>>>   R e c e n z e   >>>   OHM SQUARE "A Curious Place Between Souls And Atoms"

OHM SQUARE "A Curious Place Between Souls And Atoms"

(2014|02|24 Deadred Records, Starcastic Records)

Symbióza atomů a duší

Tahle pozoruhodná deska vyšla už v únoru roku 2014, ale jako by zůstala mimo větší pozornost tuzemských médií. Na tuto skutečnost může být odpovědí jistá neaktuálnost žánru nebo spíše jeho současná plavba tak trochu mimo kurz, který je momentálně nasměrován obecně více k netradičnímu pojetí popu, než netradičnímu pojetí elektroniky. To bych ale vzala velmi zeširoka.

Začnu holými fakty. Jedná se o již pátou řadovou desku neoddiskutovatelného pilíře české elektronické scény, aktuálně dua - původem britské zpěvačky a textařky Charlie One a autora a interpreta většiny vlastní hudby, Jana Čechtického.

Hudba je snová, často spíše experimentálně, než - hloupě řečeno - tradičně popově taneční, deska je členitá a má tolik potřebný děj, kterému přirozeně nahrává bohatá žánrová paleta, jíž kapela za 18 let a mj. čtyřmi předchozími alby prošla. Pro osvěžení: elektronica, pop, breakbeat, drum'n'bass, trip hop, rhythm'n'blues, soul, poprock či filmový soundtrack.

Velice podařený, silný a pro tvář variabilních skladeb potřebně sebevědomý a dostatečně reprezentativní vlastní zvuk je poznávací položkou, kterou lze ochutnávat jako polevou prostoupené dílo.

Obal vinylu je rozvírací, vpředu s motivem ruského kola a letícího racka, vše efektně rozostřeno. Povrch matný, absence loga a jakéhokoliv textu. Levá strana obalu mohla být slepena, není-li vyplněna další přílohou, tedy například plakátem (promo fotografie kapely by se pro to přímo nabízely). Uvnitř texty skladeb, plující myšlenky reflektující základy smyslu života a jeho úskalí.

Že i roboti mají své emoce, na to jsou jako důkazy vhodnější více neživočišná alba, tady je to vzácně vyvážená symbióza, která je zároveň na alternativu moc popová a na pop moc alternativní. Ale jestli jste neztuhli v žánrovém vymezení - které jen obkeresluje nesvobodu - pak tuto silnou a vyzrálou desku - která si na nic víc, než je nehraje a navrch nepotřebuje dokazovat nic z toho, co bylo dokázáno v minulosti - přijmete jako velmi příjemnou audio kratochvíli, ke které se budete rádi vracet.