o ní neví, nikdo ji nemá a všichni ji shání.

Pro všechny takové spatřilo temnotu podsvětí elegantní a především dostupné řešení - tohle elpíčko právě vyšlo v reedici a je součástí parádní výroční double LP edice nazvané "Witchhammer" s podtitulem "20th Anniversary Special Edition Re-Release". Za vydáním nestojí nikdo menší než tuzemská jednička na poli metalových vinylů, Monster Nation (tentokrát za jistého přispění dvou menších, rovněž domácích labelů Korek Records a Doomentia Records). A tohle je mj. důkaz, že klasické demo "Witchhammer" (1987) odkojilo (především) tuzemské rockery napříč žánry: dnešní heavymetalisty, hardcoristy i stonerrockery. A to jsou „pouze“ vyjmenovaní vydavatelé.

Obal desky je stá variace na kombinaci loga Törr a lebky se zkříženými hnáty, ale popravdě nedovedu si představit, že by tomu v případě prastarého materiálu bylo nějak jinak. Kombinace černého podkladu a tmavě stříbrného tisku je delikátní a vůbec, třeba logo o gigantických rozměrech 25 x 19 centimetrů přímo kolosální (jenom pro logo by bylo potřeba čtyřech titulek cédéčka, ech!). Ta deska funguje už jen při pohledu! Uvnitř rozvíracího obalu jsou vypsané názvy jednotlivých songů, dobová fotka kapely parádně zakomponovaná do pentagramu, standardní informace a speciální sleevenote v angličtině pojednávající o tom, co znamenal Törr pro českou heavy metalovou scénu v 80. letech minulého století.

První deska obsahuje stařičké demo "Witchhammer" a je asi zcela bezpředmětné snažit se jej jakkoliv přibližovat, když jej každý, kdo se pustil do čtení téhle recenze a došel až sem, má patřičně hluboko v sobě. Tenhle materiál prostě odmítám dále komentovat. Musel bych se tady nostalgií rozplynout a bylo by to stejně jen malování černou barvou na černý podklad. Milník tuzemského black metalu a první domácí black metalová nahrávka vůbec. Bonusy první desky jsou dvě verze "Witchhammer", jedna studiová z roku 1988 (znáte z SP TÖRR "Kult ohně" / "Kladivo na čarodějnice"), druhá živá (z "Gang Live ´89!") a patřičně temperamentnější, navrch nakonec se sólující kytarou Oty Hereše.

Druhá deska obsahuje na začátku recenze zmíněnou vinylovou raritu jak cyp, nultou desku Törr, retro album "Kladivo na čarodějnice" z roku 1993. Oproti demu má pochopitelně lepší zvuk, takže v rámci této double zvukově vede, ale atmosféra není taková, jakou panuje původní materiál. Z nahrávky není cítit ta revolta, která z dema přímo dýchá. Další dvě skladby navrch a opět dvakrát "Witchmammer", koneckonců jak jinak, že? Tady se jedná o dvě verze z minulého roku, tak je jasné, že s nástupem bonusů se zvuk zvedá jako vítr při pořádný bouři. "Witchhammer" ze studia z roku 2006 je naprosto nabouchaná brutální verze, stejně jako z toho samého roku pocházející "Mallevs Maleficarvm", která se již objevila jako bonus na zatím poslední studiové desce TÖRR "Törritorium" (2006) a ke které jsem se - tedy k faktu, že je v angličtině - vyjadřoval již v příslušné recenzi.

Jsme sice nesmírně šťastní, že vycházejí vinylové desky domácích interpretů, nota bene takových kapel, jakými jsou třeba právě Törr, ale to neznamená, že pokud chceme psát recenze, budeme prvoplánově jen a pouze chválit. Čertužel má tohle vydání i své nedostatky, a to především v korekturách textu uvnitř obalu, nedostatku informací a částečně i grafice.

Na první pohled obal funguje naprosto magicky (a je úplně fuk, že oproti původní verzi je lebka na titulce zrcadlově obrácená a zmenšená a logo Törr do ní více zapuštěno - koneckonců jen tak mohlo být použito ve výsledném efektu v opticky ještě o trochu větších rozměrech, než tomu bylo právě na originálním pressu), ale po pečlivém ohledání vyvstanou na povrch jisté nedostatky. Původní vydání LP "Kladivo na čarodějnice" obsahovalo inlay s koláží z fotek, která tady chybí, což mi - třeba ve srovnání s loňským podobným podnikem Root "Dema", který „trpěl“ informačním přetlakem, přijde trochu strohé. Stejně tak postrádám konkrétní informace o bonusech, u kterých je uvedeno jen zda se jedná o „studio“ nebo „live“ a rok jejich pořízení. Nic více. Ovšem tohle by šlo ještě mlčky přejít. Rozevřeme-li desku, shledáme sice dostatečně pekelný font informačního textu uvnitř, ale na druhý pohled se již neskryjí chyby v diaktrice, chybějící mezery mezi čísly a názvy toho kterého songu, malá počáteční písmena v českých názvech skladeb nebo chybějící mezery za čárkami oddělující jednotlivá slova. Gramaticky podceněné, ale graficky chvalitebné. I tady do výborné tedy něco schází. Titulka je na jedničku, to je bez debat, ale na druhé straně obalu 2LP je trochu nepřirozeně zdeformovaná lebka a logo Törr vyplněné plameny - tohle by bylo aktuální u barevného obalu, v černobílé, respektive černostříbrné verzi bych osobně preferoval jednoduchost a přímost. To samé platí o středových labelech vinylů - ve snaze, aby tam bylo všechno, tedy logo, pentagram, lebka a všemožné info, nakonec vše vychází v přílišné přemíře, místo toho, aby to působilo jasně a úderně: jako rock´n´roll, jako black metal!