>>>   R e c e n z e   >>>   ROOT "The Temple In The Underworld"

ROOT "The Temple In The Underworld"

(1992 Monitor)

Vítejte v chrámu vznešené kovové mystiky

Vyklepané tvrzení, že třetí řadová deska (o kapele) rozhodne, sedí v případě Root jako příslovečná prdel na hrnci. Rozhodla. Kapela se definitivně našla a současně nahrála překrásné album, patrně nejlepší ve své historii. "The Temple In The Underworld" je maturitní zkouškou se samými výbornými! Kde jen začít oslavovat?

Živě si pamatuji, jak jsme tuhle desku (původně jsme ji měli jako originální MC, ke gramodesce jsem se dostal až zpětně - ve své době jsem na ni nikde nenarazil) točili s kamošem doma, v hospodě i venku a nemohli jsme se jí naposlouchat! Ty bicí, jak hráčsky, tak zvukově naprosto vyvoněný, ta ponurá atmosféra tajemna, ta mystická intra, ty neuvěřitelně gradující skladby, ten neskutečně působivý vokál a v neposlední řadě třeba i ten stylový obal (trochu na způsob kultovního "The Oath Of Black Blood" od Beherit), to všechno na mě působí fantasticky a prakticky úplně stejně silně jako před čtrnácti lety.

Po „intru“ ["Intro"], pro které byl použit (cituji) „klavírní úryvek z klavírní sonáty č. 14 "Měsíční" op. 27 č. 2 Adagio Sostenuto“ (Ludwig van Beethoven), skočí „Casildina píseň“ ["Casilda´s Song"] s majestátním vokálem a ke konci na kost obnaženými naprosto smrtícími bicími (jak lahodným zvukem, tak mistrnou hrou). „Chrám v Podsvětí“ ["The Temple In The Underworld"] je variabilní střednětempová věc s mezi zuby ceděným vokálem průběžně napínajícím posluchače s jakou další polohou vokálu Boss dovalí. Ovšem na konci se finišuje a patřičně rychle solí. Hrací skříňka uvede „Aposiopese“ ["Aposiopesis"], pomalou, ale o to (po všech stránkách) procítěnější skladbu, při které se začnou vlnit i těžký, léta nehybně visící závěsy v mý temný komnatě. Stranu A ukončí instrumentální „samota“ ["The Solitude"], které vládnou tajuplné zvukové efekty podbité klávesami.

Druhá strana začne „hlasy z...“ ["Voices From..."] ...Big Bossova hrdla! Temné chorály stupňované strmě nahoru (nebo dolů?) vystřídá rozměrná „zeď“ ["The Wall"], nejrozsáhlejší kompozice třetího alba, která v sobě zahrnuje vše podstatné, jak to na něm Root tentokrát nabízejí... Přicházejí „dávné bytosti“ ["The Old Ones"], které plynule navazují na předchozí skladbu, ale jejich poznávacím znamením je zatínání, krájení a porcování středního tempa. „Poselství“ ["Message"] načne prohrabování strunami a rychlý střih vstříc pochodu, kterého je radost se zúčastnit. Totiž zvolňuje a není vůbec jednotvárný. Bere sebou všechny pocestné. „Moje jméno“ ["My Name..."] načne akustická kytara postupně vyostřující náladu, do které vpluje tichý a klidný vokál, chovající se poplatně popsané kytaře, která mezitím zase graduje, vrací se zpět, z dálky se ozývá už jen lakonické „My name, my name is death...“ a jehla za mírného větru pomalu opouští grandiózní vinyl...

Mé tvrzení o neobyčejné síle materiálu nepřímo sdílí i kapela. Důkazem budiž playlist švédského koncertu (viz. nedávná recenze double LP
ROOT "Capturing Sweden - Live In Falkenberg"), na kterém v roce jedna zazněla překrásná třetí deska takřka z poloviny - znovu považte: "The Wall" (koncertní otvírák), "The Temple In The Underworld", "The Old Ones", "Message", "Casilda´s Song" a "Aposiopesis" - to je celkem šest skladeb z naživo tehdy vůbec nejprovětranějšího alba.

Motiv obalu byl již přirovnán ve druhém odstavci a ač jsem porovnával s jiným konkrétním obalem, v žádném případě se nejedná o ďasapustou kopii. Vnitřní textová příloha je - stejně jako v případě předešlé desky - opět psaná ručně nijak výjimečným rukopisem a opět bych k tomu mohl mít jisté výhrady, ale zanechám jich, protože tohle album prostě nemá chybu! Mám rád desky, kde se dá něco napsat naprosto o každé skladbě a které jsou i po letech aktuální. Od této je v nenávratnu 15 let a stále zní naprosto jedinečně a ve svém ranku vpravdě nadčasově.