>>>   R e c e n z e   >>>   LAHAR "Oběti doby"

LAHAR "Oběti doby"

(2008|05|15 Damage Done Records)

Thrash Core Massacre

Lahar jsou čtyři kluci z Písku, v pubertě poctivě odkojení thrash metalem, který v jejich případě záhy následoval hard core. Aktuálním výsledkem je parta čtyřech chlapíků se třemi kříži na hrbu, kteří valí nekompromisní thrash core massacre a vůbec na nic si nehrají - jak žijí, tak to sypou z vinylů a pódií. Relativně mladá kapela se právě teď propracovala k debutové desce - po šesti letech, vinylové kompilaci a splitech v 7" a 10" formátech.

Na obalu 12" fošny je baskytaristou Gizbernem vyvedená originální malba vztahující se konkrétně třeba k songu "Atomová hrozba", tedy výjev z krajiny zpustošené nukleárním útokem. Teplé barvy, hrůzostrašný, reálný motiv. Moc hezká práce. Obal má nestandardní 5 mm hřbítek, na druhou stranu je velmi dostatečně prostorný pro černobílý inlay s texty a velkým logem, vnitřní kapsu obsahující z jedné strany barevnou parádní koláž fotek kapely a fanoušků a z druhé černobílé zmenšené koncertní plakáty, a konečně černý vinyl, který na pohled uchvátí mj. středovými labely značícími stranu A a B obrázkem. Zatímco áčko poznáte z vyobrazení jednoho barelu s radioaktivním odpadem, na béčku jsou tyto dva. V obou případech zaručeně originální kresby. Velmi vtipné!

Pohlédneme-li na adresu jediné oficiální internetové prezentace kapely, za myspace.com a lomítkem spatříme spojení „laharfastcore“. Fast core v podání Lahar, to je vánočka upletená především z thrash metalu 80. let, extrémního hard coru 90. let a punku coby životního postoje procházejícího dekádami skrz na skrz. Kytarista Korek, to je chodící reinkarnace starého dobrého thrashe, ve kterém mu velmi zručně sekunduje bicí samopal Žrout. Riffy, klasické až mrazí, přesto pořád čerstvé a svěží. Většina publika týhle sběře jsou týpci okolo dvaceti let, ovšem nejen pro ně nachystalo písecký kombo 12 skladeb a vinyl navíc opatřilo - oproti CD verzi - bonusem! Po skvělém intru začne šlehat jedna skladba za druhou, aniž by se jakkoliv upozaďovaly. Album, stylově vylisované na 45 otáček, nemá vrcholu ani slabších míst. Nekompromisní nářez od A do Z. A pak zmíněný bonus: Cover "My America" od ikon nukleárního thrash metalu, amerických Nuclear Assault. Zdrcující tečka a zároveň cover verze v pravém smyslu slova (tedy vlastní interpretace skladby v Lahar stylu).

Zpěvák Samuel s vizáží středoškolského profesora, to je ztělesnění pojmu hard core, čili přemýšlet o smysluplných tématech textů je nasnadě. Jsou velmi osobní a zacházejí na samou dřeň - začínají u člověka jako jednotlivce, který je sám tou největší hybnou silou pozitivní změny. Stejně tak co do Samuelovy osobnosti, naděje se posluchač skromného projevu a čistých myšlenek, ovšem vyřvaných pořádně nahlas.

Týhle desce nechybí vůbec nic podstatného. Někdo na ní bude možná marně hledat „hity“, ovšem i s jejich eventuální absencí album totálně zabíjí a chtěj nechtěj rotuje při obracení stran nad gramofonem stále dokola.