>>>   R e c e n z e   >>>   MASTER'S HAMMER "Ritual"

MASTER'S HAMMER "Ritual"

(2013|09|02 Jihosound Records)

Do čtveřice všeho kultovního

Když pražský Master's Hammer po čtyřech letech existence a několika demosnímcích na jaře roku 1991 vydal své první oficiální album, bezprostředně po vydání jím vzbudil sice pochvalné, ale přitom nijak mimořádně nadšené recenze. Mystický black metal inspirovaný Bathory sice výrazně zaujal již krátce předtím na sampleru "Ultrametal", televize občas odvysílala kontroverzní klip "Géniové", aby jej následně zakázala, a albový debut se prodával natolik, že se dva měsíce držel v popředí prodejního žebříčku a tím i televizní Hitparády, ještě o něco větší ohlas však tehdy budily thrashmetalové kapely Debustrol a Kryptor. Dva roky pak stačily k poznání, že se rodí mezinárodní kult.

"Dvakrát tisíc let pykáme za něco, co jsme nikdy neprovedli. Dvakrát tisíc let trpíme za někoho, koho jsme nikdy neviděli. Tady a teď, hnijeme za živa. Tady a teď, bída, smrt a nuda!"

Původní a navěky nejrozšířenější vinylová edice, vydaná tehdy pouze rok fungující firmou Monitor, je zabarvena převážně zeleně, v pruhu s netopýry ovšem přechází do modrého odstínu. Na zadní straně členové kapely pózují na skále či na menší fotce sedí před pentagramem. Zřejmě pouze část nákladu obsahuje kdekomu chybějící přílohu s texty a dvojicí Štormových kreseb. První kompakt je sice o dvě skladby bohatší oproti vinylu, ten však navíc nabízí toto prohlášení:
"A ty, zmatený ubožáku, který držíš toto LP ve svých usmolených pazourech, věz, že tímto okamžikem jsi ztracen. Prostřednictvím barbarských zvuků této hudby se nacházíš v Mistrově moci, a znamení rohů vypálené jeho levou rukou a žárem Inferna do Tvé duše Tě bude provázet až do smrti. Otevři oči, hlupáku, protože jsi našel to, co jsi hledal, a naslouchej pozorně!"

Druhá vinylová edice, vydaná v roce 1994 francouzskou firmou Osmose, má tentokráte zelenomodrý nádech, který vpravo přechází v černotu, kam je přesunuto menší logo i název alba. Také zadní strana disponuje zbarvením té přední, menší fotka je ovšem odlišná a zabírá větší plochu. Vnitřní list vypadá zcela jinak, vpředu je obří lebkoobličejové foto a vzadu texty. Vinyl nabízí více barevných verzí, vůbec nejzásadnější změnou je však skutečnost, že zcela chybí skladba "Útok", místo něj jsou zařazeny obě původní bonusovky a také pořadí skladeb je trochu pozměněné.

Třetí vinylová edice, vydaná začátkem roku 2009 americkou firmou Nuclear War Now!, vypadá zcela odlišně. Jde o mohutný čtyřpanelový čtyřvinyl, jehož součástí je také album "Jilemnický okultista", což znamená, že každé z obou alb je roztaženo na formát dvou desek. Komplet vyšel ve více provedeních obalu či barvách vinylů, z hlediska kapely jde ovšem o bootleg.

Právě aktuální čtvrtá edice, vydaná přímo kapelou na její nově vzniklé vlastní značce, přímo navazuje na loňský kompakt a připomíná první vydání, jenže tentokrát v šedivém zabarvení s lehce posunutým výřezem snímku zimní krajiny. Na zadní straně pánové znovu stojí na strmé skále, oproti minulosti jde ale o jiný záběr, snímaný z výrazně větší blízkosti. Zadní menší fotka zcela chybí, nicméně nahrazuje ji velký skládaný černobílý plakát. Největší změnu představuje rozevírací obal, jehož vnitřek připomíná přílohový list první edice, jedna z kreseb je ale odlišná oproti originálu a jinak jsou poskládány rovněž texty, byť z hlediska kompletnosti ne zcela dotažené. Vedle několika menších chybiček se totiž nějak nevešel refrén skladby "Jáma pekel" a v nepříjemném souladu s některými předchozími kompaktními edicemi znovu chybí poslední sloka songu "Útok", končícího slovy:

"Tady a teď, vidíte Božího syna, tady a teď, jeho svíce zhasíná!"

Další podstatnou změnou je fakt, že na jediný vinyl se vešla naprosto kompletní porce všech skladeb a "Černá svatozář" je oproti zvyklostem na konci strany A, jejíž označení na zadní straně ovšem chybí. Zvukově jde o původní a tedy neremastrovanou verzi, což možno vnímat dvojsečně. Na jednu stranu lze nahrávku vychutnat v její nezkrášlené a tedy nejsyrovější podobě, na druhou stranu je to mírně na úkor průraznějšího zvuku. Každopádně, toto klasické dílo zřejmě obstojí v jakékoliv zvukově variantě a jeho mimořádný atmosférický náboj nedokáže zhatit vůbec nic.

"Dobře znám to místo, kam všichni stejně patříme, nevěřte prolhanejm držkám proroků, Bůh je teď náš sluha a Satan jakbysmet, ty dva pacholci mně dávno pijou krev."

Před jedenácti lety jsem na adresu kultovního alba napsal přesně toto:
První album "Ritual" bývalo v době svého vydání ceněno méně než tehdejší thrashové nahrávky, ale časem dozrálo a dnes je již zcela právem považováno za naprostý kult. Sice možno vytknout určitou zvukovou či hudební nedokonalost, nicméně působivě jednoduchá kytarová sóla, tympánové údery, skřehotavý Stormův vokál nebo naprosto úchvatné a dodnes nepřekonané rouhavé texty vytvářejí natolik mrazivě chladnou a současně žhavě pekelnou atmosféru, že navždy toto temné dílo zapsala černým písmem mezi nesmrtelné klenoty.
Majestátně klávesové "Intro" předznamenává nepřekonatelný "Pád modly" a nezapomenutelným hitům "Géniové" a "Zapálili jsme Onen svět" skvěle sekunduje "Černá svatozář". S převažujícími rychlými tempy pracují neméně zdařilé songy "Každý z nás...!" a "Věčný návrat", titulní instrumentálka "Ritual" a zejména pak stále vynikající "Jáma pekel". Po možná trochu slabším "Vykoupení" přivádí vše do zdárného konce rozsáhlý závěrečný "Útok".

Některé uvedené skladby plní v blackmetalovém prostředí podobnou roli, jakou v tom nejobecnějším měřítku písně "Holka modrooká", "Kočka leze dírou, "Pec nám spadla", "Prší, prší" nebo "Skákal pes". Jde o jakési bezmála zlidovělé hitovky, kdy mnohé pasáže si jejich největší znalci můžou prozpěvovat v hospodě. Včetně třeba refrénu možná vůbec největšího hitu:

"Otče, proč jsi mě opustil? Protože víra tvá je silnější než já! Já vím, už tě nepotřebuji. Géniové bez pohřbu vcházejí."

Znovu a opakovaně popisovat či hodnotit klasiku všech klasik již zřejmě postrádá smysl. Stačí snad jen podotknout, že veškerého mezinárodního věhlasu bylo docíleno navzdory výhradně českým textům, jimž zahraniční příjemci nemůžou rozumět, jenže přesto v tom všem nalezli něco neopakovatelného, co ani s dlouhým odstupem více než dvou dekád nezestárlo.

"Úlomky těžkých kovů se řítí temnotou, dvě oči září v dáli s klidem lhostejným, žádný tvor nepronikne jeho samotu, není-li zlo živlem převládajícím."

Sílu tohoto materiálu prokazují i četné coververze, hlavně na albech "A Tribute to Master's Hammer" a pozdějším "The Golden Tribute To Master's Hammer", které však na vinylu dosud nevyšly. Některé z těchto či jiných verzí sice byly zařazeny na samostatná alba oněch kapel, leč gramofonově je z toho slyšet snad jen "Každý z nás…!" na letošní vinylové edici staršího alba Fleshless, prastará "Jáma pekel" na druhém albu Maniac Butcher a ta stejná hitovka, ale v silně odlišné verzi, přímo zásluhou jednoho z původců, tedy Necrococka, na sedmipalci projektu Kaviar Kavalier.

"Mohutný černý dým z útrob země, nebesa krvácejí. Rudé skvrny na sněhu zářícím, stále se zvětšují. Je pravděpodobné, že někdo nahoře, marně a zoufale, se snaží smývat hříchy světa. Je těžké proklínat, co již dávno prokleto, nelze nic napravit, když sémě zla již dávno zaseto!"

Je těžké znovu velebit, co již dávno velebeno...