>>>   R e c e n z e   >>>   HIBAKUSHA "Mordparta"

HIBAKUSHA "Mordparta"

(2009 Bažina, Buryzone Zine, Follow Your Dreams, Forced Expression, HSC.Hardcore, Hitchin´ To Revolution, Insane Society Records, Killing Art Records, Pope´s Ass Productions, Puppetshow, Rarach Katus Records, Rauha Turva, War Pigs, XbastaX)

Grindová řezničina z Orlové

Hibakusha z Orlové, která funguje na naší scéně už od roku 1996, nahrála v tomto roce své druhé LP, které rozhodně stojí za recenzi, protože aktuální album nezní vůbec špatně! Skupina se pohybuje na rozmezí grind coru až crustu a už rok po svém vzniku vydává první demokazetu, po které následuje několik dalších nahrávek a v roce 2006 konečně i první LP HIBAKUSHA "Morula".

Jak už jsem se zmínil, tato recenze je na jejich zatím poslední počin, a sice LP "Mordparta", na jehož vydání se podílelo větší množství „nezávislých“ labelů. Obal desky je celý kreslený a poměrně dost brutální. Na přední straně jsou postavičky všech tří členů skupiny prchající před radiačním hřibem a všude kolem nich jakýsi mutanti, kteří potom ozdobí i zadní stranu obalu. Zkrátka opět tvrdím, že v jednoduchosti je síla a už podle obalu je poznat, že se jedná o pořádně tvrdou hudební produkci. Přiložené české texty i s anglickými překlady jsou dalším plusem tohoto nosiče. Neposledním kladem je vložená samolepka ke každému zakoupené desce.

Hudebně se jedná o pekelnou rychlost od začátku až do konce. Písní je na albu celkem patnáct (na debutu jich bylo rovněž patnáct) a všechny patřičně odsýpají pod taktovkou zběsilého virblu a v thrash / punkovému zvuku kytary a baskytary. Zpěv se pohybuje od ječivého skřeku až po bručivě dunivý jekot, a je obstaráván výhradně kytaristou a basákem. Velkým plusem se jeví být texty, které jsou kompletně české a u každého je v textové příloze komentář skupiny, čili si každý může udělat obrázek, co všechno daným textem skupina myslí a jaký je její postoj k některým závažným problémům naší společnosti. Hibakusha je - stejně jako drtivá většina kapel tohoto hudebního stylu - kritická, texty vyjadřují například kritiku bývalého amerického prezidenta Bushe ml. ("Dejte mé šanci plán"), lidskou rozpínavost a hamižnost ("6006"), hospodské povalečství ("6t exkrementu") nebo kritiku konzumní společnosti ("Free-Cool-In"). Na albu jsou však i dvě písně poněkud odlehčeného rázu, a to díky svým úsměvným textům ("Mordparta", "CK Hardcore Tours"). Myslím, že není potřeba sáhodlouze rozebírat jednotlivé skladby, protože album nepřesahuje délku ani třiceti minut a práce na něm je zdařilá hudebně, textově i graficky. Tato porce kvalitní muziky byla natočena v jihomoravském Bzenci ve Studiu Shaark. Nákladem vyšlo pět set kusů a všechny jsou na klasickém černém vinylu.

Po vydání tohoto vinylu patří Hibakusha stále k mým oblíbeným skupinám hrajících extrémně tvrdou muziku s texty, které mají většinou hlavu a patu. Je dobře, že i na tomto LP se kapela nepouštěla do anglického zpěvu a je tak živým důkazem toho, že i grind core, crust, hardcore nebo metal vyzní velice dobře v mateřské řeči.