>>>   R e c e n z e   >>>   SEE YOU IN HELL "Útok!"

SEE YOU IN HELL "Útok!"

(2007 Insane Society, Phobia Records)

Hrubý a rychlý hardcore / punk

Když člověk použije vhodná kritéria, může dospět k závěru, že SEE YOU IN HELL dosáhli srovnatelných úspěchů jako interpreti typu KAREL GOTT nebo OLYMPIC, či je případně předčili. Stačí, když mrknete na soupis odehraných koncertů a mezinárodních turné. Ne že by snad toto srovnání bylo žádoucí, nicméně jako důkaz, že i vlastními silami a bez kompromisů může pár obyčejných kravál dělajících chlapíků dosáhnout obdivuhodného úspěchu, to postačuje. A mnoholetá konzistentní činnost kapely je dostatečným důkazem, že to chlapi myslí vážně. I SEE YOU IN HELL za dlouhou dobu existence prošli jakýmsi vývojem od fastcoreových nářezů po melodie, skladby prodlužili z necelé minuty na dvě a od split sedmipalců přesedlali na velký formát LP. Samoúčelných úvah o právu či neprávu kapel na hudební a lidský vývoj bylo asi napsáno nesčetně, takže zmíním rovnou a jedinečně tento již druhý dvanáctipalec v diskografii kapely.

K limitovanému balíčku s DVD z japonského turné a dalšími vymoženostmi jsem se nedostal (podobná limitovaná legrace proběhla i u CD verze), ale hudební základ je všude stejný. A ostatně obal desky je sám o sobě velmi povedený, originální a s nadhledem, celý design gatefoldu a vnitřního obalu je vkusný, nepřeplácaný a přitom plně obsažený. A silueta Brna na pozadí… No, zase jeden z krásných počinů, které se vyplatí mít na vinylu.

Samotný vinylový disk obsahuje dvakrát po čtyřech skladbách (zas tak dlouhé ty skladby nejsou, když nezapomenete přepnout na 45 rpm, eh!). A s těmi melodiemi jsem to možná trochu nadsadil, tedy pro ty, kteří kapelu neznají, dodávám upozornění, že SEE YOU IN HELL jsou extrémní HC/punkovou, ať už se ten styl v minulosti přibližoval jakýmkoli subžánrům. Ostatně zařadit SYIH stylově přesně není žádná legrace, v kterémsi článku je autor za „chaotickou kapelu“, budiž, pro konzumenta nepochybně, pro kapelu to je naopak atribut upřímnosti a tvůrčí svobody. Omlouvám se za přílišný patos, každopádně z tvůrčího procesu ještě cosi pamatuji, a přes výše nastíněný posun ve zvuku je nepopiratelné, že deprese až nihilismus ventilované agresivním a energickým podáním jsou stejně přítomné, jako vždy byly. Deska v každém případě bude přijatelná pro punkové posluchače obecně, kapela sice rozšířila své experimenty s melodickými sólovými kytarami, což osobně nepovažuji až tak za hodnotný prvek, byť na české extrémní HC scéně jedinečný, zato do dokonalosti jsou dovedeny typické poznávací prvky kapely - velmi nekompromisně deklamované texty, ke kterým se Jožkův zastřený hlas opravdu hodí. A to mluvím o nahrávce, která je v tomto případě poněkud jiným rozměrem kapely. Sám nehodnotím, co je lepší, zážitek je v tomto případě oboustranný.