>>>   R e c e n z e   >>>   GRIDE "s/t" | LYCANTHROPHY "...v pasti moderní doby!"

GRIDE "s/t" | LYCANTHROPHY "...v pasti moderní doby!"

(2006 Insane Society Records)

Extrémní hard core od A do Z

Při všem respektu ke kritice církve, potažmo náboženství, jak ji plivou české blackmetalové kapely, Gride ťali do živého tak konkrétně, jasně a zpříma, jak se to snad žádné černěmetalové kapele nepodařilo! Důkazem budiž název otvíráku aktuálního EP namířeného právě proti náboženství, respektive militantnosti náboženského fanatismu. "V kundě Panny Marie" je tuzemské mase sakra protivnější slovní spojení (než třeba "Žraní hoven Aláhových"), které možná zmrazí úsměv na tváři i ateistovi, ale být vulgární není to podstatné, kvůli čemu Gride tento název zvolili. Mj. jím třeba bourají klišé tam, kde to zdánlivě není možné, a jak to provést elegantněji než to jednoduše vyslovit na plnou hubu? Iny má jasno a kdo by snad jakkoliv pochyboval o jeho urovnaných myšlenkách, tomu připravil do inlaye sáhodlouhé vysvětlení toho, že žádné náboženství nebylo, není a nebude tak "čisté", aby v jeho jménu neumíraly zástupy nevinných obětí.

Tak hurá do kostela, kde to právě skřípe a mše uhání rychlostí uragánu. Na kůru před varhanami rozbil Čert svoji bicí soupravu a po již jmenované úvodní skladbě, jíž zakončí vtipné outro, je tu další track ve stejně zběsilém tempu (jak jinak, když se jmenuje "Závody chrtů"...). Inymu projevu je stále poměrně dobře rozumět, aniž by si posluchač musel pročítat texty - asi druhá největší konsternace bezejmenného EP. Prostřední odlehčenější skladba "Jakoby nic" je plná otazníků. S mluveným intrem zamete nálet řízených včelích rojů, které rozráží vokál, a to je pěkně prosím "Nenávist"... Závěrečný eponymní "Skřípot" je snad podvědomě nutně dotahován s ještě větší razancí, než jemu předcházející tracky. Ad maximum! Krátký chorál na rozloučenou a bohoslužbě je konec.

Lycanthrophy si splnili sen, jsou na společném EP s Gride. Svoji stranu načali skočným intrem, po kterém se sveze velmi podobná sekce stylu, tedy extrémní hard core, v tomto případě mj. s ječeným ženským vokálem (narozdíl od Inyho není Zdíše rozumět ani slovo...). Možná je tu trochu více melodiky, valí se svižněji, a třeba i více zasekává. Co do textů, holá forma zpracování tradičních témat je ještě více depresivní a bezvýchodná. Sakra, zase jsem sklouznul ke srovnávání, což je ale nakonec u split ípíček běžný jev, že? Je víceméně samozřejmé, že Gride jsou žijící legenda českého hardcoru (mohu tuto větu v recenzi vůbec vynechat?), ale Lycanthrophy jsou naprosto rovnocenní partneři, kapela, která jim nikoliv jen příslovečně šlape na paty, ale pevně bere kolem ramen!

Velmi povedený vinylový split s vychytanou grafikou a vším okolo, na co jste u Barváka a jeho Šílené společnosti za ta léta zvyklí!