>>>   R e c e n z e   >>>   SILENT KINGDOM "Legends Of An Old Grave"

SILENT KINGDOM "Legends Of An Old Grave"

(2009|03|01 Zero Budget Productions, Walk Records)

Výročí ve velkém stylu

Silent Kingdom vznikli v hlavním městě Bosny a Hercegoviny, Sarajevu, právě před deseti lety, a tenhle vinyl, jejich historicky třetí řadové album, byl zrealizován brněnskými Zero Budget Productions a tamními Walk Records mj. právě k tomuto výročí.

Domácí label Zero Budget Productions není nutné na těchto stránkách podrobně představovat, protože se tak stalo už v minulosti obsáhlým rozhovorem, ovšem dodejme snad jen nezvratitelný fakt, že Martinova náklonnost k balkánskému black metalu se dříve či později musela projevit i ve formátu 12" - krátce před tím totiž vydal picture disk 7" EP The Stone "Serbian Woods", jehož název prozrazuje vše.

Druhý velký metalový vinyl v Bosně po osmnácti letech (první byl Krv "Ponor" a vyšel na německém labelu Non Salvation Productions vloni) rozhodně nebyl vydán samoúčelně, deska má ve svém žánru rozhodně co nabídnout.

Black metal, death metalové stopy a orientální krystalické melodie charakteruzují jednotlivé skladby, jež jsou skrz naskrz probité nápady a změnami temp, a tak je k poslechu desky radost sednout a vnímat ji většinou smyslů, nikoliv pouze jako kulisu. Ve vydařeném zvuku jsou vyhrávky a sóla místy možná příliš vytažené nad bicí, ale nepůsobí to jakkoliv rušivě, právě naopak. Vedle skladeb opatřených zpěvem obsahuje LP tři akustická intra a velmi strhující instrumentální skladbu "Legends", při které si posluchač trefně říká, že mu zpěv najednou vůbec neschází...

Legendy starého hrobu od Tichého království jsou zabalené v černozlatém obalu. Kombinace těchto dvou barev a motivu (oproti CD verzi pochopitelně nový) je velmi působivá. Obal samotný je nedokonale slepený, hřbítek sice potištěný, ale nechtěně součástí zadní strany a inlay s texty chybí docela. Letopočet vydání je na obalu uveden 2008, byť deska fyzicky vyšla letos (tenhle údaj tam jen formou jakéhosi kódu). Zasouvání netradičně ze shora. LP je limitováno 500 kusy, z nichž je 300 na zlatém a 200 na černém vinylu. Černá verze jako cenější sběratelský artikl - není to sice úplně zvyklé, ale zároveň ani ojedinělá výjimka.

Mírná kritika si všímá víceméně detailů, podstatné je, že deska je na velmi vysoké úrovni a jako celek funguje náramně! Originální fůze black metalu s tradičními balkánskými vlivy z vinylu coby oslavou výročí! Co už víc si kapela může přát? O fanouškovi nemluvě. O sběrateli úplně potichu.