>>>   R e c e n z e   >>>   MASTER'S HAMMER "Vracejte konve na místo"

MASTER'S HAMMER "Vracejte konve na místo"

(2012|02|17 Master's Hammer)

Pojď si pro nás

Popravdě, metalový svět od Japonska, přes Skandinávii až třeba po Mexiko, by se nadál spíše starých demo pásků oprášených na vinylech, než páté řadovky nejuznávanější a nejoriginálnější české nestálé blackmetalové stálice. Dát si mezi prvními třemi a dalšími dvěma alby 14 let pauzu, neslevit, nesnížit se a nevyznět zcela trapně a staticky, vyžaduje jediné a podstatné. Naprosto vlastní rukopis, niterný filtr sebe sama a neohlížení se napravo ni nalevo.

Před více než dvěma lety způsobilo comebackové album MASTER'S HAMMER "Mantras" protichůdné reakce. Předák František Štorm povolal do boje za zábavu sebe samých téměř kompletní původní sestavu a vznikl materiál beroucí si ze všech plodných období hydry to nejlepší. Přesto by člověk pomyslel, rozmar po letech, jedinečná připomínka, ale čekat hned další desku se v té chvíli jevilo být stejně pošetilé, jako ty zatracené vinyly s demy.

Však bídný červ míní a Mistr svým kladivem mění. Znovu ve vší tichosti bylo připravené, natočené a vydané páté album s názvem v nejlepší tradici textů, „Vracejte konve na místo“. Obklopen svými největšími fanoušky - aktivními a jedinečnými muzikanty, kterým kromě talentu osud nadělil železná pouta metalu - vystrojil spolu se starým kumpánem Necrocockem na první poslech ortodoxní blacketalovou veselici. Pro fanouška venku téměř jistě, pro tuzemské příznivce, kteří sem tam vládnou češtinou, důvtipem a nadhledem nad zmalovanými bubáky, ve formě nepřenosných textů pak s regulérním druhým chodem.

Blackosh, co před pár lety svévolně exnul v Root, celek citlivě k černému kovu zmasteroval, Jan Kapák, jihokrajan (primárně se nahrávalo v Jihosoundu, bicí sekundárně v Hellsoundu - obé pochopitelně v Jižních Čechách - pozn. autora) a největší fanoušek kapely, který kdysi postavil jednoaktový „revival“ Mistrovo kladivo, si splnil sen, o kterém se mu nikdy nezdálo a opatřil nahrávku skvělými bicími ve svém stylu (chápej Avenger s odérem Hypocrisy). Převážně rychlými bicími a kytarami deska vane jak severský vichr a posluchač v teple domu pookřeje či přímo zjihne u textů, typického krákorajícího zpěvu, dostatečně úchylných doprovodných vokálů nebo vyhrávek.

Zatímco zahraniční přívrženec bude na facebooku chrochtat statusy, že mu i samotní slovutní Master’s Hammer po letech zase opatřili pečetí jeho ortodoxní světonázor, tuzemák se bude bavit, byť už zdaleka ne tak odvázaně jako u "Mantras", kde se dalo na plnou hubu hovořit o alternativní rovině prastarého černého kovu.

Texty nadále a navždy zůstávají nepřeložitelnými, ba co víc, nepřenosnými na papír, témata nadále pramení z oslavy života neshrbeného člověka, který si na jednu stranu uvědomuje svoji smrtelnost, na druhou vzdává hold životu tady a teď, podobně jako životu předků a všemocné přírodě, která jediná vládne, a nakonec pokoutně vypočítá datum, kdy to všechno skončí.

Třetím chodem alba je grafika, regulérní značka, originální cover, vlastní font, kresby, respektive rytiny. Pátá řadová deska je svým způsobem víc řadová než předchozí album, ale ruku z pod brady, lze v případě pražské blackmetalové jedničky hovořit o řadových albech? Dost dobře nelze. Desku si kapela vydala samizdatem, jehož první náklad byl během deseti dnů kompletně rozebraný. Žralok se směje otvorem v trupu.

Pozn.: Původní verze recenze vyšla ve 22. čísle hudebního časopisu FULL MOON (duben 2012).