>>>   R e c e n z e   >>>   DEZINFEKCE "Stačí najít důvod"

DEZINFEKCE "Stačí najít důvod"

(2004 Pohoda Records)

A pak, že punk je mrtvej!

Skupina Dezinfekce není na české punkové scéně vlastně žádným nováčkem (kluci hrajou už od roku 1991!), avšak teprve v roce 2004 vychází jejich plnohodnotná LP deska. "Stačí najít důvod" je solidní HC punk s českými texty a pěkně uřvaným zpěvem.

V ruce držím obal LP a hned se mi v hlavě honí několik myšlenek, především jde o jeho zpracování. Obal je totiž na první pohled provokující. Lebka, několik obratlů i pánev a zrezavělý kolt povalující se na písku, scéna ala western, která by mohla mít vtipný podtitul: „Co zbylo z Johna Wayna.“ Nahoře je vidět i červené logo Dezinfekce psané jako D371NF3KC3, které mě svým zpracováním poněkud připomíná „insaniovské“ 1N54N14, ovšem proti gustu však žádný dišputát. Dolní strana obalu je zabrána pro název LP.
Na druhé straně je název songů a uprostřed jakýsi psycho kruh (nedoporučuju do něj moc civět) a nechybí zde na horním okraji název kapely (logo je tentokrát bez číslic) a dole opět název alba jako na předchozí straně. Abych nezapomněl, v samotném obalu LP jsou dány uvnitř na voskovém papíru komplet texty a objevuje se zde opět onen psycho kruh (a opět nedoporučuju na něj dlouho civět). Tolik tedy k vizuálnímu zpracování LP.

Titulní skladba "Stačí najít důvod" začíná elektrickou kytarou, následuje poklepání paliček a už to jede pěkně navostro - dobrej rozjezd na začátek. Pokud však čekáte punk typu N.V.Ú., tak se šeredně pletete. Kapela hraje poměrně dost „corovější“ punk a troufám si říct, že v naší zemičce působí docela originálně vedle tuctu navzájem se kopírujících punkerů. Hned v prvním songu je patrný vliv amerických HC skupin (což mě osobně těší). Druhý track "Tak to vzdej", to je hutná baskytara a rytmus, který mi připomíná brněnskou Insanii, našlápnutý song s jednoduchým textem. „Proti sobě máme šanci, tu o kterou jsi vždycky stál, snažím se najít řešení, snažím se najít kompromis, snažím se najít řešení, snažím se najít nenávist“, zpívá se v "Proti sobě máme šanci" a nářez je to vskutku pořádný, skoro jako Varukers. Uvedl jsem schválně tuhle kapelu, protože na albu je to zatím první dle mého ryze punková skladba a klukům se vyvedla pěkně. Následující "Co bys dělal na mým místě" začíná souhrou baskytary a virblu s ukřičeným zpěvem, který vám pomalu uřeže uši. Co se týká textů, tak jsou převážně pesimističtějšího rázu, ono v punku a ostatních hard stylech ani moc zpívat o jarní krajince a zajíčcích nejde. Stranu A uzavírá “Buď ty nebo já“, tempo je uvolněnější, kytara a basa hraje pár akordů. Texty výhradně v češtině a zpěv mě do uší řeže čím dál víc.
Strana B a "Každej den každej z nás", velmi krátká skladba s nasraným textem: „Tak si to vyžer, tohle jsi chtěl“. "Faceless" neboli "Anonymní" je zpívaná anglicky a jde o solidní HC punk, text se zabývá nenávistí. Další song "...!" je jediná instrumentální píseň na albu, ve které si hlavně hraje kytarista (přecházení do několika hudebních nálad), docela zajímavé, rozhodně to LP dost okoření. "Jen ty sám" je pro změnu zabroušení i do vod jazzových (začátek), což mě osobně mile překvapilo. Text je o takovejch těch prolhanejch kreténech, co si myslej, že jsou na světě jediný a nejdůležitější: „Lžeš možná líp než já sám, jenom ty - ty sám to můžeš rozhodnout.“ V pořadí čtvrtá věc na straně B je "Nemít strach", což je pěkně osolenej HC punk ala Dezinfekce. A na konec toho všeho "This is not a love song", která je v textech uvedena též jako "Cry" a jde o nejkratší a nejrychlejší věc na celém LP. Je zpívána v angličtině a na to, abyste porozuměli textu, není potřeba nějak extra anglicky umět, jde totiž o opakování osmi slov.

Album bylo nahráno během dubna a května 2004 ve studiu Jámor Ondřeje Ježka ve Střešovicích. Sestava: Maxeek - basa a zpěv, Puffy - kytara a zpěv, Fla. ska - bubny. Pokud budete pozorně poslouchat, uslyšíte i několik hostů. Nejznámějším hostem na LP je rozhodně Kratos z legendárních P.S. a Kritický Situace. Skupina Dezinfekce mě utvrdila v názoru, že na české scéně je pořád co objevovat a že punk se dá dělat i jinak, než je v naší zemi dosti zvykem. V hudbě vidím i náznaky kapel jako The Varukers, Minor Threat nebo Zeměžluč. Toto LP rozhodně stojí za poslech!