>>>   R e c e n z e   >>>   MACGYVER "Panthalassa"

MACGYVER "Panthalassa"

(2012 Papagájův Hlasatel Records)

Další brněnský úlovek

Brněnští Macgyver jsou jedním z mých loňských objevů, které se ihned zařadily k tomu nejlepšímu, co jsem mohl na tuzemské scéně v poslední době slyšet. Už na kompilaci Brno stále v plamenech mě se svým válem "Ode zdi ke zdi", opravdu mile překvapili a nejinak je tomu i u samostatného LP, které vyšlo ve stejné době jako zmíněná kompilace. Už název Panthalassa, tedy starověké označení pro původní praoceán, který obklopoval prakontinent Pangea, je hodný pozornosti. A jelikož se Maygyver pohybují na pomezí více žánrů, než jen punk, je snad jasné, odkud vítr fouká. Nejde zkrátka jen o ten jeden punkový rybníček, ale můžeš si tu poslechnout i hardcore či underground, zkrátka „kdo hledá, většinou najde,“ abych parafrázoval začátek jednoho z jejich textů. No a dlužno ještě dodat, že Macgyver mají za sebou nahrávání samostatného sedmipalce a účast na kompilaci Spalte Brno na prach.

Grafiku téhle desky má na svědomí brněnský (jak jinak) malíř Pavel Matyska, který vytvořil něco, co nedokážu sám přesně pojmenovat. Podle mě se jedná právě o nekonečné pramoře, které má zachycovat červená barva, ale obrázek je natolik abstraktní, že nechávám výklad na každém posluchači. Mimochodem, pokud tě zajímá současné umění, určitě si vyhledej Pavla Matysku, protože jeho obrazy stojí za shlédnutí. Jinak je deska zpracována spíš minimalisticky, kromě textů a krátkého poděkování tu už nic moc nenajdeš. Nečekej fotky, nečekej aktuální sestavu, nečekej anglické překlady textů. Podle mě je to škoda a kapela mohla přebal na desku využít více.

Nejen obal, ale i hudba Macgyver je pak nelehko popsatelná. Mně asi nejvíc sedí označení alternativní punk. Na desce najdeš jedenáct písní z nichž poslední "Bezmoc" je akustický cover od Pazi Snajper, původní kapely členů Macgyver. Ač si nějak extra nelibuji v akustických odrhovačkách, tohle provedení se mi líbí víc, než původní hardcore-punk sekec. Čtyřčlenná sestava Macgyver natočila skutečně velmi dobrou desku, která nenudí, a především náročnější posluchač si zde přijde na své. Já osobně nemám ani po deseti přetočení pod jehlou mého gramofonu dost a Macgyver mě baví stále dál. Zvlášť třeba "Svět jsou sváry", "Slunovrat", "Život je jen..." nebo "Planetárium". Kromě toho, že Macgyver jsou originální hudebně, zajímavé jsou i poeticky laděné texty, které v každém válu dostávají značný prostor: „Lepší řvát, než jen brečet. Lepší stát, než jen klečet. Lepší je jenom jedno: zavřít krám, zadek zvednout...“ ("Život je jen...") nebo „Svět jsou jenom sváry a bary bez cesty ven, drž se svojí káry, ta pojede z kopce jen. Mezi loosery, kterým vrány Never more zpívají. Takhle jedou dámy, co v životech pech mají...“ ("Svět jsou jenom sváry"). Pokud ti navíc tenhle text něco připomíná už svým názvem, tak to bude patrně „plexisácký“ hit "Svět jsou bary", jehož úryvek Macgyver imitují po svém. A takových slovních hříček zde můžeš najít mnohem více, stačí si pozorně přečíst texty.

Celkový pozitivní dojem už jen podtrhuje skvělý zvuk a mix ze studia George Lukase. Za zmínku stojí, že v minulosti v tomto brněnském studiu nahrávala i Helmutova stříkačka, Insania nebo Dan Bárta a studio pravidelně točí kromě hudby i mluvené slovo. No a nesmím zapomenout, že desku vydal label Papagájův Hlasatel Records na konci loňského roku na klasickém černém vinylu, a sice v nákladu pouhých 250 kusů, moc tedy neváhej s nákupem.

Ač Macgyver hrají už jedenáct let, je velká škoda značné opomíjenosti mimo východní část naší republiky. Osobně jsem rád, že jsem mohl objevit tuhle zajímavou kapelu, která mě bude - doufám - bavit i nadále. Teď už jen zbývá vyrazit na koncert, protože jejich set mi - bohužel k mé smůle - na prosincovém Killed By Brno unikl.