>>>   R e c e n z e   >>>   R e p o r t y   >>>   ENTER THE ETERNAL FIRE 2017 - 21. - 22. 7. 2017, Volyně - Areál koupaliště

ENTER THE ETERNAL FIRE 2017 - 21. - 22. 7. 2017, Volyně - Areál koupaliště

Netáhne-li vás to alespoň dvakrát za rok do Volyně, zjevně nejste Jihočech, nedostali vás na kolena AVENGER nebo nostalgicky nepřikoval OPEN HELL FEST, který tady tomu všemu především v minulém století naprosto vládl. Byl jsem na 1. ročníku (17. - 18. 7. 1998) a pak s několika výjimkami na všech dalších, stejně tak jako po debilama mezi návštěvníky vynucený pauze na nově nazvaném a přesunutém již METALFESTU VOLYNĚ či aktuální a věřme finální verzi ENTER THE ETERNAL FIRE.

Když se letos na plakátech objevilo logo ASSASSIN, nebylo pochyb, že ani tenhle ročník nezůstane nenavštívený. Velká očekávání však ještě předčila skutečnost.

Rozhodně tady nepojedu otrocky všechny kapely, tenhle pohled bude z pozice člověka, který je nakloněný spíš muzikálnosti, melodii a jakémukoliv přesahu před ortodoxní bzučící blackmetalovou řežbou. Tedy v pátek zavládli švédským death metalem DEMONICAL a pak na samý závěr AVENGER, jejichž zpěvák kapelu bez diskuze pozvedl o level výš, tedy až na samý trůn undergroundovýho dark metalu.

V sobotu byli parádní často nekoncertující IMPURITUM se svým válcujícím death metalem střihu Bolt Thrower, kosmičtí DEMIMONDE v tom nejlepším smyslu slova evokující přistání mimozemské kapely, vyhraní a death metalem prolezlí MÖRKHIMMEL (OK, byly tam chyby, ale jen v míře srovnatelné s nutnou úlitbou bohům), svižný kov smrti na nudličky krájící VALGRIND, úžasní ASSASSIN, o nichž chci ztratit samostatný odstavec a na úplný závěr true fuckin' thrasheři MURDER INC.

Letos se mi těsně před festivalem podařilo ukázat jedno velký fuck off zrychlený a uspěchaný době (která je stejně jenom v našich hlavách) a dal jsem před ASSASSIN poctivou přípravu - rozuměj chronologicky si nábožně přehrál všechny jejich vinyly. Ovšem to, jakým způsobem mi po bezmála sto letech naskočil debut "The Upcoming Terror", mě až vyděsilo. Mozek je prostě úžasný úložiště, jehož potenciál pořád neumíme zdaleka využít; často přesně naopak. Úvodní skladbou z debutu byl koncert odpálený a od začátku se s energií nijak nešetřilo, naopak doslova plýtvalo, jak to má u pořádný moshující řežby být. Při druhé skladbě jsem si všiml jedné kytary často mířící přímo k nebesům, odněkud známého postoje a gest kytaristy po levé straně, pronikl jsem bez zaváhání ze zadních řad přímo před pódium a oněměl - FRANK BLACKFIRE!!! Kytarista, který nahrál nejlepší desku KREATOR "Coma Of Souls" (a dál "Renewal" a "Cause For Conflict") nebo zásadní alba SODOM "Persecution Mania" plus "Agent Orange" a nikdy nikde nebyl do počtu, naopak každou kapelu pozvedl nad její běžný standard! S Assassin sóloval jak o život, užíval si thrashujících riffů, jak kdyby ani náznakem nezmizel z očí zdejšího fanouška. S koupí jeho sólovýho alba "Back On Fire" jsem neváhal ani chvíli a když byla vhodná pokoncertní příležitost - ač tyhle věci fakt běžně nedělám - nechal si podepsat booklet a stiskl jeho obrovskou tlapu. Vůbec jsem netušil, že tenhle kytarovej démon z přelomu 80. a 90. let hraje s Assassin, kde je - jak jsem toho večera zjistil - cca jeden rok. Doufám, že se můj kámoš Petr z Karlových Varů nacházel v publiku, i když už je - shodou okolností cca jeden rok na druhý straně. Frank Blackfire byl vždycky náš kytarový bůh číslo jedna!

Je skvělý, že v době digitálních technologií a sdílení každýho nepovedenýho prdu vám něco pro vás takhle zásadního může uniknout a následně o to víc překvapit. Ovšemže ve Volyni se každý rok cítím jak v 80. letech, je to rezervace, je to metal, kterej nepůjde opustit ani jednou na tý druhý straně.

Ovšem tady a teď dokonce není třeba čekat až na další ročník (s již oznámenými headlinery ROTTING CHRIST a MASTER'S HAMMER), za měsíc a pár dnů nás přivítá velmi obdobný metalový šílenství v Sušici, kde na Santosu vystoupí deset kapel v čele s rakouskými bohy avantgardního death metalu - DISHARMONIC ORCHESTRA! Dávno už mi ani trochu nebaví jezdit na megalomanský festivaly, kde je duch dlouhý roky ten tam, daleko silnějšími zážitky jsou právě tyhle relativně poklidné lokální festivaly s návštěvností do 500 lidí.

Tímto zdravím všechny kámoše, se kterýma jsem se o víkendu potkal a prohodil alespoň pár slov, speciálně pak Pavla Tušla (View Beyond), se kterým jsem se po téměř padesáti letech dopisování a průběžný spolupráce setkal poprvý v životě. Neplánovaně. A nádherný počasí k tomu všemu. Super víkend!

Text, fotografie, videa: Berry