>>>   R e c e n z e   >>>   ŠANOV 1 "Konec světa"

ŠANOV 1 "Konec světa"

(1990 Globus International)

Punkový vzdor a nasranost aneb poslouchejte hodně nahlas a není vhodné pro děti!!!

Syrovost a naturalismus, tak by se možná dal charakterizovat Šanov 1. Punková skupina z Teplic vznikla v roce 1987 po rozpadu legendárních F.P.B. v sestavě Pavel Báča - basa, zpěv a Pavel Kyselka - bicí a už od prvních krůčků se jednalo o řízný, rychlý a projevově ostrý punk (hlavně s příchodem Šantrůčka). Nebudu zde rozebírat jednotlivé sestavy a členy Šanova (ono pár se jich tam vystřídalo). Vrchol jednoznačně nastal v roce 1988 kdy se stává novým členem kapely Radek Uhlíř (pozn. Uhlíř se později nechal po své první ženě přejmenovat na Šantrůčka) basák z F.P.B. - ten se ujímá mikrofonu a píše hlavně texty. V letech 1989 - 1990 hraje Šanov na mnoha koncertech, což je dáno hlavně prací manažera Petra Růžičky. V květnu 1990 je tedy ve studiu Alfa v Ústí nad Labem nahráno první LP "Konec světa" v sestavě Radovan Šantrůček - basa a zpěv, Karel Kalousek - kytara a zpěv a Milan Pištěk - bicí a zpěv.

Obal je tmavě červený, na přední straně je fotka berlínské zdi, zadní strana obsahuje seznam písní, sestavu skupiny a všechny ty, kteří se na albu dále podíleli. Celkem jednoduché, avšak vkusné. K obalu mohu ještě dodat, že ho vytvořil manažer skupiny Petr Růžička.

LP obsahuje 16 písní, které většinou pocházejí z období před rokem 1989. První song "Děti" začíná vyhazováním pankáčů z hospody za přítomnosti hostinského a příslušníků VB. Jedná se o autentickou nahrávku ze Staňkova 4.6. 1988. Samotná píseň je zpočátku ve středním tempu, ale po několika sekundách se rozjede na plné obrátky. Následující "Voják ve vězení" patří k mým nejoblíbenějším písním skupiny vůbec, výborný text, který dokresluje ponurá hudba - paráda! "Bombofon!!" mi připomíná starý Dead Kennedys, velmi rychlá skladba. "Konec světa" je zezačátku zpívána v angličtině, později česky - takový typický šantrůčkovský text („spadneme do hajzlu, spláchnou nás penězma...“), oceňuji zde i práci kytary. Následuje "Prohlídka", která je rychlá až do konce. He he he. „Máme rádi Lenina a večer pudem do kina“ - přichází "Moskva slzám nevěří", jeden z největších hitů Šanova. "Anička" má velice úderný text, doporučuju pozorný poslech - stále se opakuje, ale stojí za to. Poslední písní na straně A je "Letiště", ve které je krásně slyšet, jak se dá s několika tóny udělat velice chytlavý song.
Stranu B rozjíždí nářezovka "Nevíme", po ní následuje další zářez "Nahnáno" s jednoduchým refrénem. "Naser si" je podle mě jedna z nejlepších písní na LP, navíc je tady větší počet akordů než prstů na jedné ruce, což je jasně slyšet. Dokonce se tato píseň v roce 2003 objevila nově nahraná na albu "Stejný krysy jako kdysi". Následující "Hysterie 1990" je pěkně technicky provedena (samozřejmě v mezích punkové normy) - chvilku nářez, chvilku zvolnění, chvilku zpěv, chvilku řev. Velmi dobrá skladba. Naopak "Bez citu" nepatří k mým oblíbeným na albu, ale obrázek si může udělat každý sám - mě se hlavně nelíbí zpěv, který není místy ani pořádně slyšet. "Nový směr" má zajímavé intro trvající skoro minutu, hned po něm se celá píseň rozjede a následuje typicky kritický text. Předposlední "Romance" kritizuje policii a systém, je krátká, ale trefná. Celé album uzavírá "Soviety Union", která se na poslední místo přesně hodí.

Pokud mám nakonec shrnout debut Šanova, tak myslím, že se celkem povedl, avšak kvalita zvuku je hrozná, to musím přiznat. Je taky škoda, že se album nepodařilo protlačit vypalovačky "O nás" a "Prasata".