>>>   R e c e n z e   >>>   RAPSÖD "Pochodeň"

RAPSÖD "Pochodeň"

(2012 Papagájův Hlasatel Records)

Hořící pochodeň jako debut jihlavských thrash punkerů

Rok od roku toho vychází na vinylu víc a víc, že už pomalu ani nestačím sledovat, co všechno se chystá nebo právě vychází. Někdy mám dokonce dojem, hlavně poslední dva, tři roky, že některé desky jsou spíš zbytečnost a kapela si mohla na vinyl ještě počkat. Zvlášť pokud jde o extrémní punk, hardcore nebo metal, vždyť leckdy nemá samotná kapela k vinylům ani vztah. Tento můj úvodní povzdech však určitě neplatí pro jihlavské Rapsöd, kteří během poměrně krátké doby vyvrhli na svět dvě sedmipalcová splitka - s Průmyslovou Smrtí (RAPSÖD "s/t" | PRŮMYSLOVÁ SMRT "s/t") a Stolen Lives, a své debutové LP. Nijak se netajím tím, že právě Rapsöd sleduji už léta, rád chodím na jejich koncerty a jsem vždy zvědav, co nového kapela nachystala. Pokud jde o tuhle desku, nečekej nějaký radikální úkrok stranou, Rapsöd stále pokračují v tom, co nastínili už na první demáči. I když některé změny zde přece jsou, kromě častých změn v sestavě na pozici basáka či basačky, je to melovější, tedy rozuměj thrashmetalovější zvuk a čistější Kocourův zpěv, ale víc o tom níž.

Když má kapela ve svých řadách někoho tak graficky talentovaného jako je Tofu Thrasher, byla by asi volovina sahat po jiném grafikovi. Už na obalech předchozích nahrávek, především u sedmipalců, ukázal - jinak kytarák Rapsöd - že má svůj vlastní rukopis, u kterého není příliš velký problém jej rozlišit mezi ostatními grafiky. Navíc se mi líbí určitá nejednoznačnost jeho výtvorů, takže každý může upustit uzdu své fantazii. Nápad se živou pochodní v podobě nějaké šamanky mě u téhle desky opět baví. Jinak deska obsahuje vložený inlay s texty v češtině i angličtině.

Na černém vinylu pak může posluchač najít po pěti válech na každé straně. Jako tomu bylo u Rapsöd i na předchozích nahrávkách, je to rychlost od začátku do konce. Čím dál víc thrash kytaru doplňují bicí v hardcore-punkovém rytmu a zpěv, který je oproti předchozím nahrávkám přece jen o poznájí jiný, především tedy méně řevu a větší důraz na srozumitelnost. Zprvu mě to trochu zaskočilo, protože jsem byl zvyklý - hlavně z koncertů - na trochu jiný Kocourův projev, ale po několika přehráních už tu změnu tolik nevnímám. Album má výborný zvuk z Hellsoundu, ale musím napsat, že když jsem loni dělal Rapsöd koncert v Praze, potěšilo mě, že kapela pořád neztratila ze svých punkových kořenů a místy je stále slyšet hardcore-punkový bordel. Thrash metal mám moc rád, ale Rapsöd pro mě vždycky byli spíš víc punk a tohoto faktu se nemohu, a vlastně ani nechci zbavit, už jen díky textům.

Texty jsou totiž další dost podstatnou složkou u Rapsöd. Víc a víc naštvanější a emotivnější, reflektující dění v Jihlavě i ve společnosti celkově. Někdy do recenzí píšu i nejsilnější moment z nahrávky, ale dnes musím uznat, že od prvního válu "Beznaděj" po poslední "Rajský zahrady", je to sekec, a ani na moment nemám pocit, že by nějaký vál byl na albu zbytečný nebo dokonce působil jako rušivý element. I když teda poslední "Rajský zahrady" je takový gradující nálet, že by neměl chybět na žádném koncertě! Tedy resumé, Rapsöd zrají jako víno a něco mi říká, že tahle nahrávka ještě nebyla tím nejsilnějším momentem, který si pro nás kapela připravila. Jen tak dál, pánové!