>>>   R e c e n z e   >>>   GRIDE "Horizont událostí"

GRIDE "Horizont událostí"

(2008|09|04 Insane Society Records)

Více než pouhý hard core

Hezky jihočesky skřípající mlynáře pozoruji od chvíle, kdy se svým orchestrem přistáli na Zemi a nepřestávají mne fascinovat, překvapovat a udivovat. Příměr, že se jedná o nadpozemskou kapelu, je v rámci extrémního žánru hard core zcela na místě. Takhle hraje málokdo - zběsile rychle, naplno živočišně, bez výhrad přes srdce a s vlastními myšlenkami, lhostejnými reakcí.

Možná tušíte ryze oslavný tón recenze aktuálního titulu, ale nebude se tak docela konat. Byť je velice vysoko (a v rámci domácí scény téměř bez konkurence), očekával jsem víc. Snad zmlsán mnoha předchozími menšími (a intenzivněji trávenými) porcemi, snad od velké debutové oboustranné desky očekávaje něco navíc, snad zaskočen aktuální polohou stylu, jehož drobné obměny (zapříčiněné mj. personálními změnami v sestavách) udržují letitého fanouška stále v plném střehu.

"Horizont událostí" je po všech stránkách zvrhle extrémní, negativně šílená a dokonale bezvýchodná deska. Počínaje obalem, jehož tři vládnoucí barvy se uloží v hlavě přímo na plochu, stejně jako melancholický motiv, jež se při každé mohutné depresi rozsvítí jako zelená na semaforu. Výrazně žlutý vinyl navrch hmoty není těsně před samotným poslechem žádným ukolébáním.

Fošna má něco přes 20 minut, gramofon rotuje rychlostí 45 otáček za minutu a není třeba nic složitě vypočítávat, aby věci trochu znalý posluchač vytušil masakr sonický, instrumentální a v neposlední řadě hrdelní. Jelo se nadoraz, nikde se nikdo nešetřil a stran snad nejzajímavějších textů v historii kapely už teprve ne. Nebudu je tady interpretovat, každopádně jsou hodně vyšinutý i v rámci hard core, forma jaká tady ještě nebyla. Uznale pokyvuji tomu, kdo dokázal povýšit letitá klišé do velmi zajímavé roviny a zároveň maximálně vygradovat intenzitu kritického sdělení či popisu.

Jestli mohu něco kritizovat - a zabývám-li se publicistickým útvarem recenze, mělo by tomu tak být - pak jistou absenci skutečných žánrových hitů, danou však jen a pouze celkovou délkou a jejím rozložením (množstvím skladeb), nepřítomnost četných industriálních předeher (vše tak dokonale umocňujících na jednostranné velké desce "Tanec Bláznů") a v neposlední řadě krůček stranou co do jistého přiblížení se tradičním standardům hardcorového projevu. Přes tyto skutečnosti je tahle oboustranná 12" gramodeska výtečným debutem, dalším dílem slabikáře současného domácího hard coru.

Stokusová limitovaná edice LP byla pryč během třech dnů (možno zařehtat při pohledu na obrázek obalu 7" EP, které obsahovala jako bonus a hádat, koho si Gride vzali do parády), standardní LP verze je stále k dispozici (vylisováno bylo 900 kusů).