>>>   R e c e n z e   >>>   MASS GENOCIDE PROCESS "Poetry Of The Damned"

MASS GENOCIDE PROCESS "Poetry Of The Damned"

(2013 Bomb Away Records, Forced Expression Records, Miruus Levyt, Svoboda Records, Totalitarianism Still Continues Records, Waking The Dead Records)

Poezie zatracených pro poslední zbytky civilizace!

Tak už to konečně vyšlo! O vydání posmrtného materiálu jedné z nejlepších crustových paleb našich končin (původem z okolí Uherského Hradiště) se mluvilo celkem dlouho, načež se nakonec o vydání postaral především label Waking The Dead Records a do kooperace přibral ještě další kooperátory z Čech i zahraničí. Materiál na „Poezii zatracených“ pochází už z roku 2008 a je posledním „temným poselstvím“, kterému dala kapela vzniknout, protože se nedlouho po nahrání rozpadla. Dnes členy poslední sestavy Mass Genocide Process můžeš slyšet a vidět v kapelách Tomorrow's Hell nebo Blood In Our Wells. Záměrně zde neuvádím Mörkhimmel, protože v době nahrávání zpěvák Slávek už u MGP nepůsobil a věnoval se pouze své pražské smečce. Každopádně "Poetry Of The Damned" je pro mě spolu s osm let starým split LP s belgickými Visions Of War tím nejlepším, co kapela natočila.

Krásný gatefold obal s pořádným hřbetem, který nelze mezi ostatními vinyly nepřehlédnout. Na černobílém obalu ukřižovaný Kristus, dále pak už jen stromy a hroby. Ano, tohle je pozdrav za záhrobí! Uvnitř najdeš kompletní anglické texty a fotky kapely. A jako bonus download kód pro legální stažení nahrávky v elektronické podobě. Nemám, co bych tomu vytknul, všechno podstatné tu je, snad jen škoda absence českých překladů textů, ale nakonec kdo chce, stejně si texty přeloží.

Pokládám tedy konečně šedivý vinyl (který zdobí jeden či dva obrácené kříže jako orientační strany desky) na gramofon a už zní první skladba "Temple Of Mist". Spouští se krátké záhrobní intro, nastupují bicí a hrubý crust-metalový kolovrátek už jede na plný koule! Žádný servítky, žádný zbytečný vysvětlování, tady se jde okamžitě na věc a od již zmíněné úvodní "Temple Of Mist" po osmou závěrečnou "At The End Of The Road" je to zkrátka palba bez přestávek. Zvuk by možná mohl být ještě o kapánek lepší a divočejší, ale na druhou stranu jde asi o nejčistější zvuk, jaký jsem u MGP slyšel. Pokud máš rád špínu a bordel, budeš zvukem patrně trochu zklamán, ale nemyslím si, že by to byl nějaký zásadní nedostatek nahrávky. Když poslouchám takové vypalovačky jako "Temple Of Mist", "Poetry Of The Damned", "World Of Contrast" nebo "My New Time" přijde mi škoda, že to kapela už zabalila. Crustových kapel je momentálně v Čechách jako hub po dešti a jsou lokality, kde devět lidí hraje v deseti kapelách, ale takových crustových masakrů jako MGP abych přesto pohledal. Detonace bicích doprovází krátké kytarové vyhrávky, o zpěv se dělí kytarista Roman a basák Kuba a jedna temná vize střídá druhou. Anglické texty jsou plné zničení světa, zkázy a zatracení, za které by se nemusela stydět i leckterá blackmetalová kapela. Jenom by nemusely obsahovat zbytečné chyby. Víc asi není třeba dodávat. Snad jen fakt, že před těmi pěti lety byl materiál pořízen v jihomoravském studiu Šopa a byl nahrán vskutku dobře.

Mám velikou radost, že tahle deska vyšla, i když je škoda, že až po pěti letech. Podobně nadšený pocit z tuzemské crustové jízdy jsem měl patrně naposled z alba "You Will Not Survive" od Guided Cradle, ale tím nechci obě kapely nikterak srovnávat. Dnes už Mass Genocide Process možná tolik lidí neosloví, ale pro mě jsou stále tuzemskou špičkou v crust-metalovém poli a snažím se pravidelně sledovat i počiny členů kapely po jejím rozpadu. Zrovna v letošním roce už jeden takový na vinylu vyšel a další se snad chystá. Ale o tom zase příště...