>>>   R e c e n z e   >>>   TALES OF ERROR "Ritual"

TALES OF ERROR "Ritual"

(2013|04|06 Voltage Records)

Bouře a krupobití místo odchodu do věčných lovišť

O téhle kapele je v našich končinách slyšet stále víc a víc a bylo jen otázkou času, kdy se objeví konečně nějaká zmínka i na našem webu. Tales Of Error vznikli na troskách hardcore - punkových PNS, kteří to sice zabalili na začátku roku 2011, ale prakticky ihned se tři členové objevili právě v řadách TOE. Ti se tak stali jakýmsi pokračovatelem PNS, avšak zatímco původní kapela byla docela ostrý mazec s odbočkami až někam ke crustu, TOE připomínají spíš melodické hardcore - punkové kapely druhé poloviny devadesátých let. A i když zrovna nejsem kdovíjakým fanouškem téhle novodobější punkové dekády, TOE považuji za jednu z nejzajímavějších kapel současné hardcore - punkové scény u nás.

Jedinou nahrávkou, která kapele doposud vyšla, je tento sedmipalec s názvem "Ritual", jež vyšel sice už na jaře loňského roku, ale jsem si jist, že by byla škoda se o tak dobrém materiálu nezmínit. Rozkládací obal na křídovém papíře s vyříznutým klasickým "X", které používá ve všech možných úpravách nesčetně hardcorových kapel, je sice trochu klišé, ale na druhou stranu - v jednoduchosti je síla a červený podklad s textem uvnitř pod výřezem vypadá pěkně a zaujme na první pohled. Co dál? Anglické texty, fotografie kapely, informace o nahrávání a především velmi povedená grafika obalu, to všechno je na už na pohled jednoznačně dobře odvedená práce!

Rozjezd bicích a svižná "Silence" vládne jako úvod pětiskladbového sedmipalce. Palbu bicích doplňuje sehrané trio ve složení dvě kytary a baskytara, o dobře čitelný zpěv se v krátkých refrénech dělí se zpěvákem další spoluhráči. Žádné emotivní intermezzo ani ukázky z italských komedií na desce nenajdete, když slyším další dva vály "W.A.R." a "Ritual", mám spíš dojem, jako bych se řítil autem v plné rychlosti proti zdi a ještě z toho měl dobrý pocit. Druhá strana desky obsahuje válce "Dedicated" a "Dead Will Testify". U první jde opět o bouři střídající krupobití, druhá je naopak výrazně melodičtější a klidnější, i když text o zničené přírodě a vyhynulých zvířecích druzích není zrovna z nejveselejších. I když kapela používá výhradně angličtinu, i neangličtinář si může texty díky vložené příloze přečíst také v češtině, což rozhodně stojí za pozornost a zmínku. Obávám se totiž, že právě přes obrovskou dávku energie a nasazení, které v sobě nepochybně kapela má (především na koncertech), jsou texty trochu upozaděny a přitom právě tady vidím zásadní odklánění od éry PNS. Texty TOE se zabývají širší výpovědí o našem světě, téma válek a totální vzpoury proti okolní společnosti tak nahrazují témata ztráty lidské svobody ("Silence"), dětské závislosti na drogách ("Dedicated") nebo umění ve veřejném prostoru ("W.A.R."). Pro mě jednoznačně další plus k téhle nahrávce a vlastně celkově k tvorbě TOE.

Zbývá ještě informativně doplnit, že nástroje kapela nahrála na Vysočině ve studiu Bab Audio (nyní AB records) a zpěv zachytilo studio Italská v Praze. O vydání tří set kusů kopií vinylové desky se postaral brněnský label Voltage Records, který drží ve svých rukách zpěvák kapel Mad Pigs a Boy, Kejkla. A nedá mi to, abych se na konci ještě naposled nezmínil o PNS, kteří jsou sice oficiálně stále u ledu, ale tu a tam se dají pro nějaký koncert znovu dohromady.