>>>   R e c e n z e   >>>   GRIDE "Záškuby chaosu"

GRIDE "Záškuby chaosu"

(2011 Insane Society Records)

Rebelové s příčinou

Tři roky od debutového alba přistálo v jižních Čechách další intergalaktický UFO. Kulatý vinylový létající talíř barvy červené v kapotě s nástřikem ještě šílenějším a vyšinutějším než v roce 2008. Je to vůbec možný? Nejlepší hardcore z vesmíru? Ufoni jsou tady!

Tihle ufoni - i v rámci samotný tuzemský hardcore scény - byli vždycky tak trochu stranou, však určující směr, pokořující a diktující hranice, na který většina nikdy nedosáhne. Tohle je definitivní. Nová deska jako důkaz, slabá půlhodina na 45 otáček, 15 tracků, noise parts, vše brilantní a ve srovnání s debutem semknuté, vyrovnané, přehlednější co do výrazů skladeb, zkrátka kompaktní vinylový disk.

Minulý týden mi byla nad ránem položena otázka, proč vlastně všichni ti bojovníci proti šílený společnosti používají jako zbraň tak zběsilý muziky? Skřípot, napalmová smrt, je to jasný? Nejedná se o protest songy, písničkáře s civilními jmény či pseudonymy, ale nastavený zrcadlo. Chcete nás zastrašit?! Řveme nesmiřitelný otazníky! Hard core není pop punk, však střely s plochou dráhou letu můžou nakrásně přistát na louce v horách pod lesem.

Hledáš-li charakteristické rysy úderníků, pohleď do tváří Gride, kapely, která kombinuje přirozený talent, píli přesvědčení, obrovský srdce a konstantní pracovitost, thrash stench, hard core spirit, eighties mosh a industrial feeling. 22. století po Napalm Death. Výše již trefená, zběsilá muzika mistrovsky zahraná v perfektním, čitelném zvuk ze Shaarku, hodinářský tikot bicích, ostře sekající i preludující kytary, tvrdý jádro s kovovým citem pro věc.

Texty jsou neoddělitelnou součástí projevu, znovu nad věcí, zase to všední zlo popsaný tím nevšedně dobrým stylem. Na vrch vrchovatý, přes zvířecký projev je Inymu relativně velmi dobře rozumět. Tedy lze nejen chytat slova, ale celé texty, především však jejich smysl, rozkrývat myšlenky, který ti kývnou, že nejsi v tom vymezení se světu úplně sám.

Na samý závěr musím popsat, co je vidět na první pohled, tedy perfektní soulad barev parádního obrazu a brčálově zelené, špičkovou a citlivou grafiku, použitý kartony a gramáže, matný povrch (inner sleeve s fotkou a inlay s texty jsou lesklé), prostě neobyčejný cit pro věc a jinými slovy vysoký standard Insane Society Records. O bonusy vybavené limitované edici, aktuálně vyprodané (vylisováno sto, standardní recenzovaná edice pak 425 kusů), již více nemluvě, tak tedy alespoň ultimativním obrazem.