>>>   R e c e n z e   >>>   FESTA DESPERATO "Psi Vatikánu"

FESTA DESPERATO "Psi Vatikánu"

(2011 Insane Society Records)

Starý materiál nerezaví, ale černá! – part II.

Brněnská Festa Desperato konečně vinylově zhmotňuje své tóny. Sedmipalec FESTA DESPERATO "Nový Babylon" (2006) sice zdárně vyšel, jinak ovšem nosičovou výbavu skupiny dlouho tvořily pouze magnetofonové kazety "Prvních..." (2003) a "Život ve hříchu" (2005), přičemž ta druhá se teprve až loni, po více než 5 letech, dočkala zasloužené sedmipalcové edice. Rok připravované a dlouho očekávané album "Psi Vatikánu" mělo delší cestu na svět, ale vše se v dobré obrátilo, takže v návaznosti na docela nedávnou kolegovu recenzi FESTA DESPERATO "Život ve hříchu" lze tvrdit, že soubor konečně začal výrazněji černat, přestože v tomto případě nejde o zase až tak starý materiál. Každopádně však silný a přesvědčivý.

Seskupení tvořené některými členy kapel Risposta a Evidence smrti má již dostatek zkušeností na to, aby nahrálo něco smysluplného a současně bylo schopné i menšího vývoje. Hardcore-crustový základ sice zůstal, od punku však došlo k přesunu blíže k metalu, což je v posledních letech velmi častý směr. Nepatrně ubylo rychlosti a naopak přibylo hutnosti, které prospívá až nečekaně skvělý zvuk. Vše tedy zní přesně tak, jak má. Surově znějící kytary se ženou vpřed s podporou úderných bicích, vokalista do toho přispívá svým drsně položeným hlasem a to celé občas zpestří nějaké to sólíčko. Nic objevného, ve svém žánru však poctivá a povedená záležitost. Rytmicky je to sice místy trochu těžkopádné, takže více přímočarosti by rozhodně neškodilo, ale i tak dobrý počin.

Samozřejmostí jsou kvalitní texty, uvnitř vybavené i přiloženými komentáři. Název desky či obalovou kresbu nutno chápat jako výraz odporu k církevním autoritám, ke slovu se ale dostávají i jiná témata, například osobní apatie namísto snahy o změnu, mediální mýtizace války či moderní pojetí veřejného prostoru. Tedy znovu nic netradičního, přesto v úderném a obhájitelném zpracování. Překvapením je ovšem song "Supi", zabývající se současným neutěšeným stavem pohřebnictví, jež má do piety hodně daleko. Stačí kousek ocitovat - „Jak mračna supů na mrtvý těla snáší se prodejci věnců a krypt, perou se o maso, hlodají kosti, říhají v smutečních melodiích.“

Deska vyšla na černém vinylu, zabalená do černobílého obalu, jenž tvoří velký skládaný šestipanelový plakát. Nic luxusního, ale k takto syrové produkci to naprosto pasuje. Stejně jako natvrdo opravované překlepy v rámci strojopisně psaných textů a informací.