>>>   R e c e n z e   >>>   PLANETY "Nekonečná hudba města zapomeneš"

PLANETY "Nekonečná hudba města zapomeneš"

(2014 MamaMrdaMaso, Silver Rocket)

Rozbřesk devadesátek po dešti

Před hodinou jsem zjistil, že průběhem let, pomalu a postupně recenzuju vinylový katalog Silver Rocket. Ne ke všem deskám se během let vracím, ale každá, kterou tenhle label bez dotací, grantů, sponzorů a s tím spojených dohledů a kompromisů vydá, má něco do sebe. Je nějakým způsobem osobitá a něco přináší. Tenhle model bez výhrady nezávislýho labelu je určitým a nepochybně jistým filtrem či sítem, které sem tam - párkrát do roka - zachytí podobně naladěné fanoušky hudby, kteří ji mimochodem provozují. Třeba ve Slezsku.

To je náhoda, odtud pochází spřízněný label MamaMrdaMaso, s jehož spojením stříbrná raketa odpálila do příkopů - ke svým věrným partyzánům - druhou řadovou desku původně slezské a nyní již pražské kapely Planety. Tos nečadil. Nekonečná hudba města zapomeneš. Zas píšu ty recenze, já jsem tak rád! Pište recenze! Umožňují vstoupit nečekaně hluboko do hudby. U mě to tak funguje už 22 let.

Fyzické nosiče jsou pro fyzické lidi, kteří stále přirozeně vnímají krásno v duševní a hmotné symbióze. Hmotně je druhé řadové album Planety na černém vinylu, v ladně zvoleném vnitřním bílém futrovaném obalu, s textovou přílohou a koláží z ručně malovaného obrazu, takto s lesklým povrchem a citlivě vybraným fontem písma.

Když jsem desku hned po vydání poslouchal poprvé, dostavil se becherovkový flashback - venkovský chalupy z úsvitu devadesátek a ranní ozvěna večerního koncertu, anebo nekonečná hudba města. Člověk by už skoro zapomněl. Je totiž faktem, že víceméně stojaté vody tuzemského indie rocku (resp. tady mohu vyblekotat všechny styly, pod kterými album vedu v online storu, tedy alternative, dream pop, new romance, psychedelic, shoegaze či underground) tahle kapela, potažmo deska rozvlnila. Je v ní totiž důležitá alchymie jistého talentu, upřímného srdce a nulového kalkulu. Tyhle tři věci většině kapel chybí, respektive mají je nastavené přesně naopak, čímž pochopitelně hladinu nečeří - kalná voda se jim kazí pod rukama.

Svébytný projev tria Planety si sice bere vše podstatné z žánru, jeho kořenů i bohatých větví, ale jen do nutné míry, hned za ní si dělá co chce a brousí svůj vlastní šperk hudby. Kapela je proti žánrovým prvohorám více temná, zastřená, tajemná, variabilní co do projevu a prostředků vyjádření svého současného obrazu světa.

Nálada alba je víceméně melancholická, popisná, často zdánlivě bezvýchodná, ale bojující, nepoddávající se, i když vědomí nemožnosti zvítězit je neoddiskutovatelné. Podtrhuje ji podmanivý, čistý, mateřský zpěv s neurčitým textem se smyslem pro celek, a citem. Texty dosahují různé délky, od snového minimalismu, přes poetické obraty, úvahy směřující k existenci, až třeba po báseň Karla Hynka. Nelze neocenit práci s hlasem, respektive výraz, který určuje citem prokládané frázování.

Albem prostupuje jakási rezervovaná naděje, rozbřesk devadesátek po dešti, nevím jak líp se tomu žhavému jádru přiblížit slovem. Rychlejší a místy mírněji rozervané kusy tenhle pocit občas ztlumí, ale z desky jako celku převažuje. Všechny holky řeknou ano, ale některý prej počkají až po koncertě, tak si to radši zapiš.