>>>   R e c e n z e   >>>   ILLEGAL ILLUSION "Veto"

ILLEGAL ILLUSION "Veto"

12" EP
(2009|02|15 Pohoda Records, Redblack Records)

Nikdy není pozdě

Illegal Illusion jsou s počtem vydaných nosičů, labelů a odehraných koncertů prakticky veteráni české rockové scény. Na cestě, kterou se ubírají, jsme se potkali několikrát, poprvé když vydali demo "Thread" (1996), podruhé u příležitosti vydání CD "Shy" (1999) a potřetí skoro až po deseti letech, letos, kdy svou hudbu konečně umístili na vinyl, a ne ledajaký.

S frontmanem Jiřím Bialíkem je radost debatovat o muzice a věcech okolo. Za ty roky ví svý, zná dokonale možnosti domácí scény a je hodně nad věcí. Za vinylem "Veto" svou měrou stojí domácí d.i.y. hardcorová scéna či komunita, tedy minimálně co se týká oficiální distribuce. Pomineme-li náš vlastní online store Magick Disk Musick nebo podobně žánrově nevyhraněný X Production, 12" EP je oficiálně k dispozici u Day After, Samuel Records a Silver Rocket.

Pět skladeb na áčku proplouvá vlnami nabroušeného, srdcem vytepaného rocku, zcela přirozeně kořeněného vším vybraným (nikoliv trendovým), co během let nabídl. Skladby, ve kterých se frontman formou i obsahem noblesně vyznává ze svých nejniternějších pocitů, jsou hodně daleko, ale něco malinko do pověstného definitiva chybí všem s výjimkou závěrečné. Není to ale vůbec málo! A rozhodně neplácám naprázdno, desku jsem slyšel v řádu desítek poslechů a těsně před psaním recenze ještě zaskočil na koncert, což se nepoštěstí pokaždé.

Jednička "Autopilots" je poměrně procítěná, dvojka "Breathing In" pak skoro obyčejná (zabarvení a poloha hlasu mi tady připomíná grunge feeling, jak jej nabízejí třeba klatovští Head Down), trojka "A Very Intimate Coup" zdlouhavě utahaná, čtyřka "Making The Gong Slown Down" jednoduchá a velice silná a konečně pětka "Sparkler" finální vrchol a úchvatný mix všeho, co během předchozích čtyřech skladeb zaznělo. Takhle nebezpečně znít všechny kompozice, bylo by EP náhrdelníkem opravdu velkých hitů. Tenhle jde fakt na samou dřeň a přitom se ve skladbě vlastně nic moc neděje. Staré klišé mele do zblbnutí, že v jednoduchosti je síla, ovšem je nesmírně složité zahrát jednoduše, aby to v konečném efektu nevyznělo lacině nebo přímo hloupě. Illegal Illusion dokazují, že schopností zahrát nesložitě a přitom velmi hodnotně disponují, jen nechť ji aplikují co nejčastěji.

Gride, respektive jejich tehdejší francouzské labely Chiméres a Solitude na béčku jednostranného LP "Tanec bláznů" drsně leptaly, Illegal Illusion, respektive Pohoda v kooperaci s Redblackem na béčku 12" EP "Veto" jemně gravírují... Ne, ne, druhá strana vinylu není o hudbě, ale o další fázi umění - na černou hladkou plochu vinylu je vyrytý zvětšený výřez ústředního motivu obálky EP. Je to moc hezká, nevšední práce a hodnotu desky zvyšuje a rozšiřuje. Připočtěme jen omezený náklad 300 kusů a máme co do činění s (časem) jistě velmi ceněnou domácí vinylovou raritou!

Ill Ill hrají od roku 1995 a až letos, po čtrnácti aktivních letech vychází jejich pozoruhodná hudba na hudebním nosiči, který znamená rock'n'roll. Doba mu zase přeje a přece pořád platí, že nikdy není pozdě.