>>>   R e c e n z e   >>>   THEMA ELEVEN "s/t" | GRIDE "s/t"

THEMA ELEVEN "s/t" | GRIDE "s/t"

(2009|08|18 Insane Society Records)

Předěláme tě k obrazu svýmu!

Vydání dlouho očekávaného split 7" EP Thema Eleven "s/t" | Gride "s/t" se táhlo neskutečně dlouho, stejně tak jako pak zveřejnění jeho recenze na Vinyl Disk Musick. Zatímco vydání brzdily především autorské záležitosti (předesílám, že EP obsahuje cover verze), recenzi předělávek vstřebání a jistý odstup, který byl zřejmě důležitý pro to, aby tu stál zvěčněn trvanlivý názor.

V pořadí čtvrté 7" EP a zároveň třetí split 7" EP Thema Eleven obsahuje labutí píseň kapely, která byla v době vydání již v pánu. Osobní neshody oddělily od sebe klíčové členy a kapela se poroučela na věčnost. Bez Marka Haltufa postavil zbytek skupiny novou kapelu Mother, které právě teď vyšlo samostatné bezejmenné 7" EP, jež by mělo být v září nebo říjnu tohoto roku následované debutovou deskou.

Však o rok zpět a k áčku split EP, skladbě "Gaze". Ta je velmi netypickou asociací (nikoliv vysloveně coverem v pravém smyslu slova) na motivy ústřední melodie filmu "Tenkrát na Západě" ("Once Upon A Time In The West", 1968, režie Sergio Leone) od Ennia Morricona. Skladba má sílu a graduje do výšin, kdy dojde na ultraemotivně hardcorové pasáže tak typické pro Thema Eleven, tak důvěrně známé z jejich opus magnum THEMA ELEVEN "The Great Misanthrope". Jestli je tohle definitivní rozlučka, tak se vší ctí a ve vší parádě. I když to tak původně možná nebylo záměrem, ironií osudu to vyšlo se vším všudy.

Zatímco Thema Eleven postupně umlátí, Gride nasekají o poznání rychleji a konstantně. Na svou stranu umístili rovnou tři kousky, z nichž dvě - "Volání divočiny" (ne, nejde o cover verzi Tublatanky) a "Neurorevolution" byly vlastními novinkami v ultrahardcorovém tempu, a třetí coverem Psích Vojáků, respektive jejich nejznámější skladby "Žiletky", která je maximálně frenetická už v originále z roku 1989. Gride doladili svou jistou srozumitelnost přizváním zpěvačky Evy Martínkové a společně vystřihli ultramosh poctu Filipovi Topolovi a spol., a sice nejen za jasný umělecký přínos české alternativní scéně, ale stejnou měrou za odvahu, se kterou se oni a další kapely v 80. letech protloukali životem zužováni komunistickou totalitou.

Vedle hudebního obsahu je dokonalý i obal, a jak se sluší a patří k edici tohoto typu, nikoliv pouze zpracováním, ale i obsahem. Harmonika z "Tenkrát na Západě" jako zbraň pro otevření tepny a žiletka Psích Vojáků jako foukačka. Výjimečný počin, tak jako obě kapely v rámci české hardcorové scény. Limitovanou edici (na fotce) okamžitě následoval klasický press na černých vinylech.